Nové nariadenie od januára zakazuje systém jazdy s jedným pedálom

Čína zakázala režim jednopedálového ovládania v elektromobiloch. Úrady sa obávajú, že znižuje schopnosť vodiča správne reagovať pri núdzovom brzdení.

Vydané  Text: 

Jednou z výrazných inovácií v oblasti elektromobility bolo zavedenie tzv. jednopedálového ovládania (e-Pedal), ktoré umožňuje vodičom riadiť auto prevažne pomocou plynového pedála. Po jeho stlačení auto zrýchľuje, po uvoľnení automaticky brzdí – často až do úplného zastavenia. Tento systém zvyšuje účinnosť rekuperačného brzdenia, znižuje opotrebenie brzdového systému a v mestskom prostredí zjednodušuje jazdu. Lenže v Číne sa táto populárna funkcia čoskoro stane minulosťou.

Dôvod? Oslabovanie vodičských návykov

Čínske úrady sa obávajú, že ak vodiči prestanú používať brzdový pedál, stratia návyk na núdzové brzdenie. Podľa čínskej Štátnej správy pre reguláciu trhu a Čínskej správy pre normalizáciu predstavuje táto forma jazdy potenciálne riziko – najmä v kritických situáciách, keď je potrebná okamžitá reakcia. Obavy sa týkajú najmä pomalšej reakcie na nečakané nebezpečenstvo, keď vodič musí reflexívne šliapnuť na brzdu.

Preto od 1. januára 2026 vstupuje do platnosti nové nariadenie: žiadne nové vozidlo predané v Číne nesmie byť vybavené režimom jednopedálového ovládania. Pre vozidlá, ktoré sú už vo výrobe, bude táto povinnosť platiť od 1. januára 2027.

Dotkne sa to globálnych značiek

Toto rozhodnutie sa dotýka mnohých výrobcov. Jednopedálové ovládanie ponúkajú napríklad Tesla, BMW, Nissan, Renault či Hyundai. Tieto automobilky budú musieť upraviť softvérové riešenia svojich vozidiel určených pre čínsky trh. Čína je totiž najväčším automobilovým trhom sveta a zmeny v jej legislatíve majú zásadný vplyv aj na globálnu stratégiu značiek. Treba podotknúť, že ide predovšetkým o bezpečnostné opatrenie, nie o technologické obmedzenie. Autonómne systémy alebo funkcie rekuperácie zostávajú povolené – musia však vyžadovať jasné použitie brzdového pedála pri úplnom zastavení.

Čína zakázala režim jednopedálového ovládania v elektromobiloch. Úrady sa obávajú, že znižuje schopnosť vodiča správne reagovať pri núdzovom brzdení.

Komfort vs. bezpečnosť

Priaznivci ovládania jedným pedálom tvrdia, že v mestskom prostredí ide o výnimočne pohodlný spôsob jazdy. Najmä pri častom zastavovaní a rozbiehaní – napríklad v kolónach alebo pri jazde po parkoviskách – šoféri oceňujú plynulé brzdenie bez potreby prechádzania medzi pedálmi.

Rekuperácia navyše pomáha predĺžiť dojazd vozidla, čo je dôležité najmä pre elektromobily s menšou batériou. Niektorí vodiči si na tento systém rýchlo zvykli – a pri prechode na klasický dvojpedálový režim sa cítia menej komfortne. Čínske úrady však upozorňujú, že pohodlie nesmie ísť na úkor reflexov a bezpečnostných návykov. V mimoriadnych situáciách, napríklad keď na cestu nečakane vstúpi chodec alebo cyklista, sa spoliehanie na pomalé rekuperačné brzdenie môže ukázať ako nedostatočné.

Zákaz jednopedálovej jazdy v Číne môže vyvolať diskusie aj v Európe či v USA. Kým v EÚ zatiaľ žiadne podobné návrhy neexistujú, zvyšujúci sa dôraz na aktívnu bezpečnosť by mohol časom zmeniť prístup aj v ďalších regiónoch. Výrobcovia vozidiel navyše zvyknú zjednocovať softvérové riešenia pre viaceré trhy. Je preto možné, že funkcia e-Pedal sa časom stane voliteľnou alebo bude automaticky obmedzená v predvolenom nastavení.

STK 2x ročne pre staré autá? Nový nápad potešil asi len stanice technickej kontroly