Novinka
Slovensko na čele inovácií! Prvý vodíkový ťahač predstavuje 44 ton technológie
Nový vodíkový ťahač od MIP ukazuje, ako môže slovenská technológia meniť budúcnosť logistiky v Európe.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Koncom minulého týždňa, presnejšie 14. novembra, predstavila spoločnosť Mobility & Innovation Production (MIP) prvý slovenský vodíkový ťahač. Ťahač bol predstavený verejnosti spoločnosťou MIP a Ministerstvom hospodárstva v areáli v Orechovej Potôni. Prvý ťahač na vodíkový pohon vyrobený na Slovensku úspešne absolvoval homologizačné skúšky podľa predpisov Európskej únie (EÚ). Spoločnosť Mobility & Innovation Production, s.r.o. sa predovšetkým zameriava na výskum a vývoj bezemisných pohonných systémov.
Príkladom snahy okrem ťahača je aj mestský vodíkový autobus, ktorý firma predstavila v roku 2022. „Prvý vodíkový ťahač s úspešnými homologizačnými skúškami v Európe je dôkazom, čo môže dosiahnuť ľudský um, keď sa spojí so silou tímovej práce. Projekt by nebol možný bez odhodlania a nadmerného úsilia všetkých, ktorí sa na jeho vzniku podieľali“ povedal konateľ MIP Pavel Čulík.
Inzercia
Ťahač na vodíkový pohon nesie trochu komplikované označenie M&I RH120R. Pre úplnosť je potrebné povedať, že základ tohto modelu tvorí platforma ťahača Ford F-Max s podporou výrobcu Ford Trucks. RH-čko využíva prelomové technológie a spĺňa najprísnejšie európske štandardy. Výrobca, resp. spoločnosť, sľubuje dojazd na jedno tankovanie v rozmedzí 600 až 750 km. Zároveň je to prvý ťahač v Európe, ktorý má integrovaný elektromotor motor DANA Sumo spriahnutý so špeciálnou 4-st. prevodovkou od firmy EATON vyvinutou pre elektrický pohon.
Elektromotor DANA TM4 Sumo HV 2500 6-P disponuje s výkonom 540/430 kW (maximálny/trvalý) a krútiacim momentom 2 500 Nm,. V zadnej časti za kabínou sa nachádzajú štyri vodíkové nádrže s kapacitou 12 kg (700 bar). Elektrina sa vyrába pomocou palivového článku REFIRE s kapacitou 117 kWh. Tento palivový článok zároveň dobíja výkonné trakčné batérie Durapower s kapacitou 122 kWh, ktoré je možné nabíjať aj z externej nabíjačky cez konektor CCS2.
Maximálna technická hmotnosť je stanovená na 44 ton. Na prezentácii firma však neuviedla v akom počte bude tento model vyrábaný ani čísla predobjednávok. Jedinou takou „zaujímavosťou“ bolo podpísanie Memoranda o porozumení s firmami Metrans a Waberer´s. Menované firmy sú prví záujemcovia a plánujú ťahač testovať v reálnej prevádzke. Pritom sa nevylučuje možnosť zaradenia tohto typu do firemnej flotily.
Zdroje: TREND