O týchto neuveriteľných projektoch ste zrejme nikdy nepočuli! Prečo sa však nemohli vyrábať?

Dnes už hybridy a elektromobily nie sú nič nezvyčajné, aj keď rozhodne sa nedá tvrdiť, že by si boli rovné. Technológií a najrôznejšieho know-how je obrovské množstvo a to, čo vidíme dnes, je často výsledkom mnohoročného úsilia a neustáleho vývoja a výskumu. Hyundai slávi 30. výročie, odkedy sa začal zaoberať výskumom alternatívnych pohonov. Aj keď v roku 1990 mal Hyundai ďaleko od… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Dnes už hybridy a elektromobily nie sú nič nezvyčajné, aj keď rozhodne sa nedá tvrdiť, že by si boli rovné. Technológií a najrôznejšieho know-how je obrovské množstvo a to, čo vidíme dnes, je často výsledkom mnohoročného úsilia a neustáleho vývoja a výskumu. Hyundai slávi 30. výročie, odkedy sa začal zaoberať výskumom alternatívnych pohonov. Aj keď v roku 1990 mal Hyundai ďaleko od svetového hráča, akým je dnes, **už vtedy sa prejavilo vizionárske a progresívne zmýšľanie značky,** keď sa spustil vývoj prvého auta na ekologický pohon – v tomto prípade to bol elektromobil. ### Prvé kroky Hneď nasledujúci rok, v roku 1991, predstavil verejnosti svoje prvé elektrické vozidlo. Bol ním Hyundai Sonata Electric vehicle. Ako zdroj energie používala olovené batérie podobné tým, ktoré dnes používame ako klasické štartovacie akumulátory. Asi si viete predstaviť, aké boli ťažké. Niet divu, že prvý elektromobil Hyundaiu mal teda dojazd 70 km a maximálnu rýchlosť iba 60 km/h. Ale niekde treba začať a Hyundai pokračoval v predstavovaní ďalších a ďalších elektromobilov, pričom ich parametre sa napriek použitiu rovnakých batérií zlepšovali. V roku 1992 sa svetu predstavilo Ev Excel, ktoré malo dojazd 100 km a maximálku 100 km/h. V roku 1993 nasledovala ďalšia Sonata, tento raz s dojazdom 140 km a maximálkou 120 km/h. **To už nie je ďaleko od hodnôt, ktoré ponúkali automobilky len pred pár rokmi.** Rovnaké hodnoty dosahoval aj model Scoupe z roku 1994.
### Zrýchlenie Potom sa však Hyundai do veci naozaj obul. V roku 1995 založil výskumné a vývojové centrum v Namyangu. To viedlo k vývoju elektromobilov s Ni-MH batériami, ako napríklad koncept Hyundai Accent Ev. Ten ponúkal veľmi zaujímavý dojazd až 390 km a maximálnu rýchlosť 140 km/h. v tom období už Hyundai začal experimentovať aj s prvými hybridnými pohonnými jednotkami. Jeho prvé auto s hybridným pohonom bol koncept FGv-1, ktorý sa verejnosti predstavil v roku 1995 v Soule.
### Palivové články Na prelome milénia sa do povedomia verejnosti naozaj dostali obavy o stav životného prostredia. Hyundai začal vyvíjať vozidlá na palivové články už v roku 1998 a svoj prvý prototyp, model Santa Fe Fuel Cell Electric vehicle, predstavil v roku 2000. obsahoval vodíkovú nádrž s tlakom 350 barov a bol vybavený 75 kW palivovým článkom. Dojazd bol 230 km. Aj keď tieto parametre boli zaujímavé, ukázalo sa, že pre nedostatočnú infraštruktúru neboli vodíkové autá v tom čase pripravené na masovú výrobu. To však snaženie Hyundaiu nezastavilo. V roku 2004 predstavil v Ženeve druhú generáciu svojho vodíkového auta: Tucson FCEv. Ten bol vybavený Li-poly batériou. Jeho palivový článok mal výkon 80 kW a na jedno natankovanie prešiel 300 km. To vďaka 152-litrovým nádržiam na vodík. **Novinkou bol systém pre štart v studenom počasí, takže auto bolo možné naštartovať aj po päťdňovom mraze s teplotu -20° C.**
V roku 2009 už výroba hybridov bežala naplno u viacerých konkurentov. Hyundai však ani vtedy nezaspal na vavrínoch a predstavoval inovácie. Pred jedenástimi rokmi ponúkal model Avante LPi Hybrid, čo bol prvý hybrid na svete, ktorý mal spaľovací motor na LPG. Bolo to taktiež prvé sériovo vyrábané auto, ktoré používalo Li-poly batériu vyvinutú Hyundaiom a jeho partnermi. Výhoda týchto batérií spočíva v nižšej hmotnosti a vo vyššom výkone. ### Stabilný hráč Po roku 2010 už Hyundai sústredil svoju pozornosť z výskumu a vývoja aj na reálnu výrobu a predaj ekologických áut. Presne vtedy spustil predaj svojho prvého elektromobilu Blueon postaveného na základe modelu i10. Predával sa iba v Južnej kórei. Dosahoval maximálku 130 km/h, mal dojazd 140 km a jeho 16,4 kWh batéria sa nabíjala 6 hodín. v roku 2011 nasledoval model Hyundai Sonata Hybrid – prvý konvenčný sériový hybrid s Li-poly batériou. Elektromotor bol umiestnený v prevodovke paralelne. Bol to prvý hybrid na svete s týmto riešením. Dnes ho používajú mnohí konkurenti.
Rok 2013 bol míľnikom ekomobility, pretože Hyundai ix35 Fuel Cell sa dostal do bežného predaja. **Tým sa zapísal do dejín ako prvé masovo vyrábané vozidlo na vodík na svete.** Technológia pokročila výkon dosahoval 100 kW (136 k) a dojazd bol až 600 km. O tri roky neskôr sa na trh dostal model Ioniq, ktorý na našich stranách nemusíme viac predstavovať. Vo svetovom kontexte však predstavoval zlom v tom, že pod jednou karosériou ponúkal tri ekologické riešenia podľa priania zákazníka: buď hybridný, plug-in hybridný alebo plne elektrický pohon. ### Vývoj sa nekončí Čo ďalej? Hyundai si dal na tento rok (2020) záväzok elektrifikovať svoje portfólio. Až tri štvrtiny modelov majú ponúkať nejakú formu elektrifikácie. Do toho prichádza model Nexo, predstavujúci novú generáciu vozidla na palivové články. A príbeh sa nekončí. Hyundai chce doniesť elektrinu aj do motoršportu a komerčnej nákladnej dopravy. Je veľmi pravdepodobné, že **do roku 2025 si tak splní záväzok byť medzi TOP 3 dodávateľmi elektrických áut v Európe.**




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.