Hybridy majú problém, o ktorom ste nevedeli. Ešte stále si také auto kúpite?

Hádky o najlepšom druhu pohonu pre auto zase raz naberajú na sile. Do hry vstupuje nový argument – hybridy majú problém, o ktorom by ste minimálne mali mať vedomosť.
hybridy majú problém

Aké auto si kúpiť? Univerzálna odpoveď samozrejme neexistuje a ani tento článok rozhodne nie je zameraný na to, aby kohokoľvek odrádzal od kúpy hybridného auta. Naopak, táto technológia má aj mnohé výhody a pre mnohých motoristov môže byť veľmi vhodným riešením. Potvrdzujú to aj štatistiky predajov, mnohí vodiči sa na Slovensku aj v tomto roku rozhodli práve pre nový hybrid.

S hybridmi sa prirodzene spája aj téma emisií CO2 – tento druh pohonu býva často prezentovaný ako šanca ušetriť citeľnú časť emisií v porovnaní s autom jazdiacim čisto na benzín a naftu. Na druhej strane, vďaka hybridnej technológii sa nemusíte kompletne vzdať výhod spaľovacieho motora, ktoré nepopierateľne stále existujú.

Pexels vyfukČo sa však týka emisií, štúdia ukazuje, že hybridy majú problém. V skutočnosti vraj dokážu v priemere ušetriť len 19 percent CO2 v porovnaní s klasickým spaľovákom.

Ekologická lobistická organizácia T&E toto číslo rovno využila, aby zdôraznila, že automobilky údajne často propagujú hybridy pre ich nízke emisie, no pravda je mnohokrát niekde inde.

Hybridy majú problém. Prečo?

Rozdiel medzi očakávaniami a skutočnosťou má vznikať podľa toho, či meriate emisie v laboratórnych podmienkach, alebo naopak v reálnej prevádzke. Zatiaľ čo plug-in hybrid dokáže ušetriť v porovnaní so spaľovákom až 75 percent emisií pri laboratórnom testovaní, v skutočnej premávke sa toto číslo podľa štúdie znižuje len na spomínaných 19 percent.

Zdrojom dát pre výpočet je Európska environmentálna agentúra EEA, ktorá analyzovala spotrebu 127 tisíc hybridov zaregistrovaných v Európe v roku 2023. Nie je pritom vôbec náročné určiť, čo je dôvodom pre veľký rozdiel pri úspore emisií.

výfuk

Kým v laboratóriu sa počíta s tým, že hybrid jazdí 84 percent častu na elektrinu, v realite to má byť priemerne len 27 percent času. Z toho pramení konštatovanie, že hybridy majú problém týkajúci sa nesplnených emisných očakávaní.

Navyše, aj počas jazdy na elektrinu mnohé hybridné vozidlá stále spotrebúvajú klasické palivo – v priemere sú to tri litre na sto kilometrov. Dôvodom je, že ich elektromotory niekedy nie sú dostatočne silné, aby auto plnohodnotne poháňali pri vyšších rýchlostiach.

Zdroj: T&E