Majitelia starších áut by mali spozornieť! Začalo sa hovoriť o zákaze vozidiel, ktoré nespĺňajú emisnú normu EURO VI

O zákazoch pre staré autá sa už diskutovalo aj na Slovensku.
Vydané  Text: 
**Na Slovensko pred niekoľkými dňami pricestoval výkonný podpredseda Európskej komisie, Frans Timmermans,** ktorý sa zúčastnil diskusií o zelenej transformácii. V rámci svojej návštevy sa stretol s ministrom životného prostredia SR Ján Budajom. Témou ich diskusie boli Európska zelená dohoda, klimatický balík EÚ Fit For 55 a aktivity Ministerstva životného prostredia SR. ### Stopka pre staré autá Návšteva podpredsedu Európskej komisie vrcholila [verejnou diskusiou,](https://www.facebook.com/zekvsr/videos/488004022866424?notif_id=1643980045677766&notif_t=live_video_schedule_viewer&ref=notif) ktorej sa zúčastnili predseda vlády SR, Eduard Heger, alebo primátor hlavného mesta, Matúš Vallo. V rámci nej bol segment venovaný aj automobilovému priemyslu a elektromobilite, ktorá je podľa zástupcov Európskej komisie nevyhnutná. > Ak by sme sa dokázali zbaviť všetkého, okrem EURO VI, to už by bolo ohromné víťazstvo. Prechod na elektromobilitu *„zobral priemysel ako príležitosť na technologické inovácie,“* uviedol Frans Timmermans počas diskusie na tému automobilovej budúcnosti. Je pravdou, že časť automobilových výrobcov predstavila svoje plány prechodu na elektromobilitu, no tie boli iniciované predovšetkým legislatívnymi zmenami Európskej komisie. **Niektorí výrobcovia, ako napríklad Stellantis či Toyota, opakovane upozorňujú na nedostatok času, vysoké náklady a možnú destabilizáciu priemyslu.** V tomto ohľade vyjadrenia podpredsedu Európskej komisie nereflektujú názory všetkých výrobcov. Timmermans priznal, že aj po zákaze predaja spaľovacích automobilov budú na cestách jazdiť spaľovacie vozidlá. **Ich cieľom v tomto smere je regulácia,** ktorá by z ciest odstránila vozidlá spĺňajúce staršie emisné normy: *„Ak by sme sa dokázali zbaviť všetkého, okrem EURO VI, to už by bolo ohromné víťazstvo.“* ### Za okrúhlym stolom **Okrem toho mal podpredseda možnosť stretnúť sa za „okrúhlym stolom“ aj s aktivistami,** zástupcami mimovládnych organizácií a ambasádormi klimatického paktu. K hlavnými témam patrili príležitosti a výzvy pre Slovensko, ale aj samotnú Európsku úniu pri plnení klimatických cieľov. Základnou prioritou tohto spoločenstva je transformovať Európu na prvý klimaticky neutrálny kontinent na svete. Hovorilo sa aj o ochrane lesov a biodiverzity, o vzdelávaní a dezinformáciách, ale aj o ochrane kultúrneho dedičstva v kontexte klimatickej zmeny. **Za okrúhly stôl sa však dostali predovšetkým zelení aktivisti zo spolkov a združení ako Klimatická koalícia, Priatelia Zeme, My sme les, Klíma ťa potrebuje či Klimatická iniciatíva.** Túto skutočnosť kritizovali viacerí priamo na facebookovom profile [Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.](https://www.facebook.com/zekvsr/posts/310830354417244)
Frans Timmermans, výkonný podpredseda Európskej komisie, pricestoval na Slovensko diskutovať o zelenej transformácii.
### Bez odpovedí Na tému elektromobility reagovalo aj publikum, ktoré malo na mieste verejnej diskusie príležitosť predkladať otázky. **Študentka medzinárodných vzťahov vyjadrila svoje znepokojenie nad recykláciou batérií** a zaujímala sa o plány Európskej únie týkajúce sa ich ďalšieho využitia. **Odpoveď na otázku udržateľnosti a recyklácie však od diskutujúcich nedostala.** **Táto diskusia bola vysielaná aj online prostredníctvom sociálnych sietí s možnosťou predkladania otázok pre debatujúcich.** O jednotlivých otázkach navyše verejnosť hlasovala tak, aby sa do popredia dostali tie najžiadanejšie.
Napriek výzvam o zapojenie sa do diskusie zo strany organizátorov nakoniec nedošlo k zodpovedaniu žiadnej z online otázok. Niektoré z nich neboli schválené, tie menej pohodlné boli dokonca odstránené. **Verejnosť, ktorá čakala na zodpovedanie otázok takmer 1,5-hodiny, bola usporiadateľmi odignorovaná.** Tí nespokojní neskôr požadovali vysvetlenie v komentároch pod príspevkom Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku, no žiadnej relevantnej odpovede sa od organizátorov doteraz nedočkali. Foto: Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »