Zvládnu motory Slovákov nový benzín? Prichádza palivo E20, pridáva ekozložku

Počuli ste už o tom, že na trhu existuje palivo E20? Ide o benzín, ktorý sa môže stať podobne kontroverznou témou ako E10, ktorý v minulosti rozpútal vášnivé diskusie.
palivo E20

Experti očakávajú, že nové palivo E20 príde časom na mnohé čerpacie stanice v Európe. Na niektorých európskych čerpacích staniciach sa dodnes objavuje viacero druhov benzínu. Zatiaľ čo benzín E5 zo slovenských čerpačiek zmizol, osvedčenou klasikou zostáva v Nemecku, kde ho ešte stále môžete natankovať.

Benzín E10, ktorý bežne tankujú slovenskí motoristi, priniesol vyšší podiel bioetanolu, vďaka čomu sľubuje menší dopad na životné prostredie. V poslednej dobe sa začína hovoriť aj o E20. Ide o druh pohonných hmôt s ešte vyšším obsahom bioetanolu.

Čo je palivo E20?

Keďže palivo E20 obsahuje až 20 % bioetanolu, malo by priniesť úsporu emisií. Pre porovnanie, E10 ho má len 10 %. Bioetanol je získavaný z obnoviteľných zdrojov, ako sú cukrová repa, zemiaky alebo obilniny. Čím vyšší podiel bioetanolu, tým viac by mal byť benzín šetrný k životnému prostrediu.

pohonné hmoty

Na druhej strane, odborníci upozorňujú, že posilňovanie produkcie plodín na výrobu ekozložky pre pohonné hmoty môže zbytočne konkurovať výrobe potravín. Preto zostáva aj palivo E20 predmetom diskusií o ekologickej a sociálnej udržateľnosti.

Kde a kedy ho môžete natankovať?

V súčasnosti zostáva palivo E20 vo fáze testovania. V niektorých európskych krajinách, napríklad v Nemecku, ho využívajú firemné flotily a špeciálne testovacie vozidlá. Pre širokú verejnosť bude tento benzín dostupný až po úprave legislatívy a normy kvality benzínu, ktorá dnes povoľuje 10 % etanolu, teda benzín E10.

Zatiaľ budú musieť automobilky preveriť, ktoré existujúce modely budú kompatibilné s palivom s vyšším obsahom bioetanolu.  Ak vás už dnes zaujíma, ktoré autá zvládnu palivo E20, máme pre vás aspoň všeobecnú odpoveď. Nie všetky vozidlá sú pripravené. Etanol môže pôsobiť korozívne na palivové potrubia, tesnenia a pumpy, a preto musia byť súčiastky prispôsobené vyššiemu podielu bioetanolu.

Podľa hrubých odhadov by približne polovica súčasných benzínových áut teoreticky zvládla zavedenie E20, no kompatibilita do veľkej miery vždy závisí od odporúčaní výrobcu a konkrétnych individuálnych testov. Veľa bude záležať aj od akceptácie paliva zo strany vodičov, ako ukázalo zavádzanie benzínu E10. Ten mnohí Slováci odmietali akceptovať a báli sa možných rizík pre svoje auto.

nízka spotreba

Nesprávne palivo a poškodenie motora

Hlavnou výhodou E20 je lepšia ekologická bilancia a potenciál znížiť emisie, ktoré produkuje cestná doprava. Platí však, že ak príde na trh, vodiči musia byť opatrní a overiť si, či môžu do ich vozidiel s pokojným svedomím E20 tankovať tak, aby to bolo bezpečné.

Použitie nesprávneho paliva môže poškodiť motor alebo palivový systém vozidla. V stredno- až dlhodobom časovom horizonte by sa benzín E20 mohol stať ďalšou voľbou pre vodičov, ktorí chcú prispieť k ochrane životného prostredia,no zároveň sa odmietajú vzdať auta so spaľovacím motorom. Voľbou emisne menej škodlivého benzínu si zachováte výkon a výhody, ktoré vám benzínové motory ponúkajú. Zároveň tak môžete prispieť k uvedomelejšiemu prístupu voči planéte.

Zdroj: chip.de