Odkedy zakážu autá na benzín? Brusel hlási ďalšiu zmenu, zasiahne celú EÚ
Pôvodne mala Európska komisia predstaviť v decembri 2025 nový návrh, ako pokračovať s obmedzením vozidiel so spaľovacími motormi a tlakom na automobilky v súvislosti so znižovaním emisií. Prežijú autá na benzín na trhu aj ďalších 20 rokov?
Posledný mesiac roku je už tu a uvedený plán Bruselu sa pravdepodobne oneskorí. Namiesto konca roka by mohol byť predstavený až v priebehu budúceho roka. Dôvodom sú politické tlaky zo strany viacerých aktérov, ktorí majú k pripravovaným opatreniam odlišné názory. Ide o vysokú politickú hru s množstvom záujmov a dosahom na stovky miliónov ľudí vrátane Slovákov.
Podľa viacerých médií môže eurokomisia potrebovať viac času, aby si dostatočne premyslela, aký návrh pre autá na benzín a naftu chce vlastne predstaviť. Eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas uviedol, že aj keď sa stále pracuje na tom, aby bol predmetný návrh pripravený do 10. decembra, oneskorenie je možné.
„Sme otvorení všetkým technológiám,“ dodal, keď sa ho novinári spýtali na list nemeckého kancelára Friedricha Merza, ktorý podporuje využívanie spaľovacích motorov aj po roku 2035.
Politický tlak na zmenu regulácií
Podľa súčasných pravidiel sa od roku 2035 nebudú môcť v EÚ registrovať nové autá s benzínovým alebo naftovým motorom. Cieľom je znížiť emisie CO2 v doprave. Nemecký kancelár Merz však v liste adresovanom predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyen žiada prehodnotenie tohto prístupu.
Kancelár požaduje, aby si Európania mohli aj po roku 2035 okrem čisto elektrických vozidiel registrovať aj hybridy, kombinujúce batériový a spaľovací pohon. Zákaz spaľovacích motorov by sa tak nekonal.
Merz zároveň upozornil, že nemecké spolkové krajiny už navrhli povoliť aj klasické autá na benzín so spaľovacími motormi. Tzitzikostas v tejto súvislosti uviedol, že Európska komisia aktuálne skúma aj možné povolenie alternatívnych palív, ako sú biopalivá či syntetické pohonné hmoty. Zároveň podotkol, že pri rozhodovaní treba brať do úvahy aj geopolitický kontext. „Musíme zabezpečiť, aby sme neohrozili našu konkurencieschopnosť a zároveň podporili európsky priemysel pri zachovaní technologickej výhody na trhu,“ skonštatoval.
Autá na benzín a reputačné škody
Fakt, že samotný plán na úplný koniec spaľovacích motorov sa zrejme posúva, spôsobuje EÚ už teraz reputačné ťažkosti. V minulosti totiž mnohí vrcholoví európski politici priamo či menej priamo presviedčali, že elektromobily sú jedinou správnou cestou.
O to viac si teraz Brusel musí dať námahu, aby nestratil dôveryhodnosť v očiach verejnosti, expertov či automobiliek. EÚ potrebuje čo najskôr jasný plán, aká budúcnosť čaká autá na benzín a diesel. Aj neistota a časté zmeny totiž spôsobujú automobilkám škody. Reč je práve o tých výrobcoch áut, ktorých chcú euroúradníci podľa vlastných slov chrániť, aby na domácom trhu neprehrali boj s Čínou a jej elektrickými autami.
Zdroj: Tagesschau













