Diaľničná známka skončí! Európska únia bude vyberať mýto na základe vypúšťaných emisií a prejdených kilometrov

Rada Európskej únie (EÚ) dosiahla dohodu s Európskym parlamentom o revízii pravidiel týkajúcich sa spoplatňovania ciest (Eurovignette) s cieľom znížiť emisie znečisťujúcich plynov a preťaženie infraštruktúry. V najbližších rokoch tak **národnú diaľničnú známku nahradí jednotný systém výberu mýta,** ktorý bude fungovať naprieč celou Európskou úniou. Po novom **budeme platiť za prejdenú vzdialenosť na diaľnici, pričom… Prečítať celé
Vydané , zverejnil

Rada Európskej únie (EÚ) dosiahla dohodu s Európskym parlamentom o revízii pravidiel týkajúcich sa spoplatňovania ciest (Eurovignette) s cieľom znížiť emisie znečisťujúcich plynov a preťaženie infraštruktúry.

V najbližších rokoch tak **národnú diaľničnú známku nahradí jednotný systém výberu mýta,** ktorý bude fungovať naprieč celou Európskou úniou.

Po novom **budeme platiť za prejdenú vzdialenosť na diaľnici, pričom výšku poplatkov má určovať aj karbónová stopa konkrétneho vozidla.** To znamená, že za rovnakú jazdu na diaľnici zaplatia majitelia spaľovacích áut vyšší poplatok než vodiči elektromobilov. Výslednú sumu za prejdený kilometer navýši tiež vek vozidla, ktoré nespĺňa prísne požiadavky najnovšej emisnej normy.

> Poplatky majú byť odstupňované podľa množstva vyprodukovaných emisií konkrétneho vozidla.

Táto sadzba sa navyše bude môcť v reálnom čase ešte navýšiť. Krajiny totiž budú môcť zaviesť príplatok až do výšky 50 percent na úsekoch, kde existuje vysoké riziko dopravnej zápchy. **Takýmto spôsobom chce Európska únia „trestať“ vodičov za to, že počas dopravnej špičky uprednostnili vlastné auto pred verejnou hromadnou dopravou.**

Podľa návrhu by mali postupne zaniknúť diaľničné známky vydávané na časové obdobie, nahradiť ich majú poplatky za prejdené kilometre – diaľničné mýto. **Na hlavných európskych diaľničných ťahoch sa to pre najťažšie vozidlá udeje do konca roku 2029.** Postupne dôjde k spoplatneniu ďalších kategórií, vrátane osobných automobilov.

Samotná Európska únia priznáva, že cieľom týchto opatrení je znížiť množstvo vyprodukovaných emisií z dopravy a odľahčiť súčasnú cestnú sieť. **Prísne pravidlá a vysoké poplatky majú obyčajných ľudí odradiť od používania osobného automobilu,** prípadne ich motivovať k nákupu ekologickej alternatívy vo forme elektromobilu.

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


Pokračujte na ďalší príspevok »



TEST HECHT COCIS RED: Ako jazdí elektrický skúter za 1599 eur?

  • Zvažujete kúpu jednoduchého elektrického skútra od značky Hecht? Prečítajte si našu recenziu, v ktorej sumarizujeme naše skúsenosti s týmto nápadným a prekvapivo lacným elektrickým skútrom. Je určený do mesta, stačí vodičský preukaz na auto a vyžaduje minimálnu údržbu. Stojí toľko, čo lepší mobil, čo prirodzene vzbudzuje zvedavosť a možno aj pochybnosti.