Natankoval 51 litrov do 50-litrovej nádrže. Slovenská čerpačka s bizarnou odchýlkou
Predstavte si, že idete doplniť palivo, všetko prebieha normálne a zrazu si na stojane všimnete, že niečo zrejme nesedí. Známa slovenská čerpačka sa postarala o prekvapenie pre miestneho motoristu. Do jeho nádrže sa totiž zmestilo také množstvo pohonných hmôt, ktoré presahuje stanovený objem nádrže auta.
Väčšina motoristov sa do takejto situácie buď nikdy nedostane, alebo sa im to stane vyslovene v extrémnych prípadoch. Jazdiť na rezerve, keď vám zostávajú posledné zbytky PHM v nádrži, sa totiž neodporúča hneď z viacerých dôvodov. V tomto prípade však zjavne vodič išiel až na doraz a minul takmer všetko dostupné palivo.
Slovenská čerpačka mu vyúčtovala 51 litrov
Následne zažil nečakanú situáciu pri stojane, ktorý prevádzkuje slovenská čerpačka Shell v Bratislave. Po vložení tankovacej pištole do hrdla nádrže motorista počkal na automatické zacvaknutie, aby mohol pištoľ vrátiť na miesto, a chcel ísť zaplatiť za palivo.
Medzitým si všimol, že natankoval takmer 51 litrov paliva do nádrže s kapacitou 50 litrov. Keď sa na tento nesúlad pýtal zamestnancov, tí mu uviedli, že slovenská čerpačka spĺňa všetky normy a neevidujú žiadnych nespokojných zákazníkov.
Spoločnosť Shell poskytla k prípadu aj bližšie informácie. Zdôraznila, že dodržiava všetky zákony, musí prechádzať pravidelnými kontrolami a poukázala na to, že pravidlá umožňujú toleranciu výdajných stojanov na úrovni 0,5 percenta. V prípade spomenutého motoristu bol však rozdiel nad tento limit.
Nádrže nikto nekontroluje
Treba dodať, že autá majú bežne väčšiu nádrž, ako je oficiálne udávaná hodnota. Výrobcovia musia z dôvodu bezpečnosti počítať s rozpínaním paliva. Keď sa na to zároveň pozrieme optikou iného príkladu, ani slovenská čerpačka Shell nikdy nenapĺňa podzemné nádrže v rámci svojich prevádzok úplne na doraz. Bezpečnostné sondy zastavia stáčanie už pri 90 % kapacity, aby sa zabránilo preplneniu.
V osobných autách však takéto bezpečnostné obmedzenie nie je. Nádrž sa dá pri tankovaní naplniť až po ventil, ktorý reguluje odvzdušňovanie. Preto je možné, že vodič natankuje o niečo viac, ako je oficiálne uvádzaný objem. Technický limit (v tomto prípade napríklad 50 litrov) zvyčajne znamená efektívny objem, no reálne sa do nádrže zmestí trochu viac. Do úvahy treba vziať aj fakt, že kým každá slovenská čerpačka podlieha prísnym povinným inšpekciám, pre nádrže bežných osobných áut to neplatí.
Prípady, aký zažil vodič z nášho príkladu, sa nestávajú často a ide o výnimky. Keď vám teda nabudúce slovenská čerpačka a jej stojan zobrazia, že máte zaplatiť za viac litrov PHM, ako ste čakali, netreba hneď panikáriť. Ide o technický jav, ktorý sa dá vysvetliť. Pri súčasných cenách palív vás rozdiel určite nezruinuje.
Zdroj: Hospodárske noviny













