Originálne daňové pravidlo: Ak chcete opustiť túto krajinu, vaša nádrž musí byť na 75 % plná

V tejto krajine nesmiete prekročiť hranice, ak nemáte nádrž naplnenú na aspoň 75 %. Originálne pravidlo má zabrániť nákupom lacného paliva v susednej Malajzii.

Vydané  Text: 

Zatiaľ čo mnohí európski vodiči zvažujú, kde natankovať lacnejšie – a niektorí kvôli pár centom na litri zámerne obchádzajú domáce čerpacie stanice – v juhovýchodnej Ázii prišli s oveľa tvrdším prístupom. V Singapure nesmie žiadne auto prekročiť hranicu, ak nemá nádrž naplnenú aspoň na tri štvrtiny.

V tejto krajine nesmiete prekročiť hranice, ak nemáte nádrž naplnenú na aspoň 75 %. Originálne pravidlo má zabrániť nákupom lacného paliva v susednej Malajzii.

Cieľom tohto pravidla je jednoznačne zamedziť nákupom paliva v susednej Malajzii, kde sú ceny dramaticky nižšie. Singapur ide v tomto smere oveľa ďalej než ktorákoľvek európska krajina.

Malý štát, veľké dane

Vlastniť auto v Singapure je drahý špás. Ešte predtým, než si kúpite samotné vozidlo, musíte zaplatiť COE – osvedčenie o vlastníctve auta, ktorého cena presahuje 70 000 eur. Následne príde na rad ARF – daň z registrácie vozidla, ktorá sa odvíja od hodnoty auta a môže dosiahnuť až 320 %. V dôsledku toho sa ceny bežných áut šplhajú do astronomických výšok. Napríklad taká Toyota Corolla v základnej výbave vás tu vyjde na viac ako 110 000 eur.

V tejto krajine nesmiete prekročiť hranice, ak nemáte nádrž naplnenú na aspoň 75 %. Originálne pravidlo má zabrániť nákupom lacného paliva v susednej Malajzii.

Naopak, ceny palív sú relatívne bežné – liter benzínu stojí okolo 1,90 eura. Problém nastáva v porovnaní so susednou Malajziou, kde je palivo takmer štyrikrát lacnejšie. Liter benzínu tam stojí len približne 40 centov. A keďže hranica medzi krajinami je vzdialená len pár desiatok kilometrov, veľa vodičov si na lacnejšie tankovanie zvyklo.

Aby Singapur zabránil takémuto „palivovému turizmu“, zaviedol tzv. „Rule of Three-Quarter Tank“. Podľa tohto pravidla žiadne auto registrované v Singapure nesmie opustiť krajinu s nádržou naplnenou na menej než 75 %.

Toto pravidlo platí pre všetky bežné spaľovacie autá – benzínové, naftové aj LPG. Kontrola nádrže prebieha priamo na hraničných priechodoch a v prípade porušenia môžu vodiči dostať pokutu až 500 singapurských dolárov, čo je v prepočte približne 330 eur. A nielen to – ak máte nádrž prázdnejšiu, budete musieť otočiť auto a ísť natankovať.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa ICA Singapore (@ica_singapore)

Singapurské úrady sa týmto nariadením netaja. Naopak – na svojom oficiálnom Instagram účte zverejnili video, v ktorom si z celej situácie robia žarty. V krátkom klipe vidíme vodiča, ktorý zúfalo zisťuje, že jeho nádrž je príliš prázdna, aby mohol prekročiť hranicu. Všetko, samozrejme, končí vtipným obratom – návratom na pumpu.

Ekonomika vs. komfort

Pre Singapur ide o logický krok. Štát, ktorý už dlhé roky bojuje s nadmernou automobilizáciou, zaviedol najprísnejšie pravidlá vlastníctva vozidiel na svete. Práve preto si chce udržať kontrolu aj nad palivovou spotrebou – a zároveň ochrániť domáci rozpočet.

Prísny systém, ktorý by sme si zrejme v Európe nevedeli predstaviť, má v Singapure svoj zmysel. Ukazuje, kam až môže zájsť legislatíva, keď ide o reguláciu mobility v husto obývanej a urbanizovanej krajine.

Turizmus za lacným palivom“ bežný jav aj medzi európskymi krajinami. Pravidelne ho možno pozorovať na hraniciach Nemecka, Česka, Poľska, Rakúska či Slovinska. Hoci v Európe zatiaľ neexistuje žiadne podobné legislatívne obmedzenie, diskusie o regulácii zdanenia palív a ich cezhraničného predaja sa opakovane objavujú.

Prekvapivé rozdiely pri cenách tankovania: Odhalenie dovolenkárov v Chorvátsku