Pohon, ktorý mal nahradiť naftu, má vážny problém. Automobilky to nedokážu zmeniť

Veľký koncern upúšťa od nasadenia ľahkých úžitkových vozidiel na vodík, ktorý mal nahradiť naftu. Chýbajú investície do infraštruktúry aj podpora štátu.

Vydané  Text: 

Stellantis pozastavuje vodíkové plány v Británii

Nie je správny čas pre vodík ako pohon pre vozidlá? Pôvodne mal aspoň sčasti nahradiť naftu, no teraz to s vodíkovým pohonom nevyzerá vôbec ružovo. Na vine pritom nie sú popravde automobilky – chýba infraštruktúra aj štátna podpora.

Produktový manažér koncernu Stellantis Fedele Ragusa v rozhovore pre britský portál Fleet News uviedol: „Teraz nie je ten správny čas na podporu vodíka. Neexistujú investície do infraštruktúry ani dotácie, a preto zatiaľ komerčné zavádzanie vodíkových vozidiel nebudeme podporovať.“ Týmto stanoviskom Stellantis výrazne mení, resp. odkladá svoju doterajšiu stratégiu – ešte v apríli 2024 predpovedal šéf vodíkového programu Jean-Michel Billig podiel na trhu pre vodíkové dodávky do budúcna až 40 %.

Stellantis v súčasnosti ponúka pri niektorých modeloch dodávok popri spaľovacích a batériových (elektrických) verziách aj varianty s vodíkovými palivovými článkami. Sériová výroba stredne veľkých a veľkých dodávok typu FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) sa začala ešte začiatkom roka 2024. Produkcia prebieha pri francúzskej obci Hordain a v poľskom meste Gliwice. Aj keď existujú verzie vodíkových dodávok s pravostranným riadením pre britský trh, vo Veľkej Británii ich Stellantis nevyrába, a to napriek existujúcej výrobe dodávok v samotnom Spojenom kráľovstve.

Druhá generácia vodíkového systému umožní v stredne veľkých dodávkach – ako Citroën ë-Jumpy, Fiat E-Scudo, Opel (Vauxhall) Vivaro a Peugeot e-Expert – dojazd až 400 kilometrov s časom tankovania pod štyri minúty. Väčšie modely ako ë-Jumper, E-Ducato, Movano a E-Boxer zabezpečia dojazd až 500 kilometrov s časom tankovania približne päť minút. Stellantis chce osloviť zákazníkov, ktorí hľadajú ekologickú alternatívu k spaľovacím motorom, no zároveň sa chcú vyhnúť dlhému nabíjaniu batériových vozidiel na elektrinu.

vodíkový pohon

Mal nahradiť naftu, narazil na realitu

Napriek technologickému pokroku naráža využitie vodíkových vozidiel na negatívnu realitu a kvôli nej nedokážu nateraz ani náhodou nahradiť naftu. Ide najmä o nedostatočnú sieť čerpacích staníc na vodík a vysokú obstarávaciu cenu týchto vozidiel bez štátnej podpory. Na základe vyjadrení F. Ragusa nie je úplne jasné, či Stellantis vodíkové dodávky v Británii úplne stiahne z ponuky, alebo len nebude výraznejšie investovať do ich marketingu a predaja.

Neistota vo Veľkej Británii prichádza v čase, keď vodíkové ambície ustupujú aj inde v Európe. V Paríži napríklad spoločnosť Stellantis spolupracovala na projekte vodíkových taxíkov Hype, ktorý však nedávno prešiel na elektrické vozidlá na baterky.

vodíkový kamión

Presadí sa vodík aspoň v kamiónovej doprave?

Zdá sa, že sen o vodíku ako nosnom prvku pre ekologickú dopravu sa minimálne na čas odkladá, a to prakticky v celej Európe. Výrobcovia vozidiel aj vlády budú musieť nanovo prehodnotiť, kde a za akých okolností má vodík svoje miesto čo sa týka budúcnosti sektoru dopravy. Až dovtedy zostanú smelé plány o tom, že by raz mohol nahradiť naftu, iba snami.

Na to, aby skutočne dokázal vodík nahradiť naftu v profesionálnej doprave aspoň do istej miery, potrebujeme vytvoriť v prvom rade vhodné trhové prostredie, ktoré dnes chýba.