Zákaz áut na benzín už nezvrátia: Vyvrátili lož o elektromobiloch

Vyzerá to tak, že zákaz áut na benzín nemá šancu skončiť. Brusel dostal ďalší silný argument, ako presadiť koniec spaľovacích motorov aj u nás.

Vydané  Text: 

Nastane v EÚ zákaz áut na benzín a diesel, alebo nie? Prichádza silný argument v prospech elektrického pohonu. Najnovšia štúdia Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) priniesla jasný a presvedčivý verdikt: súčasné elektrické autá na baterky predávané v Európe vyprodukujú počas svojej životnosti takmer štyrikrát menej skleníkových plynov než vozidlá so spaľovacím motorom.

Autori štúdie sa súčasne venovali vyvracaniu mýtov a dezinformácií, ktoré sa okolo elektromobility často šíria. Analýza ICCT upozorňuje, že nepresnosti a selektívne používanie údajov vedú verejnosť k mylným záverom o vplyve elektrických áut na klímu. V skutočnosti pritom vraj platí, že zákaz áut na benzín a naftu je jediným riešením, ktoré výrazne skrotí emisie z dopravy.

Výroba elektromobilu a viac emisií

Jedným z častých tvrdení odporcov elektropohonu býva, že výroba batérií pre elektromobily spôsobuje vysoké emisie. ICCT však demonštruje, že aj keď sú emisie z výroby elektromobilov približne o 40 % vyššie než pri spaľovacích autách, tento „emisný dlh“ sa veľmi rýchlo vyrovná už po prejdení približne 17 000 kilometrov. To zodpovedá v európskych podmienkach zhruba jednému až dvom rokom jazdenia.

Georg Bieker, zástupca ICCT, dúfa, že „táto štúdia prinesie verejnosti jasnejšie informácie, aby mohli politickí predstavitelia a priemysel ako odvetvie prijímať rozhodnutia založené na faktoch. Analýza životného cyklu nie je hrou s akýmisi vlastnými pravidlami. My sme sa opierali o najrelevantnejšie reálne údaje z celého sveta.“ Inak povedané, zákaz áut na benzín a naftu podľa ICCT odôvodňujú expertné údaje.

Nabíjanie

Skutočné emisie počas životného cyklu auta

Analýza ICCT počítala s emisiami počas celého životného cyklu vozidla – vrátane výroby a recyklácie auta aj jeho batérie, výroby a spotreby paliva alebo elektriny, údržby, či celkového vývoja energetického mixu počas životnosti vozidla. Zásadným prínosom štúdie je, že sa nezakladá na laboratórnych údajoch, ale na reálnom používaní vozidiel. To je kľúčové napríklad aj pri hodnotení plug-in hybridov (PHEV).

Štúdia ukazuje, že emisie elektrických áut v Európe klesli za posledné 4 roky o približne 25 %. Tento pokles súvisí najmä s rastúcim podielom obnoviteľných zdrojov energie. V roku 2025 by mali pokrývať až 56 % európskej výroby elektriny (v roku 2020 to bolo len 38 %). Do roku 2045 sa očakáva nárast až na 86 %. To má ešte viac podporiť pozitívnu emisnú bilanciu elektromobilov.

Nižšie uvádzame výpočty emisií na kilometer podľa štúdie pre rôzne druhy pohonu:

  • Priemerné emisie áut na benzín: 203 g
  • Diesel: 234 g
  • Hybridy: 188 g
  • Plug-in hybridy: 163 g
  • Elektrické autá nabíjané z elektrickej siete v krajinách EÚ: 63 g
  • Elektromobily pri nabíjaní výlučne z obnoviteľných zdrojov energie: len 52 g

zákaz benzínových motorov

Vplyv batériovej technológie

Na emisie má vplyv aj typ použitej batérie. Štúdia ako referenciu použila články, ktoré sú dnes najbežnejšie. Batérie LFP (teda lítium-železo-fosfátové batérie) majú ešte nižšiu uhlíkovú stopu, čo bude v budúcnosti ďalším plusom v prospech elektromobilov.

ICCT zároveň upozorňuje, že oficiálne hodnoty emisií podľa metodiky WLTP podhodnocujú emisie spaľovacích áut o približne 10 %, zatiaľ čo pri elektromobiloch ich nadhodnocujú až o 64 %. To znamená, že výhoda elektromobilov čo sa týka emisií je v skutočnosti ešte väčšia, než tvrdia oficiálne údaje.

Zákaz áut na benzín aj naftu zníži emisie

Experti z ICCT jednoznačne tvrdia, že len batériové elektrické vozidlá dokážu zabezpečiť zásadné zníženie emisií potrebné na splnenie klimatických cieľov EÚ. Žiadajú preto zákaz áut na benzín či naftu, ako aj zákaz nových hybridov.

„Naše zistenia podporujú odporúčanie úplne ukončiť registráciu nových spaľovacích, hybridných aj plug-in hybridných vozidiel do roku 2035,“ uzatvára štúdia s tým, že osobné autá spôsobujú takmer tri štvrtiny emisií z dopravy v Európe.

A čo si myslíte vy, má naozaj nastať zákaz áut na benzín a naftu vrátane tých s hybridným pohonom?