Číňania predávajú pneumatiky 2x lacnejšie. Aké sú v skutočnosti v testoch?
Éra, keď Čína dobývala automobilový trh, sa nekončí pri lacných elektromobiloch. Paralelná invázia prebieha už roky na trhu s autodielmi, a posledné roky aj s pneumatikami. Európu doslova zaplavili čínske pneumatiky, ktoré sa predávajú za polovičné ceny oproti zavedenej európskej, japonskej a kórejskej konkurencii. Lákavá ponuka, pri ktorej môžete ušetriť stovky eur na sade, však so sebou nesie jednu zásadnú otázku, ktorá nám nedá spať. Aké sú v skutočnosti bezpečné a ako dlho vydržia?
Výrobcovia ako ZC Rubber, Sailun Jinyu Group, Linglong Tire a Double Star Group majú v porovnaní so Západom radikálne nižšie výrobné náklady. Kým európske továrne investujú do výroby jednej pneumatiky až 120 eur, v Číne stojí výroba priemerne 45 až 85 eur. Tento cenový rozdiel sa okamžite prenáša do peňaženiek zákazníkov. Stratégia je pritom identická ako pri čínskych autách. Najprv chcú obsadiť trh deštruktívnou nízkou cenou a potom sa prezentovať neustálym vylepšovaním ponuky. Hoci sa mnohí stále vyhýbajú neznámym značkám, ich prítomnosť na našich cestách sa už stala tvrdou realitou.
Pravda o bezpečnosti
Sú však lacné pneumatiky automaticky nebezpečné? Tu prichádza na rad dôležitý fakt, ktorý by mal upokojiť každého, kto sa bojí hazardovať s bezpečnosťou svojej rodiny. Od roku 2012 totiž musia mať všetky pneumatiky predávané v Európskej únii energetický štítok predpísaný Európskou komisiou. Tento štítok zobrazuje kľúčové informácie o valivom odpore, priľnavosti za mokra, vonkajšom hluku a výkone na snehu alebo ľade. To znamená, že každá jedna pneumatika, aj tá najlacnejšia vyrobená v Číne, musí spĺňať prísne minimálne európske bezpečnostné normy. Ak by tieto normy nespĺňali, nesmeli by sa na trhu vôbec predávať.
Je pravdou, že lacnejšie čínske pneumatiky zvyčajne používajú jednoduchšie zmesi a menej pokročilé technológie. Z toho vyplýva, že v extrémnych podmienkach (napríklad pri aquaplaningu v diaľničných rýchlostiach, alebo na hrubej námraze) môžu byť slabšie ako ich prémioví konkurenti. Rozdiel v kvalite teda stále existuje, ale už nie je taký priepastný, ako sa doteraz predpokladalo. Dobrou správou je, že v nezávislých testoch sa čínske značky rok čo rok zlepšujú a čoraz častejšie získavajú solídne známky, ktoré ich už nevylučujú z hlavného prúdu.Giti Tire
Najväčším dôkazom toho, že čínske spoločnosti to s Európou myslia smrteľne vážne, je ich masívna investícia do výskumu a vývoja. Spoločnosť Zhongce Rubber Group (ZC Rubber) si napríklad už v roku 2021 založila výskumné centrum v nemeckom Hannoveri a dnes patrí medzi desať najväčších výrobcov pneumatík na svete. Ešte šokujúcejší je fakt, že čínska spoločnosť Giti Tire dodáva svoje pneumatiky pre Mercedes Actros v Číne, a jej model sa navyše stal vôbec prvou továrenskou pneumatikou čínskeho pôvodu, ktorá sa montuje na elektrickú dodávku Volkswagen ID. Buzz vyrábanú v Európe!
Toto všetko jasne ukazuje, že čínski výrobcovia dosiahli vážny technologický prielom. V Európe sa udržali nielen vďaka neprekonateľne nízkym cenám, ale už aj vďaka technologickému pokroku a splneniu prísnych štandardov výrobcov automobilov. Lacnejšie značky majú stále svoje nevýhody, no už nie je fér hovoriť, že sú automaticky zlé a nebezpečné. Pravidlo je nakoniec stále jednoduché: koľko peňazí, toľko muziky. Za polovičnú cenu dostanete bezpečný produkt, ktorý spĺňa minimum, no za najvyššiu špičkovú prémiovú výkonnosť si stále musíte priplatiť. Je však skvelé vedieť, že voľba medzi bezpečnosťou a cenou už nie je čierno-biela.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!























