Emisné kredity namiesto peňazí? Nissan sa pripája k čínskej značke, aby sa vyhol pokutám

Nissan sa pre emisné ciele EÚ pripojil k čínskej značke BYD, ktorá mu dodá emisné kredity. Japonská automobilka sa tak vyhla miliónovým pokutám. Prečo Japonci uprednostnili BYD pred Renaultom?

Ciele emisií stanovené Európskou úniou (EÚ) na obdobie rokov 2025 – 2027 sú tak prísne, že nútia aj najväčších globálnych hráčov k nečakaným a zúfalým krokom. Gigant Nissan nie je výnimkou. Aby sa japonský výrobca vyhol plateniu astronomických pokút za nedodržiavanie predpisov, rozhodol sa, podobne ako mnoho iných, spojiť s iným výrobcom a vstúpiť do tzv. emisného združenia. To nie je žiadna novinka. Prekvapivé však je, že Nissan nepožiadal o pomoc svojich dlhoročných aliančných partnerov Renault a Mitsubishi. Namiesto toho sa podľa nedávno zverejneného dokumentu obrátil k čínskej značke BYD. Táto aliancia je ranou pre dlhoročné obchodné vzťahy a jasným signálom, ako veľmi sa sila globálnej automobilovej mapy presúva na východ.

Prečo práve BYD?

Voľba čínskej značky BYD nie je v skutočnosti prekvapením, ak pochopíte logiku emisných združení. BYD predáva v Európe takmer výlučne elektrické a plug-in hybridné vozidlá, čím si generuje obrovský prebytok uhlíkových kreditov, s ktorými sa dá obchodovať. Do augusta tohto roka predala spoločnosť BYD v Európe viac ako 95 000 vozidiel, pričom približne 60 % z nich tvorili čisté elektromobily a zvyšok plug-in hybridy. Ich priemer emisií CO₂ je teda extrémne nízky, čo BYD katapultuje do pozície „emisného záchrancu“.

Nissan sa pre emisné ciele EÚ pripojil k čínskej značke BYD, ktorá mu dodá emisné kredity. Japonská automobilka sa tak vyhla miliónovým pokutám. Prečo Japonci uprednostnili BYD pred Renaultom?

Hovorca spoločnosti Nissan pre Automotive News Europe to potvrdil v strohom jazyku biznisu: „Po dôkladnom vyhodnotení potenciálnych partnerov bola spoločnosť BYD vybraná kvôli svojej dostupnosti úverov a globálnej konkurencieschopnosti.“ A uzavrel: „Táto dohoda nám umožňuje udržateľne napredovať v našom prechode na nulové emisie.“ Inými slovami, čínska značka bola najlacnejšou a najefektívnejšou cestou, ako sa vyhnúť miliónovým pokutám. Partnerstvo medzi Nissanom a BYD platí pre aktuálny rok (2025).

Prečo sa vlastne Nissan ocitol v takejto situácii? Európska únia v marci oznámila malú zmenu pravidiel pre výpočet emisií CO₂, ktorá síce dala výrobcom tri roky na dosiahnutie cieľov, ale riziko neubudlo. Pôvodný ročný priemer 93,6 g/km CO₂ (WLTP) sa teraz prepočíta ako priemer za roky 2025, 2026 a 2027. Napriek tomuto ústretovému kroku stále mnohí výrobcovia riskujú nedodržanie predpisov.

Ak výrobca normu nedodrží, musí zaplatiť 95 eur za každé auto a za každý gram CO₂ nad limit EÚ. Podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) sa odhadovalo, že pokuty (pred zmenou výpočtu) by mohli v extrémnych scenároch dosiahnuť až 15 miliárd eur. Z tohto pohľadu je poplatok čínskej značke za využitie jej prebytočných kreditov zanedbateľnou sumou. Emisné združenia sú v tomto kontexte záchranným mechanizmom, ktorý EÚ ponúka. Ak spoločnosti ako Nissan hrozí neplnenie záväzkov, môže sa spojiť s takou, ktorá ich má nadbytok (ako BYD alebo Tesla), a ich emisie sa potom dajú vypočítať spoločne.

Nissan sa pre emisné ciele EÚ pripojil k čínskej značke BYD, ktorá mu dodá emisné kredity. Japonská automobilka sa tak vyhla miliónovým pokutám. Prečo Japonci uprednostnili BYD pred Renaultom?

Kto je s kým?

Partnerstvo medzi Nissanom a čínskou značkou BYD nie je v automobilovom priemysle ojedinelé. Emisné združenia sú bežnou praxou.

  • Už v januári bolo známe, že obrovské skupiny ako Stellantis, Toyota, Ford, Subaru a Mazda sa chcú spojiť s gigantom v oblasti elektromobility – Teslou.
  • Mercedes-Benz oznámil alianciu so Volvom.
  • Podobne aj KG Mobility (predtým SsangYong) nedávno oznámilo, že sa spojí s ďalším čínskym výrobcom elektromobilov, XPeng, s cieľom splniť emisné ciele.

Táto prax má dlhú históriu. Najznámejším prípadom bol bývalý FCA (Fiat Chrysler Automobiles), ktorý spojil sily s Teslou. Suma, ktorú FCA zaplatila Tesle, dokonca financovala výstavbu gigatovárne Tesly v Nemecku. Tento nový obchod medzi Nissanom a BYD-om je len ďalším dôkazom toho, že automobilový svet sa mení a Európa, so svojimi prísnymi predpismi, nevedomky núti tradičné automobilky, aby posilňovali svojich nových, extrémne dravých konkurentov z Číny. Pre Nissan je to trpká pilulka, ale v boji proti miliónovým pokutám zrejme nevyhnutná.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!