Vyhláška potichu zrušila často používanú dopravnú značku, pamätáte si jej význam?

Zabúdať je prirodzené, ale je nanajvýš rozumné občerstvovať si pamäť a pripomenúť si dopravné značky, ktoré sa na cestách nevyskytujú často.
Vydané  Text: 

Azda každý slovenský motorista, ktorý sleduje dianie v oblasti legislatívy, zaregistroval menšie zmeny, ktoré nastali pred dvomi rokmi v dopravnom značení. Bežný motorista si ale tiež mohol všimnúť, že sa mierne zmenila grafika niektorých dopravných značiek, písmo alebo niekedy aj ich farebná schéma. Všetky dopravné značky majú význam definovaný v prílohách k [Vyhláške 30/2020 Z. z. o dopravnom značení](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/30/20200401). Zaujímavosťou je, že z nich v roku 2020 vypadla značka Odporúčaná rýchlosť, ktorá mala v Zákone č. 9/2009 označenie IP5. Táto dopravná značka bola zrušená zrejme preto, lebo sa vizuálne príliš podobá na značku č. 350, čo je číslo cesty I. alebo II. triedy. Mali síce rozdielne veľkosti, ale podobný tvar, štýl aj farebnú schému. Mohli tak predstavovať eventuálny problém napríklad pre automobily, ktoré dokážu kamerou čítať dopravné značky a podať tak vodičovi nesprávnu informáciu. Význam dopravnej značky Odporúčaná rýchlosť však nie je možné celkom zanedbať. Pre mnohých vodičov táto značka predstavuje apel na to, aby boli na danom úseku obozretnejší. V súčasnosti stále môžeme na cestách tieto dopravné značky nájsť a je rozumné sa nimi riadiť. Informatívna značka IP5 Odporúčaná rýchlosť
Význam: Značka vydáva motoristovi odporúčanie, akou rýchlosťou môže na danom úseku cesty jazdiť.
Použitie: Napríklad v zákrutách, kde je síce iná najvyššia dovolená rýchlosť, ale s ohľadom na reálne vyhotovenie úseku cesty sa odporúča jazda nižšou rýchlosťou.
Poznámka: Táto dopravná značka sa už v prílohe k Vyhláške č. 30/2020 nevyskytuje, ale na cestách ju ešte stále môžete nájsť.



Pripomeňme si tiež ďalšie dve dopravné značky, ktoré sa týkajú rýchlosti a majú modro-bielu farebnú schému: Regulačná značka č. 250 Najnižšia dovolená rýchlosť
Význam: Značka prikazuje jazdiť rýchlosťou nie nižšou ako vyznačenou rýchlosťou v kilometroch za hodinu; to neplatí, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.
Použitie: Na niektorých úsekoch ciest, v ktorých by jazda nižšou rýchlosťou mohla spôsobiť dopravnú nehodu alebo zhoršiť plynulosť premávky.



Orientačná značka č. 350 Číslo cesty I. alebo II. triedy
Význam: Značka informuje o čísle cesty I. triedy alebo o čísle cesty II. triedy.
Použitie: Tieto značky sa nachádzajú na kraji cesty a v porovnaní s vizuálne podobou značkou Odporúčaná rýchlosť majú podstatne menšie rozmery. Tieto značky sa objavujú aj na mapách.



Objasňovaniu dopravných otázok sa pravidelne venujeme v našej [Poradni](https://autoviny.sk/obsah/znacka/poradna). V nedávnych príspevkoch sme sa zaoberali odpoveďami na otázky ako napríklad: * [Kedy vám môže policajt prehľadať auto?](https://www.autoviny.sk/reportaze/122636/kedy-vam-moze-policajt-prehladat-auto-a-smie-otvorit-aj-batozinu-a-tasky) * [Na ktorú nápravu umiestniť lepšie pneumatiky?](https://www.autoviny.sk/reportaze/122954/na-ktoru-napravu-umiestnit-lepsie-pneumatiky-tuto-chybu-robi-vacsina-slovakov) * [Môžem prejsť cez plnú čiaru, keď má pozemok či garáž vjazd z protismeru?](https://www.autoviny.sk/reportaze/122969/mozem-prejst-cez-plnu-ciaru-ked-ma-pozemok-ci-garaz-vjazd-z-protismeru) * [Ako si vodiči zbytočne ničia spojku?](https://www.autoviny.sk/reportaze/123002/spojku-si-nechtiac-nicia-aj-skuseni-soferi-jej-zivotnost-pritom-mozu-dramaticky-predlzit) * [Sú vesty a prilby na kolobežkách povinné?](https://www.autoviny.sk/reportaze/122923/su-vesty-a-prilby-na-kolobezkach-povinne-co-hovori-zakon-a-ake-su-odporucania) * [Aký je rozdiel medzi plnou a prerušovanou žltou čiarou?](https://www.autoviny.sk/reportaze/122903/viete-co-znamena-toto-znacenie-a-aky-je-rozdiel-medzi-plnou-a-prerusovanou-zltou-ciarou) * [Kedy musíte pri parkovaní nechať bočný odstup až 1,2 metra?](https://www.autoviny.sk/reportaze/122898/sirka-parkovacich-miest-nie-je-vzdy-zavazna-kedy-musite-nechat-bocny-odstup-az-12-metra) * [Dá sa vymknúť aj z nového auta?](https://www.autoviny.sk/novinky/122881/da-sa-vymknut-aj-z-noveho-auta-moze-za-to-tato-funkcia-kluca-asistencna-sluzba-vam-nemusi-pomoct) * [Kto je zodpovedný za nehodu v križovatke, keď vodič na hlavnej v križovatke predchádzal?](https://www.autoviny.sk/reportaze/122867/predbiehal-v-krizovatke-zrazil-sa-s-autom-z-vedlajsej-cesty-kto-je-vinnikom-takejto-nehody-v-krizovatke) * [Kto platí škody a pokuty na požičanom aute?](https://www.autoviny.sk/novinky/122753/nehody-a-priestupky-na-pozicanom-aute-kto-plati-skody-pokuty-a-nesie-zodpovednost)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.