Ako sa na svet pozerajú autonómne autá? Pozrite si unikátne fotografie:
Vývoj autonómne jazdiacich áut postupuje tak rýchlo dopredu aj vďaka vysokej kvalite senzorov, proti ktorým ľudské oko nemá šancu. No ešte ani zďaleka nie sú všetky problémy vyriešené.
Vydané Text: Redakcia
AUTONÓMNA TAXISLUŽBA
Mercedes a Bosch majú na to iný názor. Obidvaja nemeckí výrobcovia spúšťajú v druhej polovici roka 2019 v kalifornskom meste San José taxislužbu s autonómne jazdiacimi limuzínami triedy S, **pomocou radarových senzorov a laserového skenera vytvárajúcimi obraz svojho okolia v okruhu 360 stupňov, ktorý sa vyhodnocuje paralelne k informáciám kamier.** Aké prednosti má táto náročná senzorika, je zrejmé pri pohľade na jej fungovanie: radarové senzory vysielajú rádiové vlny, ktoré sa odrážajú od pevných objektov a vracajú sa ako ozvena k senzorom. Z odrazených vĺn a z času ich letu, resp. zmenenej frekvencie, sa dá stanoviť poloha, odstup a rýchlosť iných účastníkov premávky. Čím dlhšie signál letí vzduchom, tým je objekt ďalej, zmenená frekvencia po odraze indikuje rýchlosť objektu. Laserový skener zasa vysiela svetelný signál v neviditeľnej časti spektra, ktorého odrazený obraz sa tiež analyzuje. V obidvoch prípadoch ide o aktívne senzory, ktoré sa vyskytujú aj v prírode. Napríklad netopiere vydávajú ultrazvuk, aby sa počas letu v tme vyhli prekážkam. Kamera naproti tomu vyhodnocuje obraz okolia pasívne. Neporovnáva nijaký vyslaný signál s jeho odrazom, teda „nevie“, čo ju očakáva a musí sa spoliehať na zhodu. **A to práve pri automobiloch Tesla už viackrát nefungovalo: napríklad v máji 2016 v štáte Ohio vošla do histórie prvá autonómna nehoda s následkom smrti, keď si kamery pomýlili križujúci nákladný automobil s dopravnými tabuľami nad cestou a neaktivovali brzdenie.** Že vtedy šlo o čisto asistenčný systém, ktorému vodič príliš veril, vo vnímaní verejnosti nehralo veľkú rolku. Imidžová škoda pre autonómnu scénu bola obrovská. No aj z iných príčin mnohí vývojoví pracovníci stavajú na kombináciu troch druhov senzorov. Doteraz sa vychádzalo z toho, že radarové dáta sa hodia iba na meranie odstupu a rýchlosti iných účastníkov premávky, kým úlohou kamier je rozlišovať od seba rozoznané objekty. Pre autonómne jazdiace auto je extrémne dôležité vedieť, či objekt na kraji cesty je strom alebo človek, ktorý môže kedykoľvek vstúpiť do jazdnej dráhy. Pomocou metód umelej inteligencie a Deep Learning sú počítače medzičasom tak dobre trénované, že sú schopné v reálnom čase odlišovať od seba tucty objektov: chodcov od cyklistov, autá od motocyklov alebo dopravné značky od semaforov.LEPŠIE AKO ČLOVEK
Vyhodnocovanie obrazu je medzičasom také dobré, že dokonca aj pri chýbajúcom vodorovnom značení na ceste je schopné rozlíšiť chodník od cesty – len na základe toho, že asfalt sa pri rozdielne intenzívnom používaní trocha inak leskne. **Pretože rozoznávanie videoobrazov funguje pôsobivo dobre, vývojoví pracovníci prišli na myšlienku vyhodnotiť aj radarové informácie pomocou Deep Learning.** A pritom prekvapujúco zistili, že hoci radarový odraz vytvára iba hrubý mrak pixlov, počítač aj z neho dokáže rozoznať iných účastníkov premávky. A to má práve pri radare ešte ďalšiu veľkú výhodu: pretože jeho rádiové vlny sa odrážajú aj z priestoru medzi podlahou vozidla a cestou, sú kvázi schopné nazrieť popod auto idúce vpredu a rozoznať, či je pred ním cyklista, alebo väčšie, štvorkolesové vozidlo. Tento röntgenový pohľad pozdvihuje rozoznávanie okolia na novú úroveň. Aj laserový skener bol spočiatku podceňovaný. Kým sa inžinieri kedysi domnievali, že sa dá použiť hlavne na vytvorenie trojrozmerného obrazu okolia, medzičasom už bol tiež zapojený do klasifi kácie objektov. **Redundancia technicky rozličných zmyslových orgánov dodáva autonómnemu autu výrazne vyššiu presnosť ako iba obrazy kamier.** Ale aj obrazové dáta sa dnes vyhodnocujú inak ako ešte pred pár rokmi: pretože videokamery majú dnes rozlíšenie niekoľko miliónov pixlov a zachytávajú 20 obrazov za sekundu, boli na vyhodnocovanie potrebné veľké počítače s veľkou spotrebou energie, aby bolo možné obrazy analyzovať v reálnom čase. Preto vývojoví pracovníci združujú mnoho pixlov do osobitných celkov, čo umožňuje redukciu dát o faktor 1 000 a viac.CIEĽ JE JASNÝ
Elonom Muskom deklarované nebezpečenstvo, že tradiční výrobcovia používajú príliš veľa senzorov, s ktorých softvérovým zvládnutím si nevedia rady, teda neexistuje. Klasickí výrobcovia a dodávatelia ako Mercedes, BMW, Audi alebo Bosch pri nových produktoch technického vývoja postupujú najprv čo najviac zoširoka, aby neskôr pri sériovej aplikácii rozhodli, kde sa dá znížiť komplexnosť a ušetriť náklady. Je zaujímavé, že aj Google ako jeden z gigantov zo Silicon Valley to robí rovnako. Aj výskumné vozidlá dcérskej spoločnosti Waymo využívajú tri druhy senzorov. Pri laserovom skenere Waymo dokonca spočiatku použilo vojenský exemplár, ktorý stojí toľko ako luxusná limuzína. Aj aktuálne testovacie vozidlá Waymo na báze vanu Chrysler Pacifica sú vybavené vyspelým 360-stupňovým laserom na streche. Už o niekoľko týždňov chce spoločnosť Waymo spustiť vo Phoenixe službu robotických taxíkov, čím predbehla Mercedes a Bosch, ktoré potrebujú na testovaciu premávku v San José čas ešte do druhého polroka 2019. **Nemeckí výrobcovia si napriek tomu nemyslia, že má Google nedostihnuteľný náskok. Jednak sa ich tímy poznajú navzájom, stretávajú sa na odborných konferenciách a približne vedia, ako je na tom konkurencia.** Okrem toho si Google vybral Phoenix ako najjednoduchšie zvládnuteľné mesto v USA, v ktorom je väčšinou dobré počasie a má zvlášť široké cesty. Expertných názorov šéfa fi rmy Tesla sa nikto nebojí, a ak áno, tak z iného dôvodu: zo strachu, že nevyzretou technikou opäť prinesie škodu autonómnej scéne.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Cestovné doklady pre deti: Ak dieťaťu stačí na cestovanie detský občiansky preukaz, využite to. Je to aj lacnejšie
Tip pre rodičov s malými deťmi, ktorí sa počas leta chystajú vycestovať do krajín v rámci EÚ.
Takto môžu ušetriť 13 eur a niekoľko týždňov.Kúpa nového auta
Novinári zisťovali, ako v autobazároch vyjednať najvyššie zľavy. Podarilo sa im ušetriť tisíce
Nemeckí novinári zisťovali, kde a ako získať najvyššie zľavy. Prekvapuje, kam sa až zľavy na nové autá dokážu vyšplhať!
Spaľovací motor alebo elektrický pohon: kde sa dojednať vyššia zľava?Autopriemysel budúcnosti
Dojazd cez 1000km a nabíjanie 600km za 10 minút! Nová revolučná batéria už smeruje do výroby.
Prvá batéria svojho druhu pripravuje revolúciu v doprave.
Sme na to pripravení?Európska únia plánuje zaviesť nové pravidlá odoberania vodičských preukazov. Budú prísnejšie ako dnes?
Európska únia chce zjednotiť pravidlá pre odoberanie vodičských preukazov. Týkať sa majú všetkých členských štátov.
Jazda bez platného vodičského preukazu by sa mala dostať do kategórie závažných poručení pravidiel. Navrhovaná zmena už prešla prvým čítaním.Poradňa
Legislatívne zmeny platné od 1. mája: Živnostníci s autami dostanú viac peňazí a podnikatelia nižšie dane
Zvýšenie náhrady za používanie súkromného auta pri pracovných cestách.
Nové sadzby sa vzťahujú aj na živnostníkov, ktorí používajú osobné auto v súvislosti s podnikaním.Nová Honda WR-V: Najlacnejšie SUV a jeho cesta z Indie do Japonska
Tento rok aj na ďalších trhoch pod iným menom.
Servis
Odťah si premyslite: Prečo mnohé moderné autá nemožno jednoducho odtiahnuť pomocou lana?
Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.
Keď nie je možné vozidlo vliecť, je potrebné ho „odtiahnuť“ umiestnením na plošinu. Aktualizácia pôvodného príspevku.História autopriemyslu
Najpopulárnejšie autá všetkých čias: Zoznam legiend, ktoré zmenili automobilový priemysel
História automobilového priemyslu je plná úspešných modelov, ale ako lepšie zhodnotiť ich popularitu, ak nie predanými kusmi?
V tomto zozname sa nachádzajú aj autá, ktoré pochádzajú ešte z minulého storočia, no niektoré dnešné modely môžu o takomto míľniku iba snívať.AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.