Konsolidácia prinesie koniec luxusným autám „na firmu“? Štát radikálne obmedzí odpočet DPH aj daňové výdavky
Našu krajinu čaká ďalšia konsolidácia verejných financií, prostredníctvom ktorej sa rozhodlo napríklad aj radikálne obmedziť možnosť odpočtu DPH a daňových výdavkov na osobné autá, ktoré okrem podnikania slúžia aj na súkromné účely. V tomto článku si detailne a na praktických príkladoch rozoberieme, čo presne táto zmena v praxi znamená, koho sa týka a ako sa na ňu pripraviť.
Čo presne sa mení?
Doterajšia prax bola komplikovaná. Podnikateľ si mohol pri kúpe auta uplatniť 100 % odpočet DPH, no následne mal povinnosť zdaňovať a odvádzať DPH z jeho súkromného použitia. Tento systém bol administratívne náročný a v praxi sa často obchádzal. Nový systém, ktorý má podľa plánu platiť pre autá zaobstarané po 1. januári 2026, túto šedú zónu ruší a nahrádza ju tvrdým a jasným pravidlom. Ak firma alebo podnikateľ bude auto používať čo i len čiastočne na súkromné účely, pri jeho kúpe si bude môcť uplatniť odpočet DPH maximálne do výšky 50 %. Kľúčovou informáciou je, že tento 50 % limit sa nevzťahuje len na samotnú kúpu vozidla. Týka sa aj všetkých prevádzkových nákladov vzniknutých po tomto dátume, medzi ktoré patria:
- Palivo (benzín, nafta, elektrina)
- Servisné prehliadky a údržba
- Opravy a všetky náhradné diely
- Pneumatiky, kvapaliny a ďalšie
Ako sa konsolidácia dotkne dane z príjmov?
Akoby obmedzenie DPH nestačilo, táto konsolidácia zasiahne podnikateľov aj druhýkrát – pri dani z príjmov. V oficiálnom dokumente sa uvádza, že zmena sa „týka aj zahrňovania do daňových výdavkov DPPO“. V praxi to znamená, že princíp 50 % limitu sa s najväčšou pravdepodobnosťou prenesie aj do daňovo uznateľných nákladov, ktoré znižujú základ dane z príjmov. Príklad: Predstavte si, že si ako firma v roku 2026 kúpite auto za 48 000 € s DPH (40 000 € bez DPH). Odpočítať si budete môcť len polovicu, teda 4 000 € namiesto 8 000 €. Do nákladov si v rámci odpisov postupne zahrniete len polovicu z ceny auta, teda 20 000 € namiesto 40 000 €. Z každých 100 €, ktoré miniete na palivo a servis, si znížite základ dane len o 50 €.
Existuje cesta von? Podmienky pre 100 % odpočet
Zákon pamätá aj na poctivých podnikateľov. Aj po roku 2026 zostane zachovaná možnosť 100 % odpočtu DPH a daňových nákladov, avšak len za jednej, striktne kontrolovanej podmienky – vozidlo musí byť využívané výhradne a na 100 % len na podnikanie. Cena za túto výnimku bude nekompromisná a bude na ňu dávať pozor detailná kontrola zo strany Finančnej správy. Podnikateľ bude musieť byť schopný bez akýchkoľvek pochybností preukázať, že auto nikdy nepoužil na súkromný účel. Bude to vyžadovať bezchybnú a detailnú knihu jázd (ideálne podporenú GPS monitoringom).
Koho sa to (ne)týka?
Aby sme predišli nedorozumeniam, zhrňme si, koho sa táto zmena v rámci konsolidácie dotkne:
- Týka sa to – Podnikateľov (živnostníkov) a firiem (s.r.o., a.s.), ktorí sú platcami DPH a kupujú si osobný automobil po 1. januári 2026, ktorý bude aspoň čiastočne slúžiť aj na súkromné účely.
- Netýka sa to – Bežných občanov – zamestnancov, nepodnikateľov a firiem, ktoré nie sú platcami DPH (aj keď časť o dani z príjmov sa môže dotknúť aj ich).
Čo robiť a ako sa pripraviť?
Nové opatrenie je jasným signálom od štátu. Konsolidácia verejných financií sa začína a končí sa éra benevolentného prístupu k firemným autám. Prichádza jednoduchší, no pre podnikateľov podstatne drahší systém. Firmy a živnostníci tak budú stáť pred strategickou voľbou s platnosťou od roku 2026:
- Prijať 50 % paušál, a tým si „kúpiť“ administratívny pokoj a istotu, že sa vyhnú detailnému dokazovaniu pri daňovej kontrole.
- Zaviazať sa k pedantnému a nepriestrelnému dokazovaniu 100 % firemného využitia a podstúpiť tak riziko prípadného sporu s Finančnou správou.
Táto zmena pravdepodobne ovplyvní zloženie firemných flotíl na Slovensku a mnohí podnikatelia si pri ďalšom nákupe dvakrát rozmyslia, či naozaj potrebujú luxusné auto „na firmu“.
Jednostopové či dvojstopové vozidlá, motorky aj autá ma fascinujú od malička. Som zvedavý typ a popri vlastnom objavovaní si rád svoje poznatky zhmotňujem a delím sa o ne prostredníctvom nášho web magazínu Autoviny.sk s ostatnými. Vďaka týmto vlastnostiam najviac plním našu poradňu a zaujímajú ma taktiež hodnotenia a skúsenosti, preto často prispievam aj rebríčkami tých „naj“.



















