Najdrahšie československé auto nebol Laurin&Klement!Na tento luxusný model sa úplne zabúda!

Walter Royal (1931) mal vynikať najvyššou spoľahlivosťou, rýchlosťou, výrazne nadštandardným komfortom a cenou, ktorá z neho mala robiť voľbu vysokej smotánky. Idea však narazila na tvrdú realitu medzivojnového obdobia.
Vydané  Text: 

História takmer zabudnutej značky

Spoločnosť Walter dnes nie je tak známa ako iné značky, ktoré síce vyrábali automobily v rovnakom období, avšak udržali výrobu aj po výmene milénií. Firma existuje dodnes, ale s odlišným zameraním. Celý názov českej automobilky bol Akciová společnost Walter, továrna na automobily a letecké motory, založená bola v roku 1911, dnes pod názvom GE Aviation Czech patrí americkému koncernu General Electric. Automobilku založil Josef Walter, povolaním zámočník a učeň svojho otca. Spočiatku sa zaoberal výrobou kolies a motocyklov, jeho prvá motorka mala v roku 1902 jednovalcový motor s objemom 200 cm³ a výkonom 1,5 konskej sily. Za svoj druhý pokus o výrobu kompletného motocykla získal na „Pražské průmyslové výstavě“ striebornú medailu. Podnietilo to rozmach spoločnosti, ktorá sa v roku 1905 presťahovala do väčších hál a započala väčšiu výrobu. Od roku 1909 potom portfólio značky Walter rozšírili trojkolky s dvojvalcovými vzduchom chladenými motormi s kubatúrou 1000 cm³ a výkonom už 8 konských síl. Silnejší 1,2-litrový variant mal výkon až 12 koní.
Josef Walter (1873-1950)
Do doku 1913 značka vyrobila a predala takmer 900 kusov trojkoliek, čím nadobudla kapitál na ďalší rozvoj. V rovnakom roku vzišiel z výroby vôbec prvý automobil značky Walter, model W-III. Po ňom nasledovali modely W-II a W-I. Išlo o krásne stroje s dobovým dizajnom, masívnymi blatníkmi, okrúhlymi svetlometmi, rozmernoch plochou maskou chladiča a plátenou strechou. Prvá svetová vojna (1914-1918) sa pre malú českú automobilku ukázala ako mimoriadne nepriaznivá. S príchodom „Veľkej vojny“, ako sa volala pred začiatkom druhej svetovej vojny, automobilka zastavila svoje účasti na motoristických pretekoch a utrpela aj jej výroba. Továrne boli ťažko poškodené a výroba sa obnovila až v roku 1919. Medzivojnové obdobie sa však ukázalo ako pomerne bohaté na nové modely a vzrast popularity značky. Prechádzajúce modely W-III, W-II a W-I sa už nevyrábali, nahradili ich vozidlá radu Walter WZ (1919-1924), potom Walter P (1924-1928) a Walter 6-B a 4-B. Písmená v názvoch reprezentovali ich konštruktérov, inžinierov Zubatého, Ploceka a Barvitius.
Walter Royal (1931) vo verzii kabriolet pre súkromného zákazníka Theodora Petery z Vrchlabí (zdroj foto: Wikimedia Commons/používateľ Ltosnar)

Royal ako vlajková loď histórie

Vstup automobilky do medzivojnového obdobia teda vyšiel pomerne dobre a s produkciou nových sérií vozidiel sa podnietil vývoj ešte novších, kvalitnejších a drahších modelov. Po tom, čo značka slávila úspechy s modelmi 4-B a 6-B, započala s výrobou dnes už legendárnych modelov Walter Standard, Walter Super 6, Walter Regent a napokon špičkového Walter Royal. Walter Royal bola vlajková loď českej automobilky a dodnes vôbec najdrahším osobným automobilom v histórii československého automobilového priemyslu. Vozidlo bolo skonštruované v roku 1931 a bolo vrcholným modelom série, ktorú Royal tvoril s modelmi Princ, Lord a Regent. Často sa pri modeli Royal uvádza rok 1932, ide však o modelový ročník, nie rok výroby. Luxusný kabriolet sa prvýkrát predviedol na pražskom autosalóne v roku 1931, išlo o vrcholné dielo inžinierov Barvitiusa a Šusta a kuriozitou bolo, že už vtedy bol vybavený plne elektrickým skladaním strechy. Štvordverový kabriolet odviezol päť pasažierov vrátane vodiča, vo verzii limuzína ponúkal priestor pre celkovo šesť ľudí. Kabrio s dĺžkou 5180 mm prekonáva aj súčasné limuzíny. Len pre zaujímavosť, aktuálne BMW radu 7 má dĺžku 5098 mm.

Technické údaje: Walter Royal (1931)

Motor: vidlicový 12-valec V12, objem 5879 cm3, vodné chladenie, 2 karburátory Zenith
Max. výkon: 88,3 kW (120 k) pri 3000 ot./min
Max. rýchlosť: 150 km/h
Pohon a podvozok: Bezhlučná 4-stupňová prevodovka, rýchlobeh zn. Maybach, viaclamelová spojka a kardanov hriadeľ; pohon zadnej nápravy; tuhé nápravy s pozdĺžnymi perami
Kotúčové brzdy, 20-palcové kolesá Rudge-Whitworth
Objem palivovej nádrže: 90 l
Rozmery (kabriolet): 5180×1800×1700 mm, rázvor 3700 mm, hmotnosť 1900 kg
Rozmery (limuzína): 5020×1760×1750 mm, rázvor 3600 mm, hmotnosť 2050 kg
Dobová cena kabrioletu: 208 000 Kč
Zdroje sa líšia, avšak zhodujú sa v tom, že sa model Royal nedočkal veľkovýroby. Vyrobených bolo šesť, prípadne štyri kusy kabrioletov a limuzín. Išlo o exkluzívnu záležitosť, hoci podľa vzoru Royalu mohlo vzniknúť ešte niekoľko ďalších podobných automobilov priamo od Waltera. Isté je iba to, že česká spoločnosť vyrobila ešte o 13 kusov skvostných 12-valcových motorov viac, ako bol počet vyrobených Royalov – putovali predovšetkým do autobusov Walter D-Bus. Spoločne s automobilom Tatra 80 tvorí Walter Royal dvojicu jediných osobných automobilov, ktoré boli na Slovensku a v Česku vyrobené ako domáce s 12-valcovými motormi. S maximálnym výkonom 120 konských síl išlo o najvýkonnejšie vozidlo výrobcu. Dovtedy najvýkonnejšie modely Regent a Super 6 disponovali 3,2-litrovými benzínovými motormi s výkonom nanajvýš 80 koní. Dokonca ani po roku 1931, odkedy spoločnosť vyrábala vozidlá s licenciou od Fiatu, sa už podobný výkon nepodarilo dosiahnuť.

Z Prahy do Paríža so spotrebou 25 l/100 km

Ako je tomu dnes, tak aj vtedy bola jednou z ciest propagácie vozidiel účasť na motoristických pretekoch. Automobily Walter údajne vynikali skvelou spoľahlivosťou, schopnosťou dosahovať vysokých rýchlostí a výnimočne dobrou stabilitou. Jednou z pútavých promoaktivít výrobcu bola dohoda s pretekárom Jindřichom Knappom, ktorý spoločne vtedajším riaditeľom podniku Antonínom „Tennyom“ Kumperom prešli z Prahy do Paríža a späť za celkových iba 18 hodín. Počas cesty automobil nedostal defekt, nepoškodil sa motor, pretekár pritom vozidlo vôbec nešetril: na rovných úsekoch jazdil rýchlosťou 140 km/h, údajne so spotrebou benzínu 25,6 l/100 km a 0,6 l oleja na 100 km.
Walter Royal (1931) vo verzii limuzína, na ktorej pretekár Jindřich Knapp a šéf Waltrovky Antonín „Tenny“ Kumper za 18 hodín absolvovali cestu z Prahy do Paríža a späť (zdroj foto: Wikimedia Commons/používateľ Ltosnar)

Nešťastná doba, nešťastný koniec luxusu

Luxusný kabriolet a limuzína modelového radu Royal prišli na svet v nesprávny čas. Medzivojnové obdobie síce automobilku neruinovalo, avšak záujem o luxusné automobily nebol tak veľký, aby sa darilo každej značke na tomto poli. Model Royal bol preto v prvom rade kúskom, ktorý značku ukazoval vo výnimočne dobrom svetle a častejšie ako zákazníci sa na ňom vozili predstavitelia firmy. Aj spomínaná reklama, o ktorú sa postaral pretekár Jindřich Knapp, nemala vplyv na dopyt po vozidle, ale ukázala automobilku ako firmu, ktorá vyrába solídne a spoľahlivé stroje. V rovnakom roku, v ktorom vznikol Royal, začala česká spoločnosť vyrábať automobily pod licenciou od Fiatu. Postupne produkovala modely Bijou, sériu Junior, Prinz a Lord s nemenej atraktívnym dizajnom. Lord bol však posledným vozidlom značky Walter, ktorá v roku 1933 s výrobou áut skončila definitívne.
Walter Royal (1931) vo verzii kabriolet pre súkromného zákazníka Theodora Petery z Vrchlabí (zdroj foto: Wikimedia Commons/používateľ Ltosnar)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.