Audi plug-in hybridy

Na pumpu aj do zásuvky

Audi má v ponuke snáď najširšie portfólio plug-in hybridných modelov. Rôzne modely, rôzne technológie, rôzne výhody – podľa čoho si vybrať? Radi poradíme.

Automobilka Audi je známa svojimi technickými inováciami. Nie nadarmo si na nich dlhodobo stavia svoj imidž. Aj na poli elektromobility patrí Audi medzi technologických lídrov, čoho dôkazom sú modely e-tron. V Audi však rozumejú tomu, že nie každá technológia vyhovuje každému. Je obdivuhodné, aké široké portfólio modelov táto automobilka ponúka. Úsporné spaľovacie motory na benzín aj diesel, mild-hybridy, zamatové šesťvalce, rely evokujúce päťvalce, šialene výkonné preplňované osemvalce… Audi ešte donedávna patrilo k posledným automobilkám, ktoré ponúkajú vysokootáčkový atmosférický motor v podobe 5,2 V10 v Audi R8. Potom sú tu elektromobily – od rozumných a veľmi príjemných modelov ako Q4 e-tron až po super GT Audi RS e-tron GT performance s výkonom bezmála 1 000 konských síl. 

A v ponuke je aj príjemný medzistupeň medzi spaľovacími autami a elektromobilmi. Autá pre zákazníkov, ktorí by každodenne ocenili úspornú prevádzku, tichú jazdu a nulové lokálne emisie so špecifickými výhodami v podobe ovládania klimatizácie na diaľku, no zároveň často jazdia na dlhšie vzdialenosti a potrebujú možnosť rýchlo a kdekoľvek dočerpať palivo. Alebo skrátka len chcú súhru tých najlepších spaľovacích motorov s tým najlepším v oblasti plug-in hybridných technológií. Audi má v ponuke hneď niekoľko technologických riešení v rôznych kategóriách.

Audi Q3 patrí medzi modely, ktoré zvládajú aj rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 50 kW

Model A3 allstreet ponúka svieži vzhľad ozvláštnený plastovým lemovaním blatníkov. Do mesta ideál, najmä s plug-in hybridom s dojazdom okolo 140 km

 

Kompakty

Nové Audi Q3 SUV a Sportback e-hybrid spolu s kompaktnými modelmi A3 Sportback alebo štýlovejším A3 allstreet s označením TFSI e ponúkajú veľmi zaujímavý pohľad na plug-in hybrid. Sú to totiž autá pre dynamických ľudí, ktorí v meste strávia najviac času a najazdia najviac kilometrov, a preto im stačí pohon predných kolies a je pre nich skôr dôležitá schopnosť nabíjania aj uprostred dňa. To dovoľuje systém s výkonnou Li-Ion batériou s využiteľnou kapacitou až 19,7 kWh, ktorý sám osebe poskytne energiu až na 143 čisto elektrických kilometrov v prípade A3 Sportback 40 TFSI e alebo 119 km v prípade väčšieho Q3 SUV e-hybrid. Maximálny elektrický výkon 85 kW (116 k) zabezpečí svižnú a stále tichú jazdu. Keď sa však do hry zapojí aj spaľovací motor 1.5 TFSI, maximálny výkon dosahuje veľmi slušných 200 kW (272 k) v modeli A3 45 TFSI e a Q3 SUV e-hybrid. V prípade ľahšej A3 trvá zrýchlenie na 100 km/h iba 6,3 sekundy, čo je hodnota súperiaca s hot-hatchmi. Väčšia a priestrannejšia Q3 ho zvládne za stále veľmi impozantných 6,8 sekundy. Keď vám dôjde energia, môžete oba modely nabiť striedavým prúdom s výkonom až 11 kW, alebo využiť rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom a nabíjať maximálnym výkonom až 50 kW. Nabitie batérie z 10 na 80 % vtedy trvá iba 26 minút!

Batéria s kapacitou až 19,7 kWh je umiestnená vzadu, elektromotor je integrovaný priamo v prevodovke

Audi A6 kombinuje plug-in hybridný pohon so štvorkolkou quattro. Je to ideálny krížnik na dlhé trasy

Stredná trieda

Plug-in hybrid s dlhým dojazdom a pohon quattro ultra sa snúbia vo všetkých karosárskych variantoch modelov A5, A6 a Q5. Sú to autá na každú príležitosť. Sú elegantné, priestranné, mimoriadne komfortné a nabité výbavou. Ponúkajú väčšiu batériu s využiteľnou kapacitou 20,7 kWh a aj keď ich nemôžete nabiť na rýchlonabíjačke (maximálny výkon nabíjania dosahuje 11 kW), dojazd okolo 100 km postačí na každodenné elektrické jazdy a auto si pohodlne nabijete opäť doma, čo je aj tak najlacnejšie riešenie. Doménou tejto skupiny hybridov je vysoký výkon. Elektromotor zabudovaný v prevodovke dokáže posielať svoj výkon až 105 kW (143 k) na všetky štyri kolesá. Po ňom prichádza na rad dvojlitrový preplňovaný štvorvalec 2.0 TFSI s výkonom 185 kW (252 k) a keď vyžadujete naozaj maximálne zrýchlenie, spoja svoje sily a v závislosti od verzie máte k dispozícii buď 220 kW (299 k) alebo až 270 kW (367 k). Ak si zvolíte najvýkonnejšiu verziu, v modeloch radu Q5 zrýchlite na stovku za 5,1 sekundy a v modeloch A6 to potrvá 5,3 sekundy. To už vás riadne zatlačí do sedadla. 

Špičková aerodynamika zabezpečuje nízku spotrebu aj pri vyšších rýchlostiach

Iba takéto momenty prezradia, že pod kapotou je plug-in hybridný systém

Top trieda

Ak si želáte kombinovať to najlepšie, najvyššia trieda plug-in hybridov od Audi rozhodne nesklame. Luxusná limuzína s prelomovými technológiami Audi A8 TFSI e a jeho predĺžená, ešte luxusnejšia verzia A8 L už nedávajú prioritu maximálnemu elektrickému dojazdu. Dôležitejší je prejav a výkon. Ten pochádza zo zamatovo znejúceho motora V6 s prepĺňaním, ktorý sám osebe produkuje výkon 250 kW (340 k). Keď sa k nemu pridá elektromotor s výkonom 100 kW (136 k), dokážu spolu poslať cez stály pohon všetkých kolies quattro so samosvorným diferenciálom až 340 kW (462 k). Zrýchlenie 4,9 s na 100 km/h nie je hlavný parameter. Tým je pružnosť, ticho a okamžitý výkon vyplývajúci zo súzvuku dvoch pohonných jednotiek. Batéria tu má využiteľnú kapacitu 14,4 kWh, čo stačí luxusnej A8 na dojazd do 60 km na čisto elektrickú energiu.

Plug-in hybridný pohon, šesťvalec a stály mechanický pohon quattro si môžete užiť aj v karosérii typu SUV: v modeloch Audi Q7 a Q8 TFSI e quattro, a to hneď v dvoch výkonových variantoch: 290 kW (394 k) a 360 kW (490 k). Oba modely využívajú rovnaký spaľovací motor ako Audi A8 TFSI e, avšak elektromotor má maximálny výkon až 130 kW. Do väčšej karosérie sa zmestila podstatne väčšia batéria s využiteľnou kapacitou až 22 kWh, čo stačí na elektrický dojazd okolo 80 km. Modely Q7 a Q8 zvládnu naozaj všetko: rodinné povinnosti, terén aj absolútne pohodlné diaľničné presuny.

Elektrický pohon a zamatový šesťvalec — to je recept na mimoriadne kultivovaný a zároveň silný prejav

Audi Q8 stelesňuje absolútnu všestrannosť. Patrí medzi najlepšie odhlučnené modely v triede. A teraz si predstavte, že vie jazdiť aj čisto na elektrickú energiu

Rady na záver

Dnešné plug-in hybridy dávajú zmysel hneď z niekoľkých dôvodov. Pri prémiovej značke, akou je Audi, nemusí byť prvotným motívom šetrenie peňazí na pohonných hmotách, aj keď pocit, že menej znečisťujeme ovzdušie, je istotne príjemný. Tu je však dôležitejší komfort jazdy, ktorý dodatočný elektromotor pri jazde prináša. Treba byť pripravený na kompromisy v oblasti batožinového priestoru, lebo práve pod jeho podlahou sa nachádza batéria. Audi sa na rozdiel od mnohých konkurentov snaží zachovávať kapacitu nádrže. Posledná poznámka sa týka firiem: plug-in hybridné vozidlá totiž spadajú do nultej odpisovej skupiny s dobou odpisovania iba 2 roky. Pre mnohých podnikateľov môže byť práve toto argument, prečo si zvoliť plug-in hybridný pohon.

Najnovšia generácia Audi Q8 vám dáva možnosť zmeniť si svetelný podpis auta

 

Galéria





Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.