Tatra nezná bratra. Unikátny hasičský špeciál Tatra Force 8×8 dokážu ovládať zo 4 kilometrov

Autíčko na diaľkové ovládanie mal asi každý. Ale mať reálnu Tatru 8×8 na diaľkové ovládanie, to je už vyšší level.

Vydané  Text: 

Kopřivnická automobilka TATRA ukázala nedávno svoj najnovší revoluční kúsok. Ide o model CZVS 40 Tatra Force 8×8. Skratka CZVS znamená cisternová zodolnená viacúčelová striekačka. Už len táto kombinácia znie zaujímavo. No nie je to obyčajná hasičská cisterna. Ide o vedecko výskumný projekt armády Českej republiky v spolupráci s TATRA TRUCKS a firmou THT Polička.

Autíčko na diaľkové ovládanie mal asi každý. Ale mať reálnu Tatru 8x8 na diaľkové ovládanie, to je už vyšší level.

O pohon sa stará 6-valcový turbodiesel Cummins s objemom 10,8 litra a výkonom 500 koní. Točivý moment sa posiela na všetkých 8 hnaných a riadených kolies pomocou elektronicky riadenej 6-st. automatickej prevodovky Allison 4500SP. To umožňuje vynikajúcu manévrovateľnosť a oveľa menši polomer otáčania oproti klasickým automobilom.

Maximálna rýchlosť tohto obra je 90 km/h. Brodivosť dosahuje hodnoty 1 200 mm vody, čo je veľmi užitočné napríklad pri povodniach. Do samotnej cisterny sa zmestí až 10 000 l vody. CZVS navyše disponuje výsuvným ramenom Cold Cut Cobra HLS 36, ktoré je možné vysunúť maximálne do výšky 14 metrov a smerom do boku až 10 metrov. Tieto údaje znamenajú bezproblémové hasenie výškových budov bez potreby vstupu hasičov do nebezpečnej zóny. Technológia v ramene využíva na hasenie vysokotlakové vodné hmly, ktoré minimalizujú škody a efektívne uhasia oheň.

Autíčko na diaľkové ovládanie mal asi každý. Ale mať reálnu Tatru 8x8 na diaľkové ovládanie, to je už vyšší level.

V Európe nemá obdobu

Na prvý pohľad sa javí ako bežná tuctová hasičská cisterna, ktorú používajú záchranné zložky. No pri bližšom pohľade, hlavne do techniky, je jasné, prečo je unikátna. Tento model predstavuje pohľad do budúcnosti hasičskej techniky. Snúbi sa tu robotika a umelá inteligencia. CZVS je postavené na technických základoch minuloročného modelu Tatra Force s pohonom 8×8. Najvýraznejším rozdielom oproti klasickým hasičským Tatrám je kabína.

Tá je totiž celá opancierovaná a má vlastnú filtráciu vzduchu. Tým pádom chráni posádku pred chemickými látkami, radiáciou aj výbušnými plynmi. Špeciál tak dokáže efektívne pracovať v oblastiach a podmienkach, ktoré by pre ľudskú prítomnosť znamenali istú smrť. Vozidlo je priamo určené pre situácie ako napríklad chemické havárie, radiačné úniky alebo horiaci muničný sklad.

Druhým rozdielom je ovládanie tohto kolosu. Vozidlo môže byť riadené priamo z kabíny alebo na diaľku. Áno správne. Operátor má totiž možnosť ovládať tento hasičský špeciál aj na diaľku pomocou diaľkového ovládania a dronu. Samotné ovládanie na diaľku môže prebiehať vo vzdialenosti neuveriteľné 4 km. Nie je to preklep.

Operátorovi na diaľku pomáha aj výsuvný kamerový systém umiestený na na bokoch a streche vozidla. Termokamery dokážu detekovať ohnisko aj v zhoršenej viditeľnosti, kým chemické senzory upozornia na prítomnosť nebezpečných látok. Ako vyzerá také ovládanie Tatry diaľkovým ovládaním si pozrite na priloženom oficiálnom videu spoločnosti Tatra.

 

 

Zdroje:  Tatra Trucks