Novinka

Slovensko na čele inovácií! Prvý vodíkový ťahač predstavuje 44 ton technológie

Nový vodíkový ťahač od MIP ukazuje, ako môže slovenská technológia meniť budúcnosť logistiky v Európe.

Koncom minulého týždňa, presnejšie 14. novembra, predstavila spoločnosť Mobility & Innovation Production (MIP) prvý slovenský vodíkový ťahač. Ťahač bol predstavený verejnosti spoločnosťou MIP a Ministerstvom hospodárstva v areáli v Orechovej Potôni. Prvý ťahač na vodíkový pohon vyrobený na Slovensku úspešne absolvoval homologizačné skúšky podľa predpisov Európskej únie (EÚ). Spoločnosť Mobility & Innovation Production, s.r.o. sa predovšetkým zameriava na výskum a vývoj bezemisných pohonných systémov.

Príkladom snahy okrem ťahača je aj mestský vodíkový autobus, ktorý firma predstavila v roku 2022. „Prvý vodíkový ťahač s úspešnými homologizačnými skúškami v Európe je dôkazom, čo môže dosiahnuť ľudský um, keď sa spojí so silou tímovej práce. Projekt by nebol možný bez odhodlania a nadmerného úsilia všetkých, ktorí sa na jeho vzniku podieľali“ povedal konateľ MIP Pavel Čulík.

Nový vodíkový ťahač od MIP ukazuje, ako môže slovenská technológia meniť budúcnosť logistiky v Európe.

Ťahač na vodíkový pohon nesie trochu komplikované označenie M&I RH120R. Pre úplnosť je potrebné povedať, že základ tohto modelu tvorí platforma ťahača Ford F-Max s podporou výrobcu Ford Trucks. RH-čko využíva prelomové technológie a spĺňa najprísnejšie európske štandardy. Výrobca, resp. spoločnosť, sľubuje dojazd na jedno tankovanie v rozmedzí 600 až 750 km. Zároveň je to prvý ťahač v Európe, ktorý má integrovaný elektromotor motor DANA Sumo spriahnutý so špeciálnou 4-st. prevodovkou od firmy EATON vyvinutou pre elektrický pohon.

Nový vodíkový ťahač od MIP ukazuje, ako môže slovenská technológia meniť budúcnosť logistiky v Európe.

Elektromotor DANA TM4 Sumo HV 2500 6-P disponuje s výkonom 540/430 kW (maximálny/trvalý) a krútiacim momentom 2 500 Nm,. V zadnej časti za kabínou sa nachádzajú štyri vodíkové nádrže s kapacitou 12 kg (700 bar). Elektrina sa vyrába pomocou palivového článku REFIRE s kapacitou 117 kWh. Tento palivový článok zároveň dobíja výkonné trakčné batérie Durapower s kapacitou 122 kWh, ktoré je možné nabíjať aj z externej nabíjačky cez konektor CCS2.

Nový vodíkový ťahač od MIP ukazuje, ako môže slovenská technológia meniť budúcnosť logistiky v Európe.

Maximálna technická hmotnosť je stanovená na 44 ton. Na prezentácii firma však neuviedla v akom počte bude tento model vyrábaný ani čísla predobjednávok. Jedinou takou „zaujímavosťou“ bolo podpísanie Memoranda o porozumení s firmami Metrans a Waberer´s. Menované firmy sú prví záujemcovia a plánujú ťahač testovať v reálnej prevádzke. Pritom sa nevylučuje možnosť zaradenia tohto typu do firemnej flotily.

Zdroje:  TREND






Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk