STK 2x ročne pre staré autá? Nový nápad potešil asi len stanice technickej kontroly

Zavedenie povinných kontrol STK 2x ročne pre autá staršie ako 15 rokov by majiteľom vozidiel prinieslo dodatočné náklady za milióny eur.

Vydané  Text: 

Snažiť sa o zvýšenie bezpečnosti na cestách je chvályhodné. Ak však riešenie znamená najmä vyššie náklady pre ľudí s obmedzeným rozpočtom, nevyhnutne to vyvoláva otázky. Presne to sa teraz deje v Bulharsku, kde sa pripravuje návrh na zmenu zákona o cestnej premávke. Podľa nového pravidla by autá staršie ako 15 rokov museli absolvovať technickú kontrolu (STK) nie raz, ale hneď dvakrát ročne. Aby nedošlo k nedorozumeniu: nejde o návrh v slovenskom parlamente, ale v tom bulharskom. No podobné nápady – hoci zatiaľ zriedkavé – sa objavujú aj v iných krajinách. V tomto prípade sa zvažuje legislatíva, ktorá by postihla približne 3,2 milióna vozidiel z celkového počtu 4,3 milióna zaregistrovaných v krajine. To znamená, že návrh by sa týkal až troch štvrtín všetkých áut.

Zavedenie povinných kontrol STK 2x ročne pre autá staršie ako 15 rokov by majiteľom vozidiel prinieslo dodatočné náklady za milióny eur.

Kontrola každých šesť mesiacov a účet za 290 miliónov leva

Dnes platí v Bulharsku pravidlo jednej povinnej STK ročne. Cena za kontrolu sa pohybuje okolo 90 leva (približne 46 eur). Ak by sa tento proces zdvojnásobil, ročné náklady pre motoristov by stúpli na 180 leva (asi 92 eur). Pri takmer 3,2 milióna dotknutých áut by to podľa výpočtov prinieslo dodatočné ročné výdavky vo výške až 290 miliónov leva (vyše 148 miliónov eur). Z toho by samozrejme najviac ťažili stanice STK a výrobcovia nálepiek, ktoré sa po kontrole lepia na sklo (u nás už netreba).

Zákonodarcovia návrh odôvodňujú obavou o technický stav starnúcich vozidiel. Argumentujú tým, že mnohé z nich sú v zlom stave, pričom niektoré navyše prejdú kontrolou po známosti či „druhým spôsobom“. Dodatočná kontrola má znížiť počet nebezpečných vozidiel na cestách a zároveň motivovať vodičov, aby si kúpili novšie autá. No niektoré regionálne média hovoria o tom, že štátna pokladnica iba potrebuje naplniť rozpočet.

Zavedenie povinných kontrol STK 2x ročne pre autá staršie ako 15 rokov by majiteľom vozidiel prinieslo dodatočné náklady za milióny eur.

Väčšina áut má viac ako 15 rokov

Podľa bulharského ministerstva vnútra má 23 % vozidiel v krajine vek medzi 15 a 20 rokmi a až 52 % sú staršie ako 20 rokov. Relatívne nové autá – teda mladšie ako päť rokov – predstavujú iba 6 % celého vozového parku. V porovnaní s krajinami západnej Európy ide o extrémne starnúci autopark. Aj keď by teda dodatočné STK mohli zlepšiť technický stav niektorých áut, zároveň by zásadne zaťažili peňaženky motoristov. Kritici návrhu upozorňujú, že vyššie výdavky automaticky neznamenajú, že si ľudia kúpia novšie vozidlá – skôr naopak. Pre väčšinu je nákup nového alebo jazdeného auta otázkou finančnej dostupnosti, nie motivácie v podobe ďalších kontrol.

Za zmienku stojí, že návrh údajne podporujú aj niektorí dovozcovia nových vozidiel. Pri zisťovaní u väčších distribútorov sa však k tejto iniciatíve žiadny verejne neprihlásil. Naopak, vzniká podozrenie, že návrh mohol vzniknúť na podnet prevádzkovateľov technických kontrol, ktorí by z neho mali najväčší prospech. Podobný legislatívny návrh sa zároveň objavil aj v Rusku, kde sa spolu s dvoma STK plánuje aj výrazné zvýšenie daní pre staršie vozidlá. Bulharský návrh však daňové sadzby zatiaľ nemení.

Zákaz dieselových motorov nastane v inom roku. Prekvapenie na poslednú chvíľu!

Originálne daňové pravidlo: Ak chcete opustiť túto krajinu, vaša nádrž musí byť na 75 % plná