Dlhodobý test
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet MHEV AllGrip: Kamarát na každý deň
Foto: Samuel Mida
Suzuki Vitara. Auto, ktoré nájdete všade tam, kde sa nehrá na efekt, ale na výkon. Keďže aj so štvorkolkou a s automatom, ktorý sa opäť vrátil do ponuky, váži len o chlp viac ako 1 300 kg, stačí mu na slušnú každodenný dynamiku aj 1,4-litrový prepĺňaný motor. Veď každá automobilová učebnica hovorí, že nižšia hmotnosť sa prejaví na všetkom – na dynamike, spotrebe, ovládateľnosti, prejazde zákrutami, aj terénom. Ak poznáte nejaké ďalšie výhody nízkej hmotnosti, pokojne si ich pripíšte do zoznamu.
Elegancia nechýba
A tak tu máme novú Vitaru. Možno by ste na prvý pohľad ani nepovedali, že sa nejako líši od tej, ktorá tu bola doteraz. Lenže poznáte Japoncov. Vo svojom prirodzenom konzervativizme nechcú priveľmi skokovo meniť veci, a tak radšej postupujú po menších krokoch. V jeden rok zmenia svetlá, v ďalší interiér, potom vynovia ponuku bezpečnostných systémov. A tak ďalej, až si v jednom momente poviete, že teraz je to auto azda už aj dokonalé.
Nechceme tvrdiť, že Vitara je dokonalé auto. No robí veľa vecí dobre a každý deň k nej budete prichádzať s radosťou. S potešením, že keď jej naložíte veľa úloh, tak ich pokojne zvládne. Popri tom nejde iba o čisto pragmaticky zamerané auto. Ponúka viacero možností na spríjemnenie pobytu, ale aj pohľadu. Už len dvojfarebné lakovanie. Na výber máte päť metalických farieb v kombinácii s čiernou strechou a naša zlatistá karoséria (Solar Yellow Pearl Metallic, aby sme boli presní) vytvára na slnku veľmi pekné odlesky.
Interiér vás privíta zaujímavou kombináciou materiálov a technológií. V testovanej výbave Elegance už nájdete aj také vychytávky ako kombináciu semišu a koženky na sedadlách a na výplniach dverí, ešte stále fyzické ovládacie prvky klimatizácie, ale aj 9-palcový displej. Dotykový a plne farebný, ovládate cez neho infotainment a všetky nastavenia vozidla. Že prístrojová doska používa ešte stále dva dominantné budíky a palubný počítať ukazuje informácie na malej obrazovke medzi nimi? Môžete sa na to pozerať ako na večnú rozpravu o hodinkách. Nosíte na zápästí ručičkové, na ktoré vám stačí jeden pohľad a presne viete, koľká bije? Alebo si potrpíte na moderné výstrelky s displejom, na ktoré musíte najprv ťuknúť, potom rozmýšľať, v akom režime sa práve zobudili a až následne zistíte, koľko je vlastne hodín? Neodsudzujeme ani jeden prístup. Len vnímame medzi nimi dosť veľké rozdiely. Lenže ako je to? Koľko ľudí, toľko chutí. A tak si niekto môže povedať, že klasické ukazovatele sú pre neho to pravé, pre iného to môže byť milé retro.
Späť však k infotainmentu. Celkom rýchlo si na ňom nastavíte slovenčinu (stredový displej palubného počítača ju neponúka), pričom nemusíte ani veľmi rozmýšľať na tým, čo vám chce auto povedať. Preklad textov patrí k tým lepším, akurát systém by mohol rýchlejšie reagovať na podnety. Oneskorenie si všimnete a musíte sa s ním naučiť žiť. Čiže trochu dlhšie potrvá zadanie adresy do navigácie, prvotné nastavovanie celého auta a podobné drobnosti.
Na druhej strane, Vitaru si rýchlo spojíte s mobilným telefónom. AppleCar Play fungoval po pár klikoch, dokonca aj bezdrôtovo. K bezdrôtovej dokonalosti chýba už len indukčné nabíjanie, a tak radšej budeme využívať kábel pripojený do štandardného USB konektora. V ponuke máte aj 12 V na ďalšie spotrebiče.
Na prvý pohľad možno jednoduché tvary interiéru, no všetko má svoje miesto a veľmi rýchlo sa s ním skamarátite. Vzhľadom na veľkosť Suzuki Vitara stačí aj jednozónová klimatizácia. Budíky dopĺňa displej palubného počítača, cez ktorý si nastavujete asistenčné systémy. Uprostred medzi výduchmi klímy dáva kamera pozor na bdelosť
Dáva pozor
Ak by sme mali vyzdvihnúť nejaké vlastnosti novej Vitary, tak ide najmä o rozsah jej bezpečnostných prvkov. Už v základnej výbave za 19 990 eur dostanete núdzové brzdenie, adaptívny tempomat (!!!), systém pre rozjazd do kopca, automatické prepínanie diaľkových svetiel a parkovaciu kameru. Všetky spomínané funkcie pritom reálne pracujú na veľmi dobrej úrovni a nie sú v aute iba preto, aby ste si mohli odškrtnúť položku. Automatické svetlá reagujú veľmi svižne a ani počas dlhšej nočnej jazdy sme sa nestretli s tým, že by nám blikali osvietené kamióny. A to sa nám nestáva často.
Povinné prvky ako monitorovanie vodiča a sledovanie maximálnej rýchlosti zvládli v Suzuki veľmi prefíkane. K ich ovládaniu sa dostanete cez pravú paličku vystupujúcu z prístrojovej dosky, čo považujeme za trochu viac retro, ako by sme chceli. Vitajte vo svete Suzuki. Ale späť k nastavovaniu. Nepopulárne asistenčné systémy sa vypínajú dosť komplikovane a musíte si dávať pozor, aby ste si popri tom nevynulovali palubný počítač. Keď sa už preklikáte k vypnutiu systémov, uvedomíte si, že toto asi nechcete úplne absolvovať po každom štartovaní. Suzuki však spravilo jeden veľmi dobrý krok. Umožňuje nastavenie hlasitosti pripomínania. Na najnižšej úrovni vám z toho nebude trhať uši a stále vidíte predpísanú rýchlosť. Palec hore, Suzuki. Ovca celá, vlk sýty, zákon spokojný, vodič bez stresujúcich pípaní.
Dynamika vyhovuje
Pomaly sa dostávame k pohonu. Benzínová 1.4 s turbom a priamym vstrekovaním sľubuje slušný potenciál, ktorý s radosťou odhalíme a spoznáme. Podstatnou informáciou je, že Vitara opäť ponúka automatickú prevodovku a jej súhra s motorom a pohonom všetkých kolies na po prvých kilometroch ukazuje ako veľmi príjemná. Auto sme prebrali v panenskom stave s nulou na počítadle kilometrov, takže začíname s citom. Aj tak sme však spravili niečo cez 700 km a môžeme priniesť prvé zistenia.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11 sekúnd asi nikoho neohúri, no v bežnej premávke to úplne stačí. Podstatný je najmä štart z križovatky a dynamické zrýchlenie, čo Vitara bez problémov zvláda. Dokonca sa nehanbí ani podradiť, keď ju k tomu budete nabádať plynom. Alebo aj páčkami pod volantom, čo už považujeme za trochu ambiciózne. Ale nepredbiehajme, možno ich raz využijeme. Napríklad v teréne, kam sa isto tiež pozrieme. Zatiaľ sme sa venovali predovšetkým okreskám a diaľniciam a tam sa motor správal bez najmenšieho zaváhania. K spotrebe, ktorá sa zatiaľ pohybuje podľa jazdného štýlu a potrebuje ešte čas, aby sa ustálila, iba toľko – dostali sme sa aj na papierových 5,8 a to sme sa nemuseli ani extra snažiť. Sme však zvedaví, čo sa nám podarí dosiahnuť dlhodobo. Mild hybridný 48 V systém s malou batériou medzi prednými a zadnými sedadlami pomáha znižovať spotrebu a na displeji v strede prístrojovej dosky priebežne ukazuje, kedy batériu dobíja, prípadne využíva na podporu spaľovacieho motora cez elektromotor, ktorý pôsobí aj ako štartér/generátor. A tak sme zvedaví, ako to pôjde motoru do ďalších kilometrov.
Aj za seba si sadnú dvaja vysokí cestujúci a zvládnu ísť aj ďalej ako iba po najbližšiu vŕbu. Pravidelný tvar batožinového priestoru ponúka dno nastaviteľné vo dvoch úrovniach, operadlo po sklopení nevytvára skok. Motor sa zatiaľ zabieha, mierna elektrická podpora mu pomáha k nízkej spotrebe a slušnej dynamike
Variabilita poteší
Prvé zoznámenie ukončíme pohľadom na priestorové pomery. Vpredu sa sedí príjemne, aj vysokí vodiči si nájdu svoju obľúbenú polohu. Popri tom zostane miesto aj za nimi. Vzadu sa sedí na fajn sedadlách, akurát operadlá by mohli byť o čosi vyššie. Mnohé však dobehne vysoko nastaviteľná hlavová opierka. Nižšie operadlá oceníte v momente, keď začnete riešiť variabilitu. Veľmi jednoducho ich sklopíte a podľa toho, ako si nastavíte podlahu batožinového priestoru, získate dlhú rovinu. Ide to aj bez skoku, takže nakladanie veľkých predmetov nebude problém. A získate k tomu aj dvojité dno, pod jeho podlahou ešte aj súpravu na lepenie pneumatík.
Zatiaľ nás Vitara oslovila, sme teda zvedaví, ako bude pokračovať naše ďalšie spolužitie. Čím nás poteší, prípadne aké muchy na nás vyskočia. Zatiaľ sa ukazuje ako super spoločník na každý deň.
Zhrnutie
Suzuki Vitara patrí medzi autá, ktoré si vyberáte, keď na vašom ramene vyhráva ten pragmaticky zameraný anjel. No i tak získate auto, ktoré nerobí prehnané kompromisy. Poteší bohatou výbavou, zaujímavou cenou, množstvom dobre vymyslených a funkčne odladených asistenčných systémov a slušnou štvorkolkou. Navyše vďaka čiastočne hybridnému systému vás nezruinuje spotrebou. Dobrý začiatok, Vitara, vitaj u nás!
Technické údaje:
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet MHEV AllGrip
Motor | preplň. benzínový R4, 1 373 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k) pri 4 400 ot./min. |
Krútiaci moment | 235 Nm pri 2 000 – 2 500 ot./min. |
Pohon a podvozok | 6-st. aut. prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu MacPherson, vzadu torzná priečka. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 215/55R17 |
Batožinový priestor | 362/1 119 l |
Rozmery | 4 185 × 1 775 × 1 600 mm, rázvor 2 500 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 315/1 750 kg, objem nádrže 47 l |
Najvyššia rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 11 s |
Kombinovaná spotreba (WLTP, vybitá batéria) | 5,8 – 5,9 l/100 km |
Emisie CO₂ | 137 – 139 g/km |
Cena/testované auto | 19 990/27 070 € |
Náklady na ročnú prevádzku | |
Palivo (benzín) | 1 377 € (5,85 × 150 × 1,57) |
Poistenie | 783,60 € |
Pneumatiky + 2 × prezutie | 263,20 € |
(Mikona) | (Barum Polaris 6, sada 416 €) |
Plusy a mínusy (800 km)
- + Bohatá výbava
- + Množstvo asistenčných prvkov
- + Slušná variabilita
- + Spotreba s mild hybridným pohonom
- + Nebojí sa využitia aj mimo spevnených ciest
- + Nízke náklady
- + Jednoduchá konektivita
- + Pružný pohon
- + Nízka reálna spotreba
- + Možnosť znížiť hlasitosť pripomínania asistenčných systémov
- + Fyzické ovládače klímy
- + Veľmi prehľadná prístrojová doska
- + Nízka hmotnosť
- – Náročné vypínanie asistenčných systémov
- – Pomalé reakcie infotainmentu
- – Rozvážna dynamika
- – Otlačky prstov na stredovom displeji