Na dlhodobý test sme si zobrali elektromobil s dojazdom 200 kilometrov! Čo nás čaká?
Je elektromobilita skutočne budúcnosť? Týždňové testy elektromobilov, ktoré bežne robíme, často neodhalia všetky zákutia života s elektromobilom. Preto sme sa podujali na dlhší test – na pol roka. Ako sa žije s elektromobilom, keď nemáte doma zásuvku?
Vydané Text: Peter Orosz
**Norma WLTP udáva optimistických 200 km, realita v dobrom počasí je niekde medzi 180 – 190 km. A prečo sa teším?** Pretože si myslím, že elektromobil patrí do mesta, kde nenajazdí také kilometre, a teda nepotrebuje ani veľkú batériu. To znamená, že nemusí vážiť dve tony, nepotrebuje taký výkonný elektromotor, ani také veľké kolesá a brzdy a celkovo sa na jeho výrobu spotrebuje menej materiálu. Myslím si, že to je skutočne ekologické. **Navyše, mnohí pochybovači hovoria o tom, že batérie elektromobilov budú degradovať a pôvodný dojazd 300 km sa zníži až o tretinu. Lenže tam ja s Mazdou MX-30 iba začínam.**
Toto nebude náš tradičný dlhodobý test v tradičnom formáte. Budú to zápisky a zážitky. Veľa fotiek bude možno pochádzať aj z mobilu alebo čohokoľvek, čo bude schopné v správny čas zachytiť ten správny moment. Najprv si však poďme model MX-30 trochu pripomenúť a bližšie si predstaviť náš testovaný kus.
### Špeciálna edícia
Mazda MX-30 je odvážna, čo naznačuje už jej názov. Označenie MX mali vždy modely, ktoré sa vyhýbali
konvenciám. MX-30 to robí nielen svojou filozofiou s menšou batériou, ale aj tým, ako sa do nej nastupuje. Mám na mysli zadné sedadlá. **Až po otvorení predných dverí totiž máte možnosť otvoriť zadné dvere, ktoré sa otvárajú v opačnom smere.** Predné sedadlá sa dajú posunúť a sklopiť dopredu podobne ako pri autách s karosériou kupé a následné nastupovanie je vďaka absencii B-stĺpika úplná lahoda. A dá sa sem nastúpiť aj bez posúvania sedadiel. Je pravda, že miesto vzadu je prispôsobené skôr menším postavám alebo deťom (pre vysokú podlahu, pritom miesta nad hlavou je dosť) a celkovo má toto riešenie aj svoje temné zákutia, ktoré objavíte v momente, keď potrebujete dozadu niekoho usadiť a vedľa vás parkuje auto. Ale o tom neskôr.
**Na test som si s nájazdom niečo cez 8 000 kilometrov prevzal Mazdu MX-30 v špeciálnej edícii oslavujúcej sté výročie automobilky.** Spoznáte ju podľa tmavočerveného lakovania strechy zvonku a podľa červených kobercov a špeciálneho čalúnenia kombinujúceho červenú a bielu kožu so sivým textilom a emblémom Edition 100 na opierkach hláv. Vyzerá to zaujímavo, najmä v kombinácii s korkom, ktorý zdobí dno početných šikovných odkladacích priestorov. Interiéry Mazda naozaj vie a MX-30 v tomto nie je výnimka. Človek sa tu cíti dobre od prvej sekundy.
### Primeraný výkon
Po nasadnutí do auta ukazoval palubný počítač dojazd 186 kilometrov. Túto hodnotu si pamätám a som zvedavý, ako sa bude vyvíjať s príchodom zimy a s pribúdajúcimi kilometrami. Na pohon testovaného auta slúži elektromotor ukrývajúci sa pod prednou kapotou, ktorý má výkon 107 kW (145 k) a krútiaci moment 265 Nm, ktorý postupne dávkuje na predné kolesá. Energiu čerpá z batérie uloženej v podlahe auta, ktorá má kapacitu 35,5 kWh.
**Tieto parametre na prvý pohľad neohúria, avšak čoskoro zistíte, že nič viac v meste nepotrebujete.** Auto zrýchľuje ochotne, plynulo a okamžite, čím si hneď získava výhodu pred inými autami vybavenými spaľovacími motormi s komplikovanými prevodovkami a turbami, ktoré sa najprv musia zobudiť, než autu poskytnú požadovaný výkon. Takže vo výsledku viete byť s Mazdou v mestskej premávke rýchlejší a agilnejší než väčšina áut okolo vás.
### Čo nás čaká?
Mazdu budem využívať na nákupy, vozenie detí ku starkým, mestské vybavovačky. Čoskoro príde na rad prvý servis, ktorý sa budem snažiť zdokumentovať. **A s pribúdajúcimi kilometrami a zážitkami vás budem informovať o všetkom zaujímavom, čo mi pri živote s elektrickou Mazdou zišlo na um.**
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!