poradňa

Jeseň a zima nie sú len o pneumatikách. Na brzdy kašle 99% vodičov!

Nie všetky brzdy, doštičky a kotúče sú rovnaké, aj keď sa na prvý pohľad môžu zdať identické. Sú to technologické detaily, ktoré určujú účinnosť a odolnosť.
Autor, archív

Brzdový systém je len taký dobrý, ako jeho najslabšia súčasť. Preto je jeseň a zima najlepším obdobím na zabezpečenie perfektného stavu auta a brzdy sú vždy základom. Nie všetky brzdové doštičky a kotúče sú rovnaké, aj keď sa na prvý pohľad môžu zdať identické. Sú to technologické detaily, ktoré určujú účinnosť a odolnosť. Sú producenti, ktorí podrobujú svoje produkty testom oveľa prísnejším ako súčasné európske normy ECE R90. Jedným z procesov, ktorý odlišuje brzdové doštičky je tepelné spracovanie, ktoré rýchlo zahreje povrch trecieho materiálu na 600 °C. To zabezpečuje, že doštičky si udržiavajú stabilný koeficient trenia už od prvého brzdenia, čím sa minimalizuje doba zábehu.

Pri kotúčoch lepší výrobcovia používajú aj zliatinu s vysokým obsahom uhlíka , ktorá predlžuje životnosť a znižuje riziko deformácie. Výsledkom sú dlhšie servisné intervaly, väčšie pohodlie a pokoj za volantom.

Ako sa vyhnúť „pískajúcim“ brzdám?

Vodiči veľmi dobre vedia, aké dráždivé môžu byť zvuky spod kolies: vŕzganie, škrípanie a klopanie. Hoci zvyčajne neznamenajú poruchu, ovplyvňujú jazdný komfort a môžu vyvolať obavy o technický stav vozidla. Lepší producenti testujú svoje komponenty aj z hľadiska akustiky, takže vodiči aj cestujúci si môžu užívať tichú kabínu.

Nie sú brzdy ako brzdy. Nie vždy originál je najlepšia voľba. Ani druhovýroba nemusí byť zlá, treba však myslieť na kritérium bezpečnosti.

Ako zabiehať brzdy po montáži?

Je dôležité, aby sa servis bŕzd vykonával aj podľa odporúčaní. Po výmene kotúčov je potrebné ich správne zabehnúť – jemným brzdením z rýchlosti okolo 80 km/h na približne 20 km/h, a opakovať zhruba 10 – krát. Tým sa zabezpečí rovnomerné opotrebovanie ochranného povlaku kotúča, čím sa výrazne zníži riziko nežiaduceho hluku. Nesprávny zábeh môže viesť k „prilepeniu“ tenkej vrstvy ochranného materiálu na doštičky, čo neskôr vedie k hluku alebo dokonca k poškodeniu trecej plochy.
Dôležitá je aj brzdová kvapalina

Keď hovoríme o brzdových systémoch, myslíme predovšetkým na doštičky a kotúče. Kľúčovú úlohu však zohráva aj brzdová kvapalina, ktorá prenáša silu z brzdového pedála na strmene. Drahšie brzdové kvapaliny potlačujú hygroskopické účinky. V praxi to znamená, že jej životnosť sa predĺžila z dvoch na tri roky, čo znamená menej servisných návštev a istotu, že vaše brzdy budú dobre fungovať aj v kritických podmienkach.

Jeseň a zima sú obdobím, keď bezpečnostné systémy fungujú v mimoriadne náročných podmienkach. Mokré lístie, ľad a sneh predlžujú brzdnú dráhu. K tomu pripočítajte nižšie teploty, posypovú soľ a zvýšené riziko šmyku. Preto sa oplatí starať sa o brzdový systém ešte pred príchodom prvých mrazov.

Článok končí na nasledujúcej strane
Strana 1 / 2





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.