Spoznajte pohon Škoda BlueDrive. Zrejme ste s ním už jazdili a ani o tom neviete.

Škoda kombinuje elektrický s naftovým pohonom už dávno.
Vydané Text: 

V motoristických kruhoch počúvame predovšetkým o naftových motoroch a benzínových troj- a štvorvalcoch, ktoré automobilka Škoda preberá od domáceho koncernu Volkswagen. V posledných rokoch okrem nich čítame aj o elektrifikovaných a elektrických pohonoch, ktoré Škoda mieni začleniť do svojho portfólia motorizácií už v dohľadnej dobe. Existuje však pohon s názvom BlueDrive, ktorý si Škoda vyrába vo vlastnej réžii. Že ste o ňom nepočuli? Takmer určite s ním máte osobnú skúsenosť, hoci to možno ani neviete. Škoda je obrovská spoločnosť. Bolo by veľmi naivné domnievať sa, že jej pôsobenie začína a končí pri osobných automobiloch, pretože okrem nich vyrába napríklad aj trolejbusy, električky, súpravy metra, lokomotívy, elektrické pohony pre ďalšie prostriedky verejnej dopravy. V Plzni sa nachádza obrovské stredisko spoločnosti Škoda Transportation a.s., ktoré ponúka prakticky všetky služby súvisiace s technickým servisom prostriedkov hromadnej dopravy. Názov spoločnosti, ktorá sa venuje výrobe elektrických pohonov, je Škoda Electric.
Trolejbusy a elektrické autobusy od Škody sú vyrábané spoločne s poľskou značkou Solaris, električky sa predávajú ako Forcity (Classic, Smart, Plus a Alfa) a Elektra, najnovšie súpravy metra nesú názov NěVa a Škoda uvádza, že ich vyvinula v spolupráci s ruskou spoločnosťou Vagonmaš sídliacou v Petrohrade. Jedným z produktov Škody Electric, ktorá má zdôraznenie elektrifikácie logo upravené do modrej farby, je aj pohon BlueDrive. Jedná sa o elektrický systém pohonu veľkých dopravných prostriedkov, ktorý je škálovateľný a upraviteľný podľa potreby daného zákazníka.
### Naftový hybrid nie je pre Škodu žiadnou novinkou O detailoch pohonu BlueDrive sa na internete dozviete pomerne málo informácií, podrobnosti sú určené pre obchodných partnerov a vlastnosti systému sú dolaďované podľa ich potrieb. Vieme však napríklad to, že moderné trojlejbusy značky Škoda Solaris sú dodávané s elektrickým pohonom doplneným o batériovú sadu, ktorá umožňuje až štvorkilomerovú jazdu trojlejbusu aj bez kontaktu s elektrickým vedením. Áno, v porovnaní s takým osobným automobilom – plug-in hybridom je to veľmi malé číslo, ale je potrebné uvedomiť si, že celková hmotnosť takéhoto trolejbusu dosahuje 28 000 kilogramov. Maximálny výkon pohonného systému Škoda BlueDrive v 12-metrových trolejbusoch je 160 kW (214 k), pričom v 18-metrových verziách sa používa výkonnejší motor s max. výkonom 250 kW (335 k). Rekuperácia energie pri brzdení dosahuje účinnosť 15 až 30 percent.
### Maximálna rýchlosť je prekvapivo nízka V Bratislave či Banskej Bystrici sa môžete povoziť napríklad na trojlebusoch Škoda 30 Tr SOR s dĺžkou 12 metrov, ktorých pohonný systém Škoda BlueDrive disponuje max. výkonom 160 kW (214 k), max. rýchlosťou 65 až 70 km/h. Motor Škoda 4 ML 3444 K/4 je štvorpólový asynchrónny, má externé chladenie a napája sa napätím 600 / 750 V s jednosmerným prúdom. Riadiaca jednotka obsahuje mikroprocesorom riadený napäťový menič s rekuperáciou. Ak by vás zaujímali aj ďalšie detaily, vedzte, že pohotovostná hmotnosť 12-metrového trojlejbusu je minimálne 10 200 kg, max. hmotnosť dosahuje 17 300 až 17 550 kg. Verzia s hybridným pohonom je vybavená aj naftovým štvorvalcovým motorom Iveco NEF N40ENT s max. výkonom 118 kW (158 k). Okrem toho sa naftovoelektrické verzie predávajú aj vo výkonnostných verziách naftového motora 50 a 80 kW. Takmer 19 metrov dlhý trojlejbus Škoda 31 Tr SOR má max. výkon elektromora 250 kW (335 k), trojfázový asynchrónny motor Škoda Electric 2 ML 3846 K/6, pohotovostnú hmotnosť 16 000 kg a celkovú hmotnosť 27 330 až 27 500 kg. Napriek výrazne vyššiemu výkonu tohto motora v porovnaní s tým v 12-metrovej verzii umožňuje jazdu rýchlosťou nanajvýš 65 – 70 km/h. **Električky sú ale úplne iná káva**. Napríklad Škoda Forcity Plus, ktorú môžete vidieť v Bratislave, má pohon s maximálnym výkonom 480 (643 k) až 1 200 kW (1 609 k), max. rýchlosť 80 km/h a šialený max. krútiaci moment až **400 kNm**, teda 400 000 Nm!

Zdroje:
https://www.skoda.cz/en/products/trolleybuses/
https://imhd.sk/bb/vehicles/17/Trolleybuses
http://www.busportal.sk/modules.php?name=article&sid=9672
Fotografie: Škoda Electric, IMHD




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.