PRIPOMÍNAME: Možnosť odkladu TK a EK sa už o pár dní skončí. Neriskujte zbytočne pokutu
Už koncom tohto mesiaca sa končí možnosť odkladu technickej a emisnej kontroly, ktorá tu bola v dôsledku celosvetovej pandémie COVID-19. Na dodatočné odloženie kontrol máte posledných pár dní.
Vydané , zverejnil David Hecl

* **Končí sa možnosť predĺženia platnosti TK a EK o tri mesiace.**
* **Za nedodržanie zákonom stanovenej lehoty týchto kontrol hrozí vysoká pokuta.**
* **Doteraz platné predĺženie lehoty pre EK a TK je platné len na území Slovenska: V zahraničí vám môže hroziť pokuta.**
* **[Na tému technickej kontroly ako postrachu pre mnohých motorsitov sme sa pozreli nedávno.](https://www.autoviny.sk/reportaze/123323/bojite-sa-viac-technickej-kontroly-alebo-zubara-zistovali-sme-pre-vas-co-robit-aby-vam-ek-a-tk-nezasadili-ko)**
Možnosť odkladu pravidelnej povinnej technickej a emisnej kontroly je tu už od začiatku pandémie COVID-19. Kvôli karanténe a rýchlemu šíreniu vírusu SARS-COV-2 ju ešte v roku 2020 zaviedla vláda s tým, že vodiči majú tri mesiace k dobru od doby uplynutia lehoty platnosti poslednej TK a EK. Teraz sa táto výhoda končí.
### Koniec posledným dňom augusta
**Posledným dňom, kedy bude možné aplikovať trojmesačné predĺženie štátom stanovených technických a emisných kontrol, je 31. august 2022**. [Parlament schválil novelu zákona 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/106/20220801.html), ktorá vo svojom paragrafe 170b o prechodných ustanoveniach súvisiacich s krízovou situáciou spôsobenou ochorením COVID-19 uvádza nasledovné:
* **odst. 4: Platnosť technickej kontroly pravidelnej, ktorá uplynie počas krízovej situácie najneskôr však do 31. augusta 2022, sa predlžuje o tri mesiace.**
* **odst. 5: Platnosť emisnej kontroly pravidelnej, ktorá uplynie počas krízovej situácie najneskôr však do 31. augusta 2022, sa predlžuje o tri mesiace.**

Minister dopravy, Andrej Doležal, dal do pozornosti, že vodiči by si povinné kontroly nemali nechávať na poslednú chvíľu a pri ceste do zahraničia by si mali dávať obzvlášť veľký pozor: „*V aktuálnej dovolenkovej sezóne by som chcel upozorniť vodičov, že predĺženie platnosti týchto kontrol o tri mesiace platí len na Slovensku. V zahraničí im môže hroziť vysoká pokuta.*“
### Čo to v praxi znamená?
Samotná novela zákona teda hovorí, že **motoristom, ktorým končí pravidelná technická a emisná kontrola dátumom 31.8.2022, zákon umožňuje bezplatné predĺženie si lehoty tejto kontroly o ďalšie tri mesiace**.
Motoristi, ktorým TK alebo EK končí až 1.9.2022, už nemajú nárok na predĺženie si danej lehoty. Ďalej **to znamená, že pokiaľ termín zmienených kontrol po 1. septembri 2022 presiahnete, hrozí vám pokuta až do výšky 165 eur za každú kontrolu**. V súčte to teda môže vyjsť pomerne draho, až na 330 eur a k tomu poplatok za novú emisnú a technickú kontrolu.
**Samotnú pokutu za nedodržanie termínu je možné znížiť. A to tak, že ju zaplatíte do 15 dní od jej doručenia a zároveň svoje auto v tejto lehote dostavíte na TK a EK**. V tomto prípade vám bude účtovaná maximálna pokuta do výšky 55 eur za kontrolu, čiže 110 eur celkovo.
### Dočkáme sa ďalších noviniek
Technické a emisné kontroly by sa podľa informácií [portálu tvnoviny.sk](https://tvnoviny.sk/domace/clanok/209247-motoristi-pozor-konci-sa-takzvany-pandemicky-odklad-stk-a-emisnych-kontrol) do budúcna mali opäť zásadne meniť.
**Zmena prichádza ako zámer Európskej únie, ktorý hovorí, že v budúcnosti by mohli termíny emisných a technických kontrol predpisovať priamo výrobcovia vozidiel**. Nešlo by pritom o charakter časovej platnosti kontroly, ako to vidíme dnes, ale o nájazd kilometrov.
Takýto štýl predpísania platnosti by viac vyhovoval predovšetkým vodičom s menším ročným kilometrovým nájazdom. Z pôvodnej myšlienky návrhu zatiaľ nie je jasné, ako by takýto predpis vyzeral. Ide zatiaľ len o zámer, ktorý podlieha verejnej diskusii. **Do témy budú pravdepodobne výrazným spôsobom zainteresovaní prevádzkovatelia kuriérskych spoločností či kamiónovej alebo autobusovej dopravy, ktorým by sa mohlo stať, že by museli svoje vozidlá na TK a EK dostaviť častejšie, ako je tomu teraz**.

David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.