EÚ si strieľa vlastné góly: Zákaz spaľovacích motorov, obrovská neistota pre Slovákov

Zlá situácia pre celý automobilový priemysel pokračuje. Nikto nemá istotu, čo presne sa v najbližšom desaťročí udeje. Brusel sa prerátal, zákaz spaľovacích motorov je v slepej uličke.
zákaz spaľovacích motorov

Európsky automobilový priemysel zvyšuje tlak na Brusel. Podľa združenia ACEA sú emisné ciele EÚ pre rok 2030 nereálne. Rovnako nerealistický je vraj aj úplný zákaz spaľovacích motorov od roku 2035. Diskusia o jeho možnom odklade vyvoláva ostré reakcie.

Pred tromi rokmi Európska únia zavŕšila dlhé rokovania a schválila ambiciózny plán: od roku 2030 majú nové autá produkovať v priemere menej ako 50 gramov CO2 na kilometre a a od roku 2035 už nemajú spôsobovať žiadne priame emisie CO2. To v praxi znamená zákaz spaľovacích motorov v nových vozidlách.

Teraz však prichádza obrat. Združenie ACEA (Európske združenie výrobcov automobilov) tvrdí, že tieto limity už nie sú reálne dosiahnuteľné. Generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries vyhlásila nasledovné: „Ciele pre roky 2030 aj 2035 sú z dnešného pohľadu nedosiahnuteľné. Potrebujeme technologickú flexibilitu a realistické termíny.“

Združenie preto žiada zmiernenie pravidiel a väčší priestor pre plug-in hybridy či syntetické palivá, známe aj ako e-palivá.

končia benzínové autá

Automobilky chcú prehodnotiť zákaz spaľovacích motorov

V súčasnosti prebieha v Bruseli revízia klimatických cieľov pre dopravu. Práve v rámci nej chce automobilový priemysel presadiť zmeny. ACEA vo svojom 20-stranovom dokumente navrhuje, aby EÚ nestanovovala rok 2035 ako definitívny dátum pre zákaz spaľovacích motorov. Naoapk, združenie chce, aby Brusel aj po tomto roku umožnil minimálne prevádzku vozidiel na klimaticky neutrálne palivá.

Podľa automobiliek sú súčasné emisné ciele príliš tvrdé a ohrozujú konkurencieschopnosť európskych značiek v porovnaní s Áziou a USA.

Ostrý nesúhlas ekozdruženia

Naopak, organizácia Transport & Environment (T&E) označila návrh ACEA za pokus zlikvidovať ekologické ciele. Výkonný riaditeľ T&E Sebastian Bock varuje, že ústupky zo strany Bruselu by mohli znížiť podiel predaja elektromobilov do roku 2035 až o 25 %.

ceny tankovania

„Krátkodobý zisk pre výrobcov by z dlhodobého hľadiska zničil konkurencieschopnosť celého odvetvia,“ tvrdí Bock. Podľa výpočtov T&E by sa tak požadovaný podiel elektrických áut v roku 2035 znížil na iba 52 % trhu, čo by údajne ohrozilo klimatické ciele EÚ.

Politická dilema pre celý Brusel

Európska komisia už v marci 2025 oznámila, že zákaz spaľovacích motorov naplánovaný pre na  2035 prehodnotí. Očakáva sa, že do konca tohto roka predloží návrh zmien, pričom sa očakáva silný vplyv nemeckej vlády ako kľúčového hráča v automobilovej politike celej EÚ.

Nie všetci však chcú brzdiť. Šéf Audi Gernot Döllner to vidí jasne: „Nevidím lepšiu technológiu na znižovanie emisií ako elektromobil. Je to budúcnosť – ekologická aj technologická.“

problém s emisiami

Na opačnom konci názorového spektra zase stoja lídri veľkých automobiliek, ako Oliver Zipse (BMW) či Ola Källenius (Mercedes-Benz). Podľa nich sú súčasné pravidlá deštruktívne a brzdia investície do inovácií. Aj Združenie nemeckého automobilového priemyslu (VDA) už dlhšie požaduje, aby EÚ neviazala sa na pevný dátum konca spaľovacích motorov.

Rozhodnutie padne do konca roka

Profesor Ferdinand Dudenhöffer, známy ako analytik automobilového trhu, varuje pred chaosom: „Táto diskusia ničí stabilitu trhu a stojí výrobcov obrovské peniaze. Sú to čisté vlastné góly.“

Brusel má každopádne rozhodnúť do konca roka 2025. Ak EÚ pristúpi na zmeny, mohlo by to znamenať odklad pre zákaz spaľovacích motorov aj o niekoľko rokov. Ak však zostanú súčasné ciele v platnosti, automobilky budú musieť masívne zrýchliť prechod na elektromobily a investovať msiliardy do výroby batérií a nabíjacej infraštruktúry. Pre Slovákov a ďalších obyvateľov únie to znamená, že zatiaľ zostávajú žiť v neistote a nevedia, čo sa udeje.

Zdroj: fleeteurope.com