Pokazené auto? Mnohé servisy rovno odmietajú opravu jedného druhu pohonu

Poznáte to, máte pokazené auto a potrebujete ho rýchlo opraviť. Už pri kúpe vozidla treba myslieť na to, že jeden z druhov pohonu zvyknú niektoré autoservisy doslova odmietnuť.
pokazené auto

V niektorých častiach Slovenska nájdete minimálne domáci autoservis v každej druhej dedine. Pokazené auto na benzín či naftu vám tam určite opravia.

Aj elektromobily ale môžu mať technické problémy. Ich oprava býva nezriedka zložitým, drahým a často problematickým procesom. Množstvo autoservisov ešte stále takýto druh opráv ani nechce vykonávať.

Počet elektromobilov a hybridov na európskych cestách pritom rastie rekordným tempom. Keď však príde na opravy, mnohé servisy stoja pred zásadným problémom. Často nemajú dostatočné odborné znalosti ani potrebné školenia na prácu s vysokonapäťovou technikou.

najdrahšie parkovanie

Chýbajú odborníci, školenia sú drahé

Vysokonapäťové komponenty, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou elektromobilov, si vyžadujú špeciálne školenia a certifikácie. Znalosti o spaľovacích motoroch jazdiacich na benzín či naftu nestačia. Uvedené kurzy pre servisných technikov elektroáut sú časovo náročné a drahé.

Odborníci upozorňujú, že na opravy batérií a iných elektrických systémov sú nutné certifikácie, ktoré veľa mechanikov jednoducho stále nemá. Následne sa autoservisy do takýchto úkonov samozrejme ani nechcú púšťať. Pokazené auto radšej rovno odmietnu. Zodpovednosť, ktorú so sebou práca s vysokým napätím prináša, vytvára bariéru a tá na konci dňa obmedzuje vlastníkov elektromobilov.

Špeciálne označené súčasti elektromobilu, ktoré sú pod napätím, sú nielen technicky zložité, ale aj nebezpečné. Bez patričného školenia riskuje mechanik svoje zdravie i život. Zároveň platí, že neodbornými zásahmi by mohol pokazené auto ešte viac poškodiť.

elektromobil

Elektrické autá sú stále v menšine

V porovnaní s miliónmi spaľovacích vozidiel dosahujú elektromobily na Slovensku stále len omnoho menej početný podiel, aj keď ich podiel priebežne rastie. Ruka v ruka s tým musí ísť aj rozvoj servisnej infraštruktúry. Ak sa tak nestane, výsledkom budú dlhé čakacie doby, vysoké ceny opráv, a pokazené auto s elektropohonom sa premení na nočnú moru.

Napríklad výmena poškodenej batérie môže stáť aj tretinu ceny nového elektromobilu. Mnohé servisy volia najjednoduchšiu cestu – rovno vymenia celý diel, namiesto toho, aby opravili jednotlivé články batérie. To však často vedie k totálnemu znehodnoteniu auta z ekonomického hľadiska.

Batéria elektromobilu | Zdroj: ETauto

Pokazené auto? Niektoré dielne vycítili príležitosť

Nie všetci mechanici sa však elektromobilov boja. Napríklad v Nemecku, kde majú elektromobilov omnoho viac ako u nás, sú čoraz obľúbenejšie autoservisy, ktoré dokážu elektrické autá opraviť za rozumné peniaze.

„Snažíme sa identifikovať a vymeniť len poškodené batériové články. Zákazníkovi tým ušetríme stovky až tisíce eur,“ okomentoval majiteľ berlínskeho servisu špecializujúceho sa na elektrický pohon áut. Jeho tím si dokonca vyvinul niektoré vlastné diagnostické zariadenia. Vhodné nástroje pre pokazené auto na elektrinu totiž na trhu ešte stále často chýbajú.

Potvrdzuje sa, že pre špecializované dielne môže byť oprava elektromobilov lukratívnym biznisom. Na cestách bude totiž postupne pribúdať čoraz elektroáut, ktorým sa skončila záruka od výrobcu.

Zdroj: Merkur