Vodičák B dostane nové obmedzenie hmotnosti, musíte sa rozhodnúť

Ak máte vodičák B, do budúcna vás čaká úprava jeho platnosti z pohľadu áut, ktoré môžete šoférovať. Nebude to však automatické.
vodičák B

Prichádza novinka pre slovenských vodičov. Vodičák B vám po novom umožní sadnúť si za volant obytných áut a súprav s hmotnosťou až do 4,25 tony. Rozhodla o tom Európska únia. Všetci, ktorí to budú chcieť využiť, však najskôr musia absolvovať povinné školenie, respektíve skúšku.

Doteraz platila pre vodiák B jasná hranica hmotnosti maximálne 3 500 kilogramov. Kto chce dnes jazdiť s ťažším vozidlom, musí si rozšíriť vodičák a získať napríklad triedu C.

To sa však čoskoro zmení. Európsky parlament tento týždeň schválil štvrtú novelu smernice o vodičských preukazoch, ktorá prináša zásadnú zmenu. Držitelia vodičského oprávnenia skupiny B budú môcť v budúcnosti riadiť určité vozidlá ako napríklad obytné autá až do celkovej hmotnosti 4,25 tony, ak splnia stanovené podmienky.

Presné detaily zostávajú v rukách jednotlivých členských štátov. Už teraz sa však dá z textu smernice vyčítať, čo čaká tých, ktorí chcú svoj vodičák využiť „naplno“ a jazdiť na vozidlách nad 3,5 tony.

odobral vodičáky neplatičom

Nové pravidlá, ak máte vodičák B

Článok 6 smernice EÚ ustanovuje, že vodiči, ktorí majú vodičák B, môžu viesť obytné autá a kempingové dodávky do 4,25 tony, ak majú minimálne dvojročnú vodičskú prax a absolvujú školenie alebo skúšku (prípadne oboje).

Táto výnimka sa nebude týkať len karavanov. Rovnaké pravidlo platí aj pre záchranné vozidlá, hasičské autá či elektrické dodávky do 4,25 tony. Zaujímavosťou však je, že pri elektrických úžitkových vozidlách môžu vyšší limit hmotnosti 4,25 tony využiť aj čerství vodiči hneď po získaní vodičského preukazu, teda bez nutnosti dvojročnej praxe.

Spomínané školenie musí ako doplnková výučba trvať minimálne sedem hodín, môže sa uskutočniť na verejnej komunikácii alebo v uzavretom výcvikovom priestore a bude pozostávať z teoretickej a praktickej časti.

karavany

Počas praxe musí vodiči preukázať, že zvláda jazdu na ceste vrátane najdôležitejších manévrov. Výučba musí zahŕňať rozbiehanie a brzdenie, zmeny jazdného pruhu, cúvanie, vyhýbacie manévre, parkovanie, pripájanie a odpájanie prívesu.

EÚ nechce znížiť bezpečnosť na cestách

Zo smernice je zrejmé, že EÚ nechce len rozšíriť možnosti pre vodičov obytných áut, ale zároveň kladie dôraz na bezpečnosť a zodpovednosť motoristov.

Jednou z kľúčových častí výučby bude určite téma správneho rozloženia a zaistenia nákladu. Nesprávne uložené predmety môžu byť v prípade nehody vážnym rizikom pre posádku aj iných účastníkov cestnej premávky. Fanúšikov karavanov, ktorí majú najbežnejší vodičák B, sa môžu každopádne tešiť na viac slobody, ale aj zodpovednosti za volantom.

Zdroj: europarl.europa.eu