Keď sa povie Porsche

Je snom takmer každého chlapca, chcel by ho asi každý muž… Porsche. Prvé sériovo vyrábané športové auto tejto značky privítal svet pred viac ako šesťdesiatimi rokmi.
Vydané  Text: 
História značky sa píše od začiatku 20. storočia a je úzko spätá s menom profesora Ferdinanda Porsche staršieho. Tie vysnívané autá nemeckej automobilky však začali v útrobách továrenských dielní vyrábať v roku 1948. Pred vyše 60 rokmi kedysi skúšobný jazdec, a v tom čase najmä geniálny konštruktér Ferry sa v rozbiehajúcej automobilke rozkukal a povedal si, že začne budovať autá snov. Určil ďalšie smerovanie a filozofiu automobilovej výroby malej rodinnej firmy, zobral do parády niekoľko dielcov z Volkswagenu a postavil prvý športový model firmy Dr. Ing. h. c. F. Porsche. Na diele s názvom Porsche 356 a jeho vylepšenine 356/1 pracoval hlavne Ferdinand a na pomoc si zobral pár osvedčených spolupracovníkov zo závodu v Gmunde. Práve 356/1 je prvým skutočne športovým automobilom značky Porsche. Auto získalo technické odsúhlasenie na sériovú výrobu 8. júna 1948, čím sa oficiálne narodilo aj pre zákazníka. Ešte v ten istý rok stihla firma pripraviť aj karosériu typu roadster, ktorá rovnako ako celý modelový rad využívala na svojom zovňajšku obal z ľahkých kovov. Zatiaľ čo sa v Porsche usilovne pracovalo a klienti hltali jedno Porsche za druhým, Ferdinand si na chvíľu odbehol z pracovne a zastavil sa v talianskej automobilke Cisitalia. V nej ho oslovili, aby im pomohol pri vývoji pretekárskeho automobilu, a tak si Ferry namiesto obednej pauzy pozrel výkresy a svoje skúsenosti preniesol do talianskej konštruktérskej kultúry. Jeho spolupráca s talianskou automobilkou priniesla ovocie v podobe pretekárskeho automobilu značky Cisitalia. Keď sa Porsche vrátil, zistil, že priestory v Gmunde sú primalé. Výroba rástla, pribúdali stále nové objednávky, a najmä v spojitosti s jeho novými plánmi sa musel rozhodnúť čo ďalej. Presťahoval teda v roku 1949 automobilku do Stuttgartu, kde sa začína nová kapitola celej histórie firmy… Rok po presťahovaní a nadýchnutí sa čerstvého, inšpiratívneho vzduchu spoločnosť Porsche predstavila na okruhu Le Mans pretekárske auto – prestavaný model 356. Posádka si s ním odjazdila krásne preteky, v ktorých vyhrala triedu do 1100 kubických centimetrov, čím priniesla do garáže Porsche prvý medzinárodný úspech firmy v automobilových pretekoch. Rok 1951 sa však neniesol len v znamení opojenia víťazstvom z 24- hodinových pretekov. Radosť schladila správa o úmrtí Ferdinanda Porsche, ktorý sa do neba medzi konštruktérskych polobohov pobral vo veku 75 rokov. Trvalo dva roky, kým firma rozdýchala túto smutnú udalosť. Najskôr jej ruky zamestnalo sťahovanie a ani nie rok po ňom im myšlienky zamestnali spomienky na Ferryho. Po hlbokom vzdychu však prišlo ešte hlbšie nadýchnutie a továreň predstavila verejnosti základ pre model Porsche 550 Spyder. Auto malo mať motor 1,5 litra, štyri valce umiestnené proti sebe a výkon 110 koní (81 kW). Maximálnu rýchlosť určili výrobcovia na 220 km/h. Auto sa dostavilo na prvé preteky o tri roky neskôr a hneď si vyslúžilo prirovnanie k štuke, ktorá pláva medzi kaprami. Neveľmi príjemne však znelo označenie ako „gigant zabijak“, ktorý svojím ľahkým krokom unášal konkurentom s väčšími motormi vence určené pre víťazov priamo spred nosa. S nádychom, ktorý urobili v spoločnosti, sa preklopili až do roku 1956, keď niekomu napadlo spočítať vyrobené kusy. Nielen, že sa pod strechou Porsche oslavoval 400. triumf z pretekov, na cestu za úspechom sa vydalo aj desaťtisíce Porsche 356. Pôvodný zámer vyrábať sto kusov ročne teda nevyšiel. Po desiatich rokoch produkcie ich zišlo z výrobnej linky 25 tisíc a celkovo sa vybralo k zákazníkom 77 361 vozidiel. Produkciu modelu 356 zastavili v roku 1965. V čase, keď už nebolo iného východiska, len auto zmodernizovať, použiť výkonnejší agregát, inak by malo Porsche výrazné existenčné problémy. Aj nudnejšie limuzíny sa na výkon Porsche doťahovali a veľakrát 356 aj preskočili. Ak chcel rodinný podnik fungovať aj ďalej, bolo treba priniesť niečo nové, niečo lepšie, niečo ako bolo v roku 1948 Porsche 356, auto, ktoré pochválil Ferrymu aj jeho vlastný otec. Keď 356 išla do posledných rokov výroby, zamiešal karty osudu automobilky syn Ferryho, Ferdinand Alexander Porsche, keď za zatvorenými dverami vývojového centra začal ako dizajnér pracovať na novom type, ktorý by používal šesťvalcový agregát. V roku 1963 sa na autosalón do Frankfurtu vybral tím ľudí pod vedením Alexandra a prvýkrát predstavili svetu model 911. Vozidlo sprvu fungovalo pod názvom 901, tento úmysel však prekazila ochranná známka na trojčíselné označenia s nulou v strede, patriaca francúzskemu Peugeotu. Našťastie… vďaka pridanej jednotke sa upravil názov na dnes kultovú 911. Auto sa vpred pohybovalo vďaka plochému motoru (boxer), umiestnenému v zadnej časti vzhľadovo čím ďalej tým viac uznávaného kupé. Výroba modelu 911 sa spustila prestrihnutím pásky 14. septembra 1964. Prvé auto malo výrobné číslo 300.007 a otvorilo knihu, do ktorej sa nezmazateľným atramentom píše príbeh legendy Porsche 911. Medzi športové Porsche, ktoré priniesli domov trofeje z pretekov, sa počítajú aj modely 914-4 a 914-6, predstavené tiež vo Frankfurte, no v roku 1969. V tom istom roku Porsche po druhýkrát zdvihlo nad hlavu pohár svetového majstra. Zatiaľ čo ostatní oslavovali, pretekárska 911 obhájila svoj triumf na rely Monte Carlo z roku 1968, a to fascinujúcim, absolútnym prvenstvom. V 1969 sa okrem pretekárskych úspechov dostavila do firmy aj nervozita z predstaveného prototypu 917. V Ženeve bol verejnosti predstavený jediný kus Porsche 917 KH Coupé so 4,5-litrovým dvanásťvalcovým plochým motorom a okamžite vytvoril v publiku veľké očakávania. Dav zašumel, „zvládne to?“. V roku 1970 sa zúčastnil všetkých pretekov, kam ho pustili… všetky vyhral. Okrem pohárov z ostatných pretekov doniesol prototyp domov aj šerpy Majstra sveta a Majstra sveta vytrvalostných pretekov. Úspechy značky rástli, svet poškuľoval po každej správe z fabriky, z výskumného centra, či z testovacej trate. Auto sa vrývalo do pamäti a ako rozpálený značkovač nechávalo v myšlienkach motoristov pamiatku, ktorá sa na svet pýtala vo forme snov a túžob. Okrem počtu klientov a potenciálnych zákazníkov rástla aj obchodná sila značky. V roku 1972 sa zmenil status firmy na akciovú spoločnosť. V dozornej rade si na predsednícku stoličku sadol potomok zakladateľa Ferdinand Alexander Porsche. Všetko pokračovalo zabehnutým tempom aj po premene spoločnosti na akciovku. Každý krok automobilky naďalej bezohľadne šliapal po snoch obyvateľstva a nosil im novú inšpiráciu. Rovnako bez ostychu šliapali výrobky s logom Porsche i po konkurenčných autách a inak to nebolo ani pri predstavení Porsche 911 Turbo v Paríži v roku 1974. Auto odštartovalo firemnú éru turbo motorov, ktoré roztáčal do adrenalínových výkonových výšin výfukový plyn. Hneď za turbom sa v roku 1975 vybral hľadať fanúšikov model Porsche 924. Koncepcia motora vpredu, pomocou prevodovky a kardanu ovládanej zadnej nápravy v spojitosti s novým dizajnom si nenašli húfy fanúšikov a model si vyslúžil nelichotivý prívlastok, najmenej obľúbeného Porsche. Vyklápacie svetlomety a profil zvláštneho kupé nútili vodičov k zamysleniu. Porsche bolo kvalitné, no nie tak nepriestrelne ako 911 a s krásou, energiou a eleganciou bolo na tom podobne. V roku 1977 sa v podobnom duchu rozhliadol po svete model 928, poháňaný silným osemvalcom z ľahkých zliatin, používajúci podobne ako 924 konštrukciu pohonu Transaxle, motor vpredu a pohon zadných kolies. Auto je dodnes jediným čistokrvným športiakom, ktorý si zaslúžil titul auto roka, napriek tomu je medzi zarytými vyznávačmi Porsche skôr opovrhovaným modelom. I keď si našiel veľa priaznivcov a spája ľudí v rôznych kluboch, väčšinou prišli k Porsche od iných značiek. Majiteľ klasickej 911 zhliadal k 928 s náznakom opovrhnutia. Ani tento model totiž nedosiahol onú nepriestrelnú dokonalosť v detailoch a kvalite spracovania ako 911, ktorá naďalej trónila v rebríčku predajnosti značky Porsche. V Porsche poškuľovali po motoristickom športe aj začiatkom osemdesiatych rokov a vývojári usilovne pracovali na novom pretekárskom náradí. Model 956 sa stal pre značku najúspešnejším pretekárskym autom, ktoré začalo svoje víťazné ťaženie v roku 1982. Ani súťažní jazdci neostali nepovšimnutí. Pre rely bola otvorená, v histórii zrejme najbrutálnejšia, skupina „B“, ktorá so sebou priniesla do sveta sériových áut viaceré monštrá. Podľa vyhlášky FIA museli mať súťažné automobily svoj sériový variant, čo pre Porsche znamenalo vyvinúť silné auto s pohonom všetkých štyroch kolies. Technologickú štúdiu predstavila fabrika v roku 1983 a Porsche skupiny „B“ nieslo označenie 959. Súťažný ekvivalent si veľa rely neužil, nakoľko FIA rýchlo pochopila, že otvorila dvere najnebezpečnejšej skupine všetkých čias. Tragické nehody boli na dennom poriadku a to nielen na pretekoch. Aj sériové varianty sa rady pokúšali svojich majiteľov zabiť hneď v prvej zákrute. Automobilová federácia preto skupinu „B“ zakázala a jej sériové podobizne ostali už len ako mementá na jednu z najšialenejších dôb rely. Porsche 959 bolo výkladnou skriňou konštrukčnej geniality, s ktorou pracovali vo fabrike. Používalo revolučný no príliš nákladný pohon všetkých kolies a asfalt trhalo výkonom 450 k (331 kW), ktoré produkoval boxer s vodou chladenými valcami. Výkon do auta vtlačili motorári prostredníctvom biturba, vďaka čomu vozidlo poľahky prekonalo hranicu 300 km/h. Porsche 959 sa vyrábalo dovedna 5 rokov a za ten čas sa na verejnosť dostalo 292 kusov. Vtesnaním trojcestného katalyzátora do výfukového potrubia v roku 1988 sa už začínajú pre Porsche novodobé dejiny, poznačené pádom ekonomickej sily do červených čísel a nástupom Wendelina Wiedekinga do spoločnosti na šéfovskú stoličku. Ten sa postaral o zefektívnenie výrobného procesu, zdokonalenie predajných techník, a prispel k ďalšiemu pokroku v automobilke tak, že netrvalo dlho a účtovníctvo sa otočilo do kladného stavu. Sila Porsche už zase nebola len na ceste, ale tiež v biznise. Aj vďaka Ferdinandom starším začatej filozofii patrí Porsche medzi najuznávanejšie a najúspešnejšie automobilové firmy celej histórie, a to i napriek tomu, že kedysi automobilka začínala a profilovala sa ako malá rodinná firma. Text: Samuel Vanko Foto: Porsche








Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.