BYD odstráni najväčšiu slabinu elektromobilov, nabitie auta za 6 minút je realitou

BYD plánuje v Európe spustiť vlastnú sieť ultrarýchlych nabíjačiek už v roku 2026. Batériu elektromobilu nabijete na 100 % za 6 minút a za 5 minút získate až 400 km dojazdu.

Čínska automobilka BYD ukázala v Mníchove, že sa nechce len zaradiť medzi ostatných výrobcov elektromobilov, ale plánuje zmeniť samotné pravidlá hry. Okrem predstavenia nového modelu Seal 6 oznámila aj detaily o svojej pripravovanej sieti ultrarýchlych nabíjačiek, ktorá má v Európe spustiť prevádzku už v roku 2026. A práve tento krok môže zásadne ovplyvniť nielen samotný trh s elektromobilmi, ale aj správanie spotrebiteľov. Predstava, že batériu auta nabijete za čas, ktorý zvyčajne strávite pri kúpe kávy, znie dnes futuristicky, no BYD tvrdí, že to už čoskoro bude realita.

Šesť minút a máte plnú batériu

Najväčším lákadlom nových staníc bude ich výkon. Oficiálne čísla, ktoré BYD poskytol, hovoria o schopnosti nabiť batériu z nuly na sto percent za 6 minút. V prepočte na dojazd to znamená až 400 kilometrov doplnených za 5 minút. Pre porovnanie, väčšina dnešných verejných nabíjačiek dokáže v rovnakom čase pridať približne 100 až 150 kilometrov. Rozdiel je teda obrovský a práve on môže definitívne rozptýliť obavy vodičov, ktorí elektromobilom doteraz nedôverovali.

BYD plánuje v Európe spustiť vlastnú sieť ultrarýchlych nabíjačiek už v roku 2026. Batériu elektromobilu nabijete na 100 % za 6 minút a získate až 400 km dojazdu.

Hoci v Európe sa táto technológia ešte len pripravuje, v Číne už funguje. Tamojšie nabíjačky BYD Flash Charging už niekoľko mesiacov preukazujú, že dokážu zvládnuť extrémne výkony a zároveň si zachovať spoľahlivosť. Európsky plán počíta s tým, že prvé stanice pribudnú začiatkom roka 2026 a do konca druhého štvrťroka by ich malo byť po kontinente rozmiestnených 200 až 300. To je síce len začiatok, no tempo expanzie naznačuje, že BYD myslí tento krok smrteľne vážne. Cieľom je konkurovať Tesle, Ionity či Fastnedu, ktoré doteraz dominovali v prémiovom nabíjaní.

Európsky trh je pre čínskych výrobcov elektromobilov kľúčový. Je veľký, bohatý a čoraz viac regulovaný, čo vytvára priestor pre značky, ktoré dokážu ponúknuť kombináciu technológie, ceny a dostupnosti. A práve nabíjacia infraštruktúra je dnes najväčšou Achillovou pätou elektromobility. Podľa prieskumov väčšina vodičov váha s prechodom na elektrické auto práve preto, že sa obávajú dlhého čakania pri nabíjaní. BYD chce tieto bariéry odstrániť a urobiť z elektromobilu alternatívu, ktorá je nielen ekologická, ale aj praktická.

BYD plánuje v Európe spustiť vlastnú sieť ultrarýchlych nabíjačiek už v roku 2026. Batériu elektromobilu nabijete na 100 % za 6 minút a získate až 400 km dojazdu.

Tesla doteraz budovala svoj náskok nielen v samotných autách, ale aj v nabíjacej sieti Supercharger. Tá bola často hlavným dôvodom, prečo si zákazníci vyberali práve vozidlá Elona Muska. BYD sa však netají tým, že ich ambíciou je túto dominanciu prelomiť. Ak sa podarí postaviť dostatočne hustú sieť ultrarýchlych nabíjačiek, bude to znamenať, že elektromobilita už nebude vnímaná ako kompromis, ale ako logický krok vpred.

Budúcnosť nabíjania v Európe

Zatiaľ len modely značky Denza dokážu naplno využívať výkon pripravovaných staníc, no už čoskoro prídu ďalšie elektromobily BYD, ako sedan Han L či SUV Tang L s novou 945-voltovou platformou, ktorá zvládne nabíjanie s výkonom viac ako 1 000 kW. To je číslo, o ktorom doteraz mohla konkurencia iba snívať. V praxi to znamená, že aj veľké SUV dokáže získať stovky kilometrov dojazdu za pár minút. Kým BYD pripravuje svoju sieť, európske spoločnosti nezaháľajú. Ionity či Alpitronic už oznámili, že pracujú na staniciach s výkonom až 600 kW.

BYD však sľubuje ešte viac a najmä rýchlejšie spustenie. Ak sa tieto plány podaria, môže to znamenať prelom nielen pre značku, ale pre celé odvetvie. Zákazníci totiž začnú uvažovať o elektromobiloch úplne inak, keď zistia, že čakanie na nabitie už nebude otázkou hodín, ale 6 minút. Rok 2026 sa tak stane pre BYD aj pre európsku elektromobilitu míľnikom. Ak sa čínskej automobilke podarí rozvinúť sieť podľa plánov, konkurencia sa bude musieť veľmi rýchlo prispôsobiť. Pre zákazníkov to znamená, že nabíjanie elektromobilu bude rýchlejšie, dostupnejšie a pohodlnejšie než kedykoľvek predtým. A možno práve to bude moment, kedy sa elektromobily definitívne presadia aj u tých, ktorí ich doteraz odmietali.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!