Zabudnutý problém dieselových áut: Vodičom na Slovensku hrozí drahá oprava za 900 eur
Teploty vonku klesajú a zimná sezóna sa neúprosne blíži. Zatiaľ čo väčšina vodičov rieši hlavne batériu, stierače či zimné kvapaliny, motoristi by mali myslieť aj na klasický problém dieselových áut.
Ide o dôležitú vec, ktorú neradno podceniť. Nezabudnite včas prejsť na zimný diesel. Práve v polovici novembra sa na slovenských pumpách mení zloženie nafty, potvrdzuje spoločnosť Slovnaft. To môže byť pre šoférov s nízkym ročným nájazdom problém. Letný diesel totiž v nádrži často zostáva dlhšie, ako je vhodné. Tento stav dokáže pri prvých výraznejších mrazoch narobiť viac škody, ako sa na prvý pohľad zdá.
Zimný diesel prichádza na čerpacie stanice
Od druhej polovice novembra sa na čerpacích staniciach automaticky prechádza na zimný diesel, ktorý sa tankuje približne do konca februára. Tento typ paliva obsahuje špeciálne aditíva, ktoré chránia motor pred tvorbou parafínových kryštálov. Letný diesel začína byť problémový už okolo teploty nula stupňov. Zimná verzia nafty je navrhnutá tak, aby zvládla aj veľmi chladné počasie a vyslovene mínusové teploty.
V praxi to však nie je také jednoduché. Testy ADAC ukázali, že aj zimný diesel dokáže niektoré citlivejšie motory potrápiť už pri teplotách okolo mínus siedmich stupňov. Platí to najmä vtedy, ak vaše auto stojí vonku viac dní bez akékohokoľvek pohybu.
Akú úlohu zohráva parafín v nafte?
Mnohí si kladú otázku, prečo sa diesel v zime správa úplne inak než v lete. Odpoveďou je parafín, ktorý je prirodzenou súčasťou nafty. Nejde o žiadnu chybu alebo nekvalitu, parafínové uhľovodíky sú bežnou súčasťou chemického zloženia paliva. V teple sú úplne rozpustené. Ak však teplota klesne k nule, začnú sa meniť na drobné kryštáliky.
Tie sú síce voľným okom neviditeľné, ale v palivovej sústave dokážu narobiť veľké problémy. Usádzajú sa v palivovom filtri, obmedzujú prietok a motor tak môže začať šklbať, strácať výkon alebo vôbec nenaštartuje. V najhoršom prípade vám zhasne počas jazdy.
Čo robiť, keď sa prejaví problém dieselových áut?
Ak diesel v nádrži zakryštalizuje, ako vodič toho veľa neurobíte. Jediným riešením je nechať auto v teplej garáži a počkať, kým sa kryštály opäť nerozpustia. Domáce pokusy s fénom či teplovzdušnými pištoľami sú nebezpečné a môžu viesť k požiaru alebo poškodeniu hadíc a vedení. Práve poškodenie palivovej sústavy môže byť nepríjemné pre vašu peňaženku.
Problém dieselových áut sa môže rýchlo zvrhnúť na veľkú finančnú záťaž. Výmena palivového filtra sa na Slovensku najčastejšie pohybuje v cenovom rozmedzí medzi 100 až 200 eurami. Vyčistenie celej palivovej sústavy vrátane odvzdušnenia môže stáť približne 150 až 250 eur. Ak dôjde k poškodeniu vstrekovačov alebo vysokotlakového čerpadla, suma sa veľmi rýchlo vyšplhá odhadom na 300 až 900 eur. V extrémnych prípadoch, keď mráz spôsobí ešte závažnejšie poškodenie vozidla, sa oprava ľahko dostane nad cenovku tisíc eur.
Správne tankovanie vás ochráni
Ak nechcete, aby sa vás zimný problém dieselových áut akokoľvek týkal, najjednoduchšou ochranou je prispôsobiť svoje tankovanie ročnej sezóne. Natankujte zimnú naftu ešte v novembri, aby sa zvyšky letného paliva čo najviac zriedili. Vodiči, ktorí jazdia len sporadicky, by nemali nechávať nádrž dlhé týždne plnú letnej nafty. Inak riskujete, že nepríjemný problém dieselových áut zažijete na vlastnej koži.
Pomáha tiež parkovanie auta v závetrí alebo v garáži. Dajte však pozor. Stará rada o tom, že do nafty treba v zime priliať trochu benzínu, už dávno nie je aktuálna. Mohla platiť pre staré mechanické diesely spred 25 rokov, no dnešným moderným motorom by takáto kombinácia skôr ublížila.
Zima ešte len začína, no práve november je rozhodujúci mesiac, ktorý môže určiť, či váš naftový motor výdrží spoľahlivo fungovať až do jari. Neoplatí sa pokúšať šťastie – spomenutý problém dieselových áut býva drahý na opravy. Kto natankuje včas, vyhne sa nielen stresu, ale aj stratenému času.



















