Magazín

Auto s vrtuľou bol nebezpečný experiment, ktorý sa našťastie neujal

Helica, auto s vrtuľou  (1921)
Helica, auto s vrtuľou  (1921)

Dnes nemáme žiadne pochybnosti o tom, že pohon automobilov vo forme aktívneho roztáčania kolies je ten najefektívnejší a najbezpečnejší. V minulosti sa však vizionári a tvorcovia nenechali odradiť rastúcou popularitou štandardného pohonu a skúšali svoje vlastné celkom atypické riešenia. Napríklad vozidlo poháňané obrovskou vrtuľou.

Automobil s vrtuľovým pohonom zostrojili v 20. rokoch 20. storočia, teda takmer pred sto rokmi. Boli to časy, keď už konvenčne poháňané automobily brázdili ulice miest a obcí a vo všeobecnosti sa neuvažovalo nad tým, že by ich systém pohonu nebol vhodný.

Vozidlo s názvom Helica od vynálezcu Marcela Leyata z roku 1921 dodnes stojí v parížskom múzeu umenia. Možno, že je dodnes pojazdné. Išlo o vôbec prvý automobil značky Leyat a jeho technické vlastnosti sú dodnes veľmi kuriózne.

Veľkou 4-listovou vrtuľou za ochrannou mrežou sa vozidlo dostalo do pohybu pomerne rýchlo a bolo schopné dosahovať mimoriadne vysokých rýchlosti. V roku 1927 na motoristickom okruhu Montlhéry vozidlo Helica dosiahlo na svoju dobu skoro nepredstaviteľných 171 km/h. Vďačilo za to veľmi ľahkej konštrukcii, celková hmotnosť stroja dosahovala iba 250 kilogramov. Motor, ktorý poháňal listy vrtule, mal výkon 8 konských síl.

Helica odviezla dvoch pasažierov, ktorí boli posadení v rade ako v malom lietadle. Podobnosť s lietadlom nebola vôbec náhodná, tento neštandardný automobil získal prezývku „lietadlo bez krídel“. Keby ich malo, celkom určite by aj vzlietlo. Na internete tiež tento historický kúsok nájdete pod názvom Aero Auto.

Helica, auto s vrtuľou  (1921)

Snáď najväčšou kuriozitou je skutočnosť, že v rokoch 1919 až 1925 Marcel Leyat predal až 30 kusov tohto svojho jedinečného automobilu, čo znamená, že nešlo o celkom márny experiment.

Nech to vyznie akokoľvek neuveriteľne, idea o automobile s vrtuľovým pohonom nedala niektorým ľuďom spávať ani po tom, čo Leyat tento koncept previedol do reality. Ešte v roku 1932 vznikol automobil s rovnakým pohonom s názvom Helicron. Jeho chod vo farbe a so zvukom si môžete pozrieť na videu nižšie a posúdiť, že tento typ pohonu by dnes neuspel nielen kvôli otáznej bezpečnosti, ale aj pre enormný hluk, ktorý vrtuľa produkovala. Tiež by nás celkom zaujímalo, ako sa na podobných vozidlách zaradila spiatočka :-)