Hrozí Trnave osud amerického Detroitu? Šéf koncernu Stellantis varuje pred kolapsom, toto je jeho plán!

Studená sprcha pre Brusel? Nedávne vystúpenie Antonia Filosu, nového šéfa automobilového koncernu Stellantis, sa inak asi ani nazvať nedá. Kým európski politici stále snívajú o bezemisnej budúcnosti a maľujú si svet plný tichých elektrických áut, z priemyselných centier Európy zaznieva stále hlasnejší tón reality. A ten tón je poriadne znepokojivý. Filosa totiž otvorene vyzval na zmiernenie emisných pravidiel EÚ a spochybnil samotný základ zelenej transformácie – rok 2035 ako konečný termín pre spaľovacie motory.
Prísne pravidlá, ktoré ničia trh
Jeho slová, ktoré odzneli 20. októbra počas kľúčového stretnutia s talianskymi odbormi v Turíne, nie sú len obyčajným povzdychom manažéra. Sú zemetrasením, ktoré odhaľuje hlboké praskliny v základoch európskej automobilovej stratégie. „Európska únia nám v príliš krátkom čase uložila také prísne ciele, že to narušilo ponuku aj dopyt,“ vyhlásil Filosa bez servítky. Podľa neho sú pravidlá nastavené tak rigidne, že sa autá stávajú pre bežných ľudí nedostupným luxusom. Jeho riešenie? „Musíme zmeniť pravidlá a ponúknuť zákazníkom celú škálu vozidiel, ktoré chcú a môžu si dovoliť“.
Filosa, ktorý už dávnejšie označil plán na rok 2035 za „nerealistický“, argumentuje za „technologickú flexibilitu“. Inými slovami, hovorí o tom, o čom mnohí šepkajú už dlho. Dajme šancu hybridom, plug-in hybridom a ďalším prechodným technológiám. Nútiť trh k okamžitému a výhradnému prechodu na elektromobily podľa neho spôsobí presný opak toho, čo EÚ chcela. Namiesto obnovy vozového parku si ľudia budú dlhšie nechávať svoje staré, oveľa viac znečisťujúce autá, pretože na nové jednoducho nebudú mať.
Filosa mení tón Stellantisu
Zaujímavé je sledovať, aký obrat nastal v komunikácii koncernu. Ešte pred rokom, v septembri 2024, vtedajší CEO Carlos Tavares hovoril úplne inak. Sebavedomo tvrdil, že Stellantis je na prísnejšie normy pripravený. Dokonca naznačil, že automobilky, ktoré žiadajú odklad, sa len boja nižších ziskov z elektromobilov. Čo sa za rok tak zásadne zmenilo? Je to len strategická zmena pod novým vedením, alebo priemysel naozaj narazil na tvrdú stenu ekonomickej reality?
Faktom je, že Filosa nie je vo svojom volaní sám. Podobné obavy už skôr vyjadrili aj šéfovia Renaultu a Volkswagenu, ktorí varovali pred miliardovými pokutami, ak sa ciele nepodarí naplniť. A že nejde len o planý poplach, dokazuje aj samotný Stellantis. Súbežne s kritikou EÚ totiž Filosa ohlásil prijatie 400 nových zamestnancov v závode Mirafiori. Ich úlohou bude navýšiť výrobu, a teraz sa podržte, nového hybridného modelu Fiat 500. Koncern teda stavia na technológiu, ktorú Brusel vníma len ako dočasné riešenie.
Pre automobilové krajiny, akou je aj Slovensko, je tento stret vízie a reality existenčnou otázkou. Sme závislí od výroby, ktorá musí byť konkurencieschopná a predajná. Ignorovať hlasy z praxe by sa mohlo Európe kruto vypomstiť. Je Antonio Filosa len lobista chrániaci zisky, alebo realista, ktorý ako prvý nahlas povedal, že cisár je nahý? Odpoveď na túto otázku definuje osud európskeho priemyslu na najbližšie dekády. Jedno je však isté, diskusia o budúcnosti áut sa práve stala oveľa, oveľa zaujímavejšou.