Ako sa na svet pozerajú autonómne autá? Pozrite si unikátne fotografie:
Vývoj autonómne jazdiacich áut postupuje tak rýchlo dopredu aj vďaka vysokej kvalite senzorov, proti ktorým ľudské oko nemá šancu. No ešte ani zďaleka nie sú všetky problémy vyriešené.
Vydané Text: Redakcia
AUTONÓMNA TAXISLUŽBA
Mercedes a Bosch majú na to iný názor. Obidvaja nemeckí výrobcovia spúšťajú v druhej polovici roka 2019 v kalifornskom meste San José taxislužbu s autonómne jazdiacimi limuzínami triedy S, **pomocou radarových senzorov a laserového skenera vytvárajúcimi obraz svojho okolia v okruhu 360 stupňov, ktorý sa vyhodnocuje paralelne k informáciám kamier.** Aké prednosti má táto náročná senzorika, je zrejmé pri pohľade na jej fungovanie: radarové senzory vysielajú rádiové vlny, ktoré sa odrážajú od pevných objektov a vracajú sa ako ozvena k senzorom. Z odrazených vĺn a z času ich letu, resp. zmenenej frekvencie, sa dá stanoviť poloha, odstup a rýchlosť iných účastníkov premávky. Čím dlhšie signál letí vzduchom, tým je objekt ďalej, zmenená frekvencia po odraze indikuje rýchlosť objektu. Laserový skener zasa vysiela svetelný signál v neviditeľnej časti spektra, ktorého odrazený obraz sa tiež analyzuje. V obidvoch prípadoch ide o aktívne senzory, ktoré sa vyskytujú aj v prírode. Napríklad netopiere vydávajú ultrazvuk, aby sa počas letu v tme vyhli prekážkam. Kamera naproti tomu vyhodnocuje obraz okolia pasívne. Neporovnáva nijaký vyslaný signál s jeho odrazom, teda „nevie“, čo ju očakáva a musí sa spoliehať na zhodu. **A to práve pri automobiloch Tesla už viackrát nefungovalo: napríklad v máji 2016 v štáte Ohio vošla do histórie prvá autonómna nehoda s následkom smrti, keď si kamery pomýlili križujúci nákladný automobil s dopravnými tabuľami nad cestou a neaktivovali brzdenie.** Že vtedy šlo o čisto asistenčný systém, ktorému vodič príliš veril, vo vnímaní verejnosti nehralo veľkú rolku. Imidžová škoda pre autonómnu scénu bola obrovská. No aj z iných príčin mnohí vývojoví pracovníci stavajú na kombináciu troch druhov senzorov. Doteraz sa vychádzalo z toho, že radarové dáta sa hodia iba na meranie odstupu a rýchlosti iných účastníkov premávky, kým úlohou kamier je rozlišovať od seba rozoznané objekty. Pre autonómne jazdiace auto je extrémne dôležité vedieť, či objekt na kraji cesty je strom alebo človek, ktorý môže kedykoľvek vstúpiť do jazdnej dráhy. Pomocou metód umelej inteligencie a Deep Learning sú počítače medzičasom tak dobre trénované, že sú schopné v reálnom čase odlišovať od seba tucty objektov: chodcov od cyklistov, autá od motocyklov alebo dopravné značky od semaforov.LEPŠIE AKO ČLOVEK
Vyhodnocovanie obrazu je medzičasom také dobré, že dokonca aj pri chýbajúcom vodorovnom značení na ceste je schopné rozlíšiť chodník od cesty – len na základe toho, že asfalt sa pri rozdielne intenzívnom používaní trocha inak leskne. **Pretože rozoznávanie videoobrazov funguje pôsobivo dobre, vývojoví pracovníci prišli na myšlienku vyhodnotiť aj radarové informácie pomocou Deep Learning.** A pritom prekvapujúco zistili, že hoci radarový odraz vytvára iba hrubý mrak pixlov, počítač aj z neho dokáže rozoznať iných účastníkov premávky. A to má práve pri radare ešte ďalšiu veľkú výhodu: pretože jeho rádiové vlny sa odrážajú aj z priestoru medzi podlahou vozidla a cestou, sú kvázi schopné nazrieť popod auto idúce vpredu a rozoznať, či je pred ním cyklista, alebo väčšie, štvorkolesové vozidlo. Tento röntgenový pohľad pozdvihuje rozoznávanie okolia na novú úroveň. Aj laserový skener bol spočiatku podceňovaný. Kým sa inžinieri kedysi domnievali, že sa dá použiť hlavne na vytvorenie trojrozmerného obrazu okolia, medzičasom už bol tiež zapojený do klasifi kácie objektov. **Redundancia technicky rozličných zmyslových orgánov dodáva autonómnemu autu výrazne vyššiu presnosť ako iba obrazy kamier.** Ale aj obrazové dáta sa dnes vyhodnocujú inak ako ešte pred pár rokmi: pretože videokamery majú dnes rozlíšenie niekoľko miliónov pixlov a zachytávajú 20 obrazov za sekundu, boli na vyhodnocovanie potrebné veľké počítače s veľkou spotrebou energie, aby bolo možné obrazy analyzovať v reálnom čase. Preto vývojoví pracovníci združujú mnoho pixlov do osobitných celkov, čo umožňuje redukciu dát o faktor 1 000 a viac.CIEĽ JE JASNÝ
Elonom Muskom deklarované nebezpečenstvo, že tradiční výrobcovia používajú príliš veľa senzorov, s ktorých softvérovým zvládnutím si nevedia rady, teda neexistuje. Klasickí výrobcovia a dodávatelia ako Mercedes, BMW, Audi alebo Bosch pri nových produktoch technického vývoja postupujú najprv čo najviac zoširoka, aby neskôr pri sériovej aplikácii rozhodli, kde sa dá znížiť komplexnosť a ušetriť náklady. Je zaujímavé, že aj Google ako jeden z gigantov zo Silicon Valley to robí rovnako. Aj výskumné vozidlá dcérskej spoločnosti Waymo využívajú tri druhy senzorov. Pri laserovom skenere Waymo dokonca spočiatku použilo vojenský exemplár, ktorý stojí toľko ako luxusná limuzína. Aj aktuálne testovacie vozidlá Waymo na báze vanu Chrysler Pacifica sú vybavené vyspelým 360-stupňovým laserom na streche. Už o niekoľko týždňov chce spoločnosť Waymo spustiť vo Phoenixe službu robotických taxíkov, čím predbehla Mercedes a Bosch, ktoré potrebujú na testovaciu premávku v San José čas ešte do druhého polroka 2019. **Nemeckí výrobcovia si napriek tomu nemyslia, že má Google nedostihnuteľný náskok. Jednak sa ich tímy poznajú navzájom, stretávajú sa na odborných konferenciách a približne vedia, ako je na tom konkurencia.** Okrem toho si Google vybral Phoenix ako najjednoduchšie zvládnuteľné mesto v USA, v ktorom je väčšinou dobré počasie a má zvlášť široké cesty. Expertných názorov šéfa fi rmy Tesla sa nikto nebojí, a ak áno, tak z iného dôvodu: zo strachu, že nevyzretou technikou opäť prinesie škodu autonómnej scéne.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrchol