aktualita, poradňa
Poznáte 3 tipy, ako kúpiť tú najlepšiu autobatériu a neminúť pritom veľa peňazí?

Autobatéria nemá rada teplotné extrémy. Ani vysoké teplo, ani zimu. Zima spomaľuje tok iónov v batérii , čím klesá aj jej kapacita, a elektrochemické reakcie v nej rýchlo spomaľujú. Nabíjanie, cez alternátor, alebo aj nabíjačku, tiež trvá dlhšie. V zime tiež od autobatérie prosto vyžadujeme viac než v lete, keďže v zime používame viac zariadení, ako sú vyhrievané čelné a zadné sklo, ventilátor kúrenia ide pár minút na maximum, vyhrievanie zrkadiel, sedadiel a volantu.
Preto sa môže pri extrémne krátkych trasách vybiť rýchlejšie, než predpokladáte. Faktom však je, že sa nemusí automaticky zničiť, alebo poškodiť. Existuje totiž predpoklad, že ak bola dobre udržiavaná, tak jednu reinkarnáciu prežije bez problémov. Ak však nebola správne udržiavaná, jedno plné vybitie, a už neožije nikdy.
Prakticky nikto z nás batériu v aute nerieši. Vnímame ju ako bezúdržbovú, no reálne tomu tak nie je. Navyše, autá sa tiež používajú trochu inak, ako by sa mali. V praxi nimi väčšinou prejdeme pár kilometrové jazdy niekoľkokrát do dňa. Alternátor tak nestíha batériu regenerovať, čo jej z dlhodobého hľadiska vôbec neprospieva. A je tomu tak v lete, ako aj v zime.
Štúdie ukazujú, že na regeneráciu batérie po jednom štarte potrebuje staršie auto jazdiť 15 – 30 minút, aby sa batéria nabila na pôvodnú úroveň. A teraz vezmite na vedomie, že v autách so systémom štart-stop alebo hybridným pohonom to je ešte zložitejšie. K nabíjaniu dôjde často až vtedy, keď napätie v batérii padne k spodnej hranici, tak až vtedy ju začne alternátor dobíjať. To však často nestačí na plné nabitie autobatérie, keďže vaša cesta môže o pár minút skončiť.
Autobatéria – 3 tipy ako kúpiť najlepšie
Niekedy už pripojenie na nabíjačku a doliatie destilovanej vody proste batériu neoživí. Medzi predajcami akumulátorov do áut sa spravidla šíria tri nepísané pravidlá, podľa ktorých vedia odporučiť batériu, ktorá môže novému majiteľovi poslúžiť veľmi dobre. A pritom to nie sú vôbec zložité pravidlá. Pri výbere batérie by ste si mali vybrať najťažšiu, s najvyšším napätím a najnovším dátumom výroby. Dodržujte toto základné pravidlo, a máte istotu, že si kúpite dobrú batériu, bez ohľadu na to, aká značka na nej žiari.
Rozdiely v hmotnosti
Hmotnosť batérie bude samozrejme závisieť od jej kapacity , ale môže sa líšiť od niekoľkých stoviek gramov až po viac ako kilogram pri rovnakom type a kapacite. Rozdiel v hmotnosti dosiahne niekoľko kilogramov pri porovnaní batérií s rovnakými parametrami, ale s rôznymi technológiami. Batérie AGM sú najťažšie, tradičné olovené batérie najľahšie a technológia EFB sa nachádza medzi nimi.
Zdroje: Autor