BYD zavádza novinku: Za chyby pri parkovaní ručí výrobca
Čínska značka BYD prekvapila trh: ak ich auto pri parkovaní poškodí iné vozidlo, opravu zaplatia za vás. Autonómne parkovanie úrovne 4 prichádza aj do lacnejších modelov.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Autonómne technológie sa v automobilovom priemysle vyvíjajú rýchlym tempom. Mnohí výrobcovia síce ukazujú pôsobivé funkcie, no v skutočnosti sa len málokto odváži prevziať zodpovednosť za to, čo sa stane, keď systém zlyhá. Čínska značka BYD teraz prichádza s krokom, ktorý môže prepísať pravidlá hry.
Na sociálnej sieti Weibo oznámili, že ich vozidlá vybavené novou verziou systému „Božie oko“ (DiPilot / Eye of God) zvládnu parkovanie autonómne na úrovni 4 – teda bez potreby asistencie vodiča. A čo viac, ak sa počas automatického parkovania poškriabe iné auto, všetky náklady na opravu uhradí BYD.
Záruka na technológiu, nie len na plechy
Táto iniciatíva je pozoruhodná nielen z hľadiska technologického pokroku, ale aj v tom, že BYD ako prvý výrobca verejne preberá plnú zodpovednosť za chybu svojho autonómneho systému. Netreba teda riešiť poistné udalosti, výpovede svedkov, alebo rozčuľovanie sa pri predražených opravných faktúrach – stačí kontaktovať popredajný servis BYD, ktorý všetko vyrieši.
Tento prístup ostro kontrastuje so situáciou u konkurencie. Napríklad Tesla, ktorá má funkciu AutoPark, výslovne uvádza, že vodič je počas celej procedúry parkovania povinný pozorne sledovať okolie a byť pripravený kedykoľvek zasiahnuť. BYD tvrdí presný opak: „Systém zvládne všetko – a ak nie, chybu napravíme my.“
Autonómne parkovanie úrovne 4 znamená, že vozidlo dokáže samostatne zaparkovať bez zásahu vodiča a bez jeho prítomnosti. To zahŕňa:
-
detekciu objektov vo všetkých smeroch vrátane prekážok nad vozidlom,
-
zaklopenie spätných zrkadiel pri úzkych priestoroch,
-
presné manévrovanie do stiesnených miest,
-
možnosť ovládať parkovanie na diaľku cez aplikáciu.
Celý systém je navyše dodávaný cez aktualizáciu OTA, takže nie je potrebné kupovať novší model – BYD ho sprístupní aj pre existujúcich zákazníkov.
Nízka cena, vysoké ambície
To, čo robí tento krok ešte výnimočnejším, je odmietnutie exkluzivity. BYD plánuje sprístupniť funkciu aj v lacnejších modeloch. To je v priamom protiklade s mnohými konkurentmi, ktorí si za podobné „prémiové“ funkcie účtujú stovky eur navyše alebo ich viažu na najvyššiu výbavu. Značka tak potvrdzuje svoje heslo, že špičková technológia má byť dostupná pre každého. S takýmto prístupom sa BYD posúva z pozície rýchlo rastúceho výrobcu elektromobilov do úlohy inovátora, ktorý mení pravidlá trhu.
Hoci nie je jasné, ako presne bude BYD riešiť poistné udalosti a opravy v prípade väčšieho poškodenia, odkaz je jednoznačný: „Veríme nášmu systému a ak spraví chybu, nenecháme vás v tom.“ V časoch, keď mnohí výrobcovia len testujú systémy úrovne 3, BYD verejne deklaruje pripravenosť na úroveň 4 – a čo je dôležitejšie, ochotu za ňu niesť následky. Ak bude reakcia zákazníkov pozitívna, môžeme očakávať, že podobnú cestu zvolia aj iní výrobcovia. Zatiaľ však BYD drží prvenstvo – a to nielen technologicky, ale aj prístupom k zodpovednosti.
Auto zničené pri živelnej pohrome? Prečítajte si, čo (ne)pokrýva vaše poistenie