Aktualita

Je to definitívne, Touareg končí. Lúči sa so špeciálnou výbavou a bez nástupcu

Všetko má svoj začiatok a svoj koniec. To je aj prípad Volkswagenu Touareg - technologickécho priekopníka so svetovým úspechom trvajúcim 23 rokov a s 1,2 miliónom predaných kusov.

Písal sa rok 2002 a nemecká automobilka Volkswagen predstavila svetu dva nové luxusné modely. Phaeton a Touareg. Kým prvý menovaný vydržal v predaji len jednu generáciu, Touareg sa dočkal až troch. Touareg sa stal dôležitým modelom pre značku, pretože týmto modelom vstúpila do nového segmentu a zároveň posunula značku na vyššiu úroveň. Napriek svojej veľkosti vždy vyžaroval nadčasovo decentný dizajn. Jeho interiér bol v každej generácii štýlový, s vysokými štandardmi kvality a komfortu, ako aj s mnohými novými technickými prvkami.

Tieto inovácie z neho urobili vlajkovú loď v portfóliu Volkswagenu až do súčasnosti. Mnohé prvky z Touaregu boli neskôr dostupné aj v segmente malých automobilov – technológia luxusnej triedy sa stala dostupnou pre každého. Aktuálne je posledná generácia dostupná v 39 krajinách. V rámci Európy predstavuje najvýznamnejší predajný trh Nemecko. Model bol vyrábaný nielen v bratislavskom závode, ale svojho času tiež v ruskej Kaluge a bosnianskom Sarajeve.

Všetko má svoj začiatok a svoj koniec. To je aj prípad Volkswagenu Touareg - technologickécho priekopníka so svetovým úspechom trvajúcim 23 rokov a s 1,2 miliónom predaných kusov.

Krátky pohľad späť 

Prvá generácia Touaregu sa ihneď po uvedení na trh na jeseň 2002 stala jedným z najpredávanejších SUV vo svojej triede. So svojou výbavou, technológiami a rozmermi sa stalo luxusným SUV, ale populárnym. Nečudo, keď vynikal brodivosťou do hĺbky 58 centimetrov a zvládal svah so sklonom až 45 stupňov. Vďaka týmto prednostiam si model našiel svoje miesto aj v záchranárskych zložkách.

Základnou pohonnou jednotkou bol vznetový 5-valec pod kódovým označením R5. Najvýkonnejším Touaregom bol model s motorom V10 o objeme 5 litrov a výkonom 230 kW (313 koní). Tento motor generoval maximálny krútiaci moment 750 Nm, vďaka čomu zrýchlil 2,5 tonový Touareg z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy. Maximálna rýchlosť tohto SUV bola 225 km/h. Prvá generácia sa vyrábala v rokoch 2002 až 2009 a s viac ako 471 000 predanými kusmi bola jedným z najúspešnejších luxusných SUV svojej doby.

Všetko má svoj začiatok a svoj koniec. To je aj prípad Volkswagenu Touareg - technologickécho priekopníka so svetovým úspechom trvajúcim 23 rokov a s 1,2 miliónom predaných kusov.

Druhá generácia Touaregu narástla do šírky aj dĺžky, čím zdôraznila svoj luxusný komfort. Predná časť vozidla zdôrazňovala športovú eleganciu s novými, aerodynamickými nárazníkmi a novo navrhnutou mriežkou chladiča. Zároveň prišla aj veľká novinka. Okrem „bežných“ V-čkový motorov prišiel na trhy aj hybrid. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TSI Hybrid bol poháňaný kombináciou preplňovaného benzínového motora V6 s výkonom 333 koní (246 kW) a elektromotora s výkonom 46 koní (34,3 kW). Elektromotor získaval energiu pri rekuperácii pri brzdení a  následne ju dodával do batérie.

Celkový systémový výkon hybridu bol 380 koní (279 kW) s maximálnym krútiacim momentom 580 Nm. Vďaka tomu Touareg druhej generácie zrýchlil z 0 na 100 km/h za 6,5 ​​sekundy a dosiahol maximálnu rýchlosť 240 km/h. Priemerná spotreba bola 8,2 l/100 kilometrov. Množstvo nových asistenčných systémov zabezpečilo ešte bezpečnejšiu a pohodlnejšiu cestu, a to aj v náročnom teréne. Volkswagen predal počas výrobného obdobia od roku 2010 do roku 2018 viac ako 483 000 kusov.

Tretia a zároveň posledná generácia modelu Touareg má ešte dynamickejší charakter vďaka moderným líniám, veľkorysým panelom karosérie a novej oceľovo-hliníkovej karosérii vyrobenej z materiálov šetriacich hmotnosť. Taktiež sa zväčšil rázvor kolies na 2 904 mm a znížila sa svetlá výšky o 7 mm. Kompletným prerobeným prešiel aj interiér. V novej generácii ponúka digitálne inovácie, konektivitu a asistenčné systémy, ktoré zaručujú pohodlnú a bezpečnú jazdu.

Takúto jazdu zabezpečuje aj optimalizovaný elektromechanický aktívny stabilizačný systém, ktorého asistenčný systém nepretržite detekuje nakláňanie až 400-krát za sekundu, aby zabezpečil prispôsobenie a bezpečný zážitok z jazdy v každom teréne. Od roku 2020 je Touareg R Hybrid vlajkovou loďou v tomto modelovom rade.

Plug-in hybrid s výkonom 462 koní (340 kW) dosahuje maximálny krútiaci moment 700 Nm a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Tretia generácia prišla na trhy v roku 2018 a za 7 rokov sa jej predalo vyše 265 000 kusov. Okrem vyššie spomenutých motorizácii Touareg disponoval aj s motormi VR6, V8, V10 a W12.

Všetko má svoj začiatok a svoj koniec. To je aj prípad Volkswagenu Touareg - technologickécho priekopníka so svetovým úspechom trvajúcim 23 rokov a s 1,2 miliónom predaných kusov.

A teraz k podstate. Súčasná generácia modelu Touareg konči úplne. Nie je stanovený nástupca. Výroba modelu Touareg v bratislavskej fabrike sa ukončí v marci 2026. Pri tejto príležitosti automobilka Volkswagen uvádza na trh model „Touareg FINAL EDITION“. Model v špeciálnej edícii si môžete objednať do konca marca 2026 za cenu začínajúcej na 75 025 .

Nový model v špeciálnej edícii sa vyznačuje exkluzívnymi dizajnovými prvkami v interiéri aj exteriéri. Všetky stupne výbavy sa vyznačujú výrazným nápisom „FINAL EDITION“, ktorý je laserom vygravírovaný na okrajoch okien zadných dverí a je tiež vyrazený v koži radiacej páky. Viacfarebné ambientné osvetlenie je štandardom od stupňa výbavy Elegance a vyššie. Štítok s nápisom je implementovaný do obloženia prístrojovej dosky a na osvetlených prahových lištách. Na záver je potrebné dodať, že miesto po tomto luxusnom SUV však nezostane „prázdne“. Zaplní ho nedávno predstavený model Tayron.

Zdroje:  Volkswagen





Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk