Aktuality

Šéf Stellantisu o elektromobiloch: Brutalita tejto zmeny je spoločenské riziko, poznáme lepšie riešenie redukcie CO2

Carlos Tavares počas prezentácie na autosalóne v roku 2018. ĽAVÁ FOTOGRAFIA: Alexander Migl @Wikimedia Commons (CC Attribution-Share Alike 4.0) | PRAVÁ FOTOGRAFIA: Nabíjací kábel v elektromobile Peugeot e-208. Modely Peugeot 208 sa vyrábajú na Slovensku.

Stratégia Európskej komisie vyradiť z predaja a neskôr aj prevádzky spaľovacie motory v prospech elektrických vozidiel je politické rozhodnutie, ktoré obnáša spoločenské aj environmentálne riziká, povedal Carlos Tavares, generálny riaditeľ koncernu Stellantis, v rozhovore pre viaceré európske médiá.

Odkedy sa Fiat Chysler a PSA Group spojili, Tavares uviedol plán rozsiahlej elektrifikácie automobilových značiek za celkom 30 miliárd eur. Práve vďaka tomuto plánu pomohol akciám Stellantisu v prvom roku vzrásť o viac ako 60 percent, uvádza denník (Automotive News Europe).

Napriek tomu, že Stellantis sa púšťa do elektrifikácie a s príchodom roka 2022 prekvapil tým, že obmedzil predaje naftových a benzínových osobných dodávkových automobilov a vanov (vrátane Slovenska), Tavares si zachováva skôr skeptický pohľad na prakticky vynútenú elektromobilitu.

Je jasné, že elektrifikácia je technológia, ktorú si vybrali politici, nie priemysel,“ povedal v spoločnom rozhovore pre médiá Les Echos, Handelsblatt, Corriere della Sera a El Mundo.,

Dodal, že existujú lacnejšie a rýchlejšie spôsoby znižovania emisií uhlíka.

„Vzhľadom na súčasný európsky energetický mix musí elektromobil prejsť 70 000 kilometrov, aby kompenzoval uhlíkovú stopu pri výrobe batérie a začal dobiehať ľahké hybridné vozidlo, ktoré stojí o polovicu menej ako EV (elektrické vozidlo)," hovorí Tavares.

Povedal tiež, že zákaz predaja vozidiel so spaľovacím motorom s vnútorným spaľovaním do roku 2035 v Európe znamená, že výrobcovia automobilov musia začať rýchlo transformovať svoje výrobné závody a dodávateľské reťazce. Nejde o jednoduché zmeny, hoci sa na ne automobilky už pripravujú a vydávajú verejné prísľuby o tom, ako sa už v blízkych rokoch stanú stopercentne elektrickými značkami.

Brutalita tejto zmeny vytvára spoločenské riziko,“ dodal Tavares.

V podrobnom rozhovore, ktorý sa dotkol rôznych problémov, ktorým Stellantis čelí, Tavares tiež pozmenil svoj sľub, že nezatvorí závody v Európe.

Vo všeobecnosti sa držím sľubov, ktoré dávam, ale tiež musíme zostať konkurencieschopní,“ uviedol Tavares, pričom spomenul najmä výrobné náklady v Taliansku, ktoré boli „výrazne vyššie, niekedy až dvojnásobné v porovnaní s výrobnými závodmi v iných európskych krajinách.“

Dôvod týchto neplánovane vysokých nákladov vidí v privysokých cenách energií. S rovnakým problémom sa stretávajú napokon aj výroby na Slovensku, čo ešte pred rokom a pol na tlačovej konferencii priamo v Tepličke nad Váhom avizoval Kyong-Jae Lee, prezident a výkonný riaditeľ Kia Motors Slovakia (zdroj).

Poukázal na Rím, kde vláda pracuje na znižovaní týchto priemyselných nákladov, rovno však dodáva, že „potrvá nejaký čas, kým sa opatrenia zavedú. Budeme o tom znova diskutovať na konci roka 2022."

Stellantis má svoj výrobný závod aj na Slovensku. Prevádzka v Trnave je pre koncern dôležitá a investície do výroby sú jasným odkazom, že s výrobou u nás skupina naďalej počíta.

Budúcnosť Trnavy je vo výrobe elektromobilov, potvrdil Peter Švec zo spoločnosti Stellantis Slovakia na tlačovej konferencie Zväzu automobilového priemyslu SR, na ktorej automobilky sumarizovali rok 2021.

Stellantis oznámi nový dlhodobý strategický plán 1. marca 2022 a už dnes vieme, že viaceré značky vo svojom portfóliu bude čoskoro plne elektrifikovať.

Carlos Tavares bol menovaný výkonným riaditeľom Stellantis s účinnosťou od 17. januára 2021 a generálnym riaditeľom 17. januára 2021.

Prečítajte si aj:


Predaj elektrických áut musí 20-násobne stúpnuť, zaostávame za štandardom EÚ, varuje ZAP SR

ERIK STRÍŽ


Covid testovanie zamestnancov na vlastné náklady je neudržateľné, zhodujú sa slovenské automobilky

ERIK STRÍŽ


Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie