Rýchlostné radary fungujú v upravenom režime. Pokuta 800 eur, ak porušíte zákaz
Viaceré krajiny Európskej únie majú rýchlostné radary nahusto umiestnené na rozličných úsekov diaľnic a ciest nižšej triedy. Aj Slováci si už zvykli, že na viacerých miesta musia dať nohu z plynu, ak nechcú platiť pokutu za rýchlosť.
Taliansko, ktoré motoristi zo Slovenska radi navštevuú, je dlhodobo známe hustou sieťou radarov. Aktuálne dáta však ukazujú, že realita je o čosi iná. Hoci v krajine existuje viac ako 11 tisíc pevných meracích zariadení, skutočne aktívnych je iba približne 3 700. Vyplýva to z analýzy nového centrálneho registra, ktorý mal vniesť poriadok do chaotického systému merania rýchlosti.
Skontrolovali rýchlostné radary a odhalili pravdu
Rýchlostné radary nechal preveriť minister dopravy Matteo Salvini, ktorý tak reagoval na kritiku týkajúcu sa zákonnosti niektorých zariadení. Projekt prinútil mestá, provincie aj štátne orgány, aby do 27. novembra nahlásili všetky svoje meracie zariadenia. Radar môže byť v prevádzke len vtedy, ak je riadne zapísaný v centrálnom registri. Ďalšie zariadenia možno na zoznam doplniť aj neskôr.
Talianske médiá zverejnilo analýzu registra platnú k 2. decembru. Podľa nej väčšinu aktívnych radarov v počte zhruba 3 100 kusov spravujú miestne samosprávy. Zvyšok, približne 600 zariadení, patrí diaľničnej polícii. Oficiálna mapa radarov v Taliansku zatiaľ neexistuje, preto novinári využili pri výpočtoch aj vlastné dáta ministerstva dopravy.
Najvyššia koncentrácia meracích zariadení je v regiónoch severného Talianska. Lombardsko vedie so 503 aktívnymi radarovými bodmi, za ním nasleduje Benátsko (446), Emilia-Romagna (420), Piemont (379) a Toskánsko (292). Na opačnom konci rebríčka sú Basilicata s 14 radarovými miestami, Aostské údolie a Molise so 16 zariadeniami. Existujú aj regióny, kde aktuálne nie je evidovaný ani jeden aktívny radar – napríklad Crotone či viaceré oblasti Sardínie.
Pasca na vodičov: Rebríček miest vedie Turín
Pri pohľade na veľké mestá má najhustejšiu sieť radarov Turín so 121 zariadeniami. Nasledujú Rím (117), Florencia (106), Miláno (105) a Padova (102). Keďže registre sa môžu priebežne meniť (úrady môžu radar doplniť alebo vyradiť), dáta predstavujú len aktuálny stav k dátumu analýzy.
Nový centrálny register však priniesol do dovtedy neprehľadného systému viac transparentnosti. Motoristi konečne získavajú remálnejšiu predstavu o tom, kde v Taliansku skutočne musia počítať s meraním maximálnej rýchlosti. Na druhej strane, mnohí vodiči majú obavy, keď vidia radar na ceste a vôbec nevedia, či funguje alebo nie. Percento nefunkčných radarových zariadení je totiž veľké. Aj v tom zjavne spočíva pasca na vodičov – nikdy neviete, ktorý radar vás môže cvaknúť.
Mobilné aplikácie upozorňujúce na rýchlostné radary a samostatné zariadenia tohto druhu sú v Taliansku prísne zakázané. Platí to nielen pre ich používanie, ale aj pre samotné držbu. Porušenie sa trestá vysokými pokutami (od sumy 800 eur a viac) a môže viesť aj k ich zabaveniu. Zákaz sa vzťahuje aj na navigácie, ktoré majú varovnú funkciu, keď prechádza v úseku, kde sú rýchlostné radary.
Zdroj: motorradonline.de













