Po zvýšení platu už motoristi platia pokuty s nižšou hodnotou / Aktuálne pokuty za prekročenie rýchlosti
Výška pokút za priestupky na cestách ostáva tretí rok rovnaká aj napriek rastúcej inflácii, ktorá minulý mesiac dosiahla takmer 12 percent.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Slovensko, zadĺženosť, vysoké ceny a inflácia
Slovensko sa spoločne so zvyškom Európy v uplynulých mesiacoch stretávajú s rastúcou infláciou, ktorá je významným ohrozením najmä pre obyvateľstvo s nízkymi príjmami. Lenže ani takzvaná stredná vrstva nie je pred dôsledkami zdražovania a nárastu cien produktov a služieb chránená, pretože ukrajuje z rodinných rozpočtov aj im.
Podľa Štatistického úradu SR inflácia medziročne rástla už pätnásty mesiac za sebou, v apríli dosiahla 11,8 % (zdroj), medzimesačný rast cien tak dosiahol 1,5 %, v marci bola inflácia na úrovni 10,4 % a vo februári 9 %.
Slovensko pritom už všeobecne patrí ku krajinám, ktorých obyvatelia majú najnižšie úspory, dokonca sa Slovensko umiestnilo na predposlednom mieste v rebríčku Allianz Global Wealth Report 2021 (zdroj).
Najmä nedostatočná finančná gramotnosť sa spoločne s relatívne nízkymi príjmami v krajine stáva príčinou vysokej zadĺženosti a nízkych úspor aj po dlhých rokoch produktivity. Sprístupnenie dostupných pôžičiek a finančných produktov, ako kreditných kariet, povolených prečerpaní a podobne, do veľkej miery zvýšilo kvalitu života a dostupnosť produktov a služieb. Na čo sa však peniaze požičajú, to sa odpočíta zo sporenia. Poukazuje na to aj výsledok štúdie Allianz Global Wealth Report 2021. Zo správy, ktorú nemecká finančná skupina publikuje každý rok, sumarizuje, že priemerný Slovák vlastní čisté finančné aktíva vo výške 7 531 eur, čo je podstatne menej ako obyvatelia ostatných krajín Európy.
Dokonca je na tom priemerný Slovák tak zle, že sa spoločne s Rumunmi zaradil až na úplný chvost rebríčka. Aj Poliak má priemerné úspory vo výške 9 882 eur a Čech až 21 607 eur.
Rastúce ceny palív
Medzi motoristami najsilnejšie rezonuje najmä téma rastúcich cien pohonných hmôt, a to najmä benzínu a nafty. Dokonca sa stali svedkami historickej udalosti, keď cena jedného litra nafty prekonala cenu rovnakého objemu benzínu. Na to, že zrejme pôjde o dlhodobý trend, poukazujú aj priemerné ceny pohonných látok v týždni 10.05. až 16.05.2022, v ktorom liter paliva Benzin 95 vychádzal na priemerných 1,777 €, zatiaľ čo liter nafty 1,799 € (zdroj). Príčin, prečo rastú ceny pohonných hmôt, je viacero a podrobnejšie sme sa im venovali v našich autorských príspevkoch v uplynulých týždňoch:
Inzercia
- Ceny nafty v posledných dňoch predbehli ceny benzínu
- Vláda naznačila zastropovanie cien pohonných hmôt. To môže spôsobiť katastrofu
- Ceny hliníka a ropy okamžite zareagovali na útok Ruska na Ukrajinu
Výška pokút ostáva, ich hodnota však s infláciou klesá
Zatiaľ čo slovenskí motoristi čelia rastúcim cenám pohonných látok, ktoré reagujú na celosvetové dianie v priebehu niekoľkých dní a podieľajú sa na zvyšovaní inflácie, existuje oblasť, ktorá infláciou poznačená nie je.
Na Slovensku už tretí rok platí sadzobník pokút ukladaných v blokovom konaní z apríla 2020, kedy bola inflácia na úrovni 2,1 percenta, teda približne len pätinová v porovnaní s aktuálnymi 11,8 percentami.
Keďže sumy pokút, ktoré policajt motoristovi uloží za dopravný priestupok v blokovom konaní, sú od apríla 2020 nezmenené, možno hovoriť o ich klesajúcej hodnote s ohľadom na rastúcu infláciu. Ide o obdobný mechanizmus straty hodnoty ako v prípade úspor – čiastka v eurách ostáva rovnaká, za jej hodnotu sa dá toho kúpiť menej, teda aj zaplatením pokuty prichádzame o menšiu hodnotu.
V prípade výdavkov však musíme ešte viac zohľadňovať aj ďalší faktor, ktorým je mzda. Motorista, ktorého mzda medzičasom nestúpla, naďalej platí pokuty v rovnakej alikvótnej hodnote v pomere k svojej mzde ako doteraz. Lenže u občanov, ktorých mzda medzičasom stúpla práve o hodnotu inflácie, tak môžeme skutočne hovoriť o poklese hodnoty pokút, hoci ich suma v eurách ostáva zachovaná.
Svojím spôsobom je to pre motoristov dobrá správa – ak im medzičasom stúpla mzda, zaplatia pokuty s nižšou hodnotou.
Výber zo sadzobníka pokút ukladaných v blokovom konaní
Pokuty za rýchlosť
Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti ustanovenej pravidlami cestnej premávky alebo prekročenie rýchlosti obmedzenej dopravnou značkou alebo dopravným zariadením | ||
v obci | mimo obce | |
najviac o 6 km/h | najviac o 6 km/h | napomenutím |
o 7 až 10 km/h | 7 až 15 km/h | 10-30 € |
o 11 až 15 km/h | o 16 až 25 km/h | 35-40 € |
o 16 až 20 km/h | o 26 až 30 km/h | 45-50 € |
o 21 až 25 km/h | o 31 až 35 km/h | 100-150 € |
o 26 až 30 km/h | o 36 až 40 km/h | 180-220 € |
o 31 až 35 km/h | o 41 až 45 km/h | 250-280 € |
o 36 až 40 km/h | o 46 až 50 km/h | 300-330 € |
o 41 až 45 km/h | o 51 až 55 km/h | 350-370 € |
o 46 až 50 km/h | o 56 až 60 km/h | 380-400 € |
o 51 až 55 km/h | o 61 až 65 km/h | 500-600 € |
o 56 až 60 km/h | o 66 až 70 km/h | 650-750 € |
o viac ako 60 km/h | o viac ako 70 km/h | 800 € |
Najvyššie pokuty ukladané v blokovom konaní
Priestupok | Maximálna výška pokuty |
Nerešpektovanie dopravnej značky „Zákaz vjazdu vozidiel, ktorých okamžitá hmotnosť presahuje vyznačenú hranicu“ s vyznačením hranice 12 ton | 1000 € |
Nerešpektovanie dopravnej značky „Zákaz vjazdu nákladných automobilov“, ktorú porušil vodič vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vozidla prevyšujúcou 12 ton alebo vodič jazdnej súpravy s najväčšou prípustnou hmotnosťou prevyšujúcou 12 ton | 800 – 1000 € |
Zákazová dopravná značka „Zákaz predchádzania“ | 100 € |
Zákazová dopravná značka „Zákaz predchádzania“ a v prípade obmedzenia alebo ohrozenia iného účastníka cestnej premávky | 150 € |
Používanie zariadení typu „antiradar“ | 100 – 150 € |
Ohrozenie chodca, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov | 150 € |
Ohrozenie chodcov na chodníku alebo chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo pri cúvaní | 150 € |
Ohrozenie cyklistov prechádzajúcich cez priechod pre cyklistov; Ohrozenie cyklistu pri obchádzaní | 150 € |
Porušenie zákazu používať motorové vozidlo na iných miestach ako sú cesty; to neplatí, ak sa motorové vozidlo použije v súlade s osobitnými predpismi | 150 € |
Jazda v protismernej časti cesty ak dôjde k bezprostrednému ohrozeniu bezpečnosti alebo plynulosti cestnej premávky a/alebo v prípade ohrozenia iných účastníkov cestnej premávky | 150 € |
Nedanie prednosti v jazde vodičovi pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu | 100 € |
Bránenie v predchádzaní, najmä zvyšovaním rýchlosti jazdy alebo iným spôsobom | 50 € |
Bránenie v predchádzaní, najmä zvyšovaním rýchlosti jazdy alebo iným spôsobom v prípade obmedzenia alebo ohrozenia iného účastníka cestnej premávky | 150 € |
Odbočovanie ak príde k ohrozeniu iných účastníkov cestnej premávky | 100 € |
Nedanie prednosti v jazde vozidlám prichádzajúcim po hlavnej ceste, ak je vedľajšia cesta označená dopravnou značkou „Daj prednosť v jazde“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde“ a došlo k ich ohrozeniu | 150 € |
Vchádzanie na cestu ak príde k ohrozeniu iných účastníkov cestnej premávky | 100 € |
Porušenie zákazu zastavenia a státia na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred nimi a 15 m za nimi | 150 € |
Porušenie zákazu zastavenia a státia na vyhradenom parkovacom mieste pre osobu so zdravotným postihnutím, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovacie miesto vyhradené | 150 € |
Porušenie zákazu vchádzania na železničné priecestie | 150 € |
Jazda na diaľnici: Nedanie prednosti v jazde vozidlám idúcim v priebežných pruhoch pri vchádzaní na diaľnicu alebo rýchlostnú cestu, pri ktorom došlo k ohrozeniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky | 100 € |
Jazda na diaľnici: Porušenie zákazu predchádzania iného motorového vozidla pri jazde na diaľnici alebo rýchlostnej ceste vodičom motorového vozidla kategórie N, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg alebo vodičom jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg | 100 € |
Porušenie zákazu jazdy nákladným motorovým vozidlám s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 12 000 kg alebo jazdným súpravám s najväčšou prípustnou hmotnosťou presahujúcou 12 000 kg na ceste III. triedy, okrem prípadov podľa § 39 ods. 3 písm. a), b), d) a f) až l) a § 39 ods. 4 a 5 zákona o premávke | 800 – 1000 € |
Vozidlá so zvláštnymi výstražnými zvukovými znameniami alebo svetlami: Neumožnenie bezpečného a plynulého prejazdu vozidiel s právom prednostnej jazdy | 100 € |
Vozidlá so zvláštnymi výstražnými zvukovými znameniami alebo svetlami: V prípade ohrozenia týchto vozidiel | 150 € |
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Vyššia clá na autá dovezené z Číny? Čínske automobilky prechádzajú na plán B, pre Európu bude ešte horší
Nemeckí výrobcovia automobilových značiek odmietajú represívne clá na čínske automobilky.
STK
Technická kontrola aj bez návštevy STK. V Poľsku schvaľujú prelomový zákon, ktorý pošle STK priamo za majiteľom vozidla
Novela zákona o technických kontrolách vozidiel zavádza možnosť vykonať technickú skúšku aj mimo stanice technickej kontroly.
Novinka však nie je platná pre všetkých motoristov, navyše má svoje úskalia.Slovensko
Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách
V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.
Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.AKTUALITA
Toto je malá revolúcia v priamom prenose. Nová MAZDA EZ-6 je nielen úchvatná, ale dá sa ovládať zvonka hlasom
Inteligentná parkovacia technológia, ktorá umožňuje ovládať vozidlo hlasom, aj keď je vodič mimo vozidla, nadčasová elegancia a mnoho ďalšieho.
Nové elektrifikované vozidlá Mazda EZ-6 a Mazda ArataPlug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.