Vyhodnotenie dopravno-bezpečnostnej situácie za rok 2018

Kto prichádza o život na slovenských cestách najčastejšie, kedy, kde a prečo. Zverejnené štatistiky Prezídia policajného zboru prezrádzajú všetko.
Vydané  Text: 

Prezídium policajného zboru zverejnilo definitívne štatistické údaje o doprave a bezpečnosti za rok 2018. Prinášame vám prehľad najdôležitejších zistení. Počet dopravných nehôd sa za posledných 10 rokov znížil z takmer 60-tisíc na necelých 14-tisíc. Oproti roku 2017 bol zaznamenaný pokles z 14 013 na 13 902 nehôd za rok. ### Počet usmrtených osôb Rovnako počet usmrtených osôb má za posledných 10 rokov klesajúcu tendenciu s občasnými miernymi výkyvmi. V porovnaní s rokom 2017 klesol počet usmrtených osôb o 21, teda z 250 na 229. Podľa krajov bolo najviac osôb usmrtených v Nitrianskom (33) a v Žilinskom kraji (32), avšak rozdiely medzi krajmi nie sú veľké. Najmenej usmrtených osôb bolo prekvapivo v Bratislavskom kraji (20). V porovnaní s rokom 2017 úmrtnosť na cestách stúpla v Nitrianskom a Košickom kraji. Najrizikovejšie okresy, v ktorých bol zaznamenaný najvyšší počet usmrtených osôb, sú okresy Žilina (13), Nitra (11) a Prešov (11). Slovensko má v porovnaní so susednými krajinami najnižší počet usmrtených osôb na milión obyvateľov, a to 42, zatiaľ čo rebríček najvyššej úmrtnosti vedie Poľsko (68), za ním nasleduje Maďarsko (64), Česká republika (54) a Rakúsko (46). ### Kto prichádza o život najčastejšie Najviac ohrozenými účastníkmi cestnej premávky s najvyššou úmrtnosťou sú samotní vodiči a spolujazdci (132), za nimi nasledujú chodci (59), motocyklisti a ich spolujazdci (22) a napokon cyklisti (15). V porovnaní s rokom 2017 stúpol počet usmrtených chodcov o 10 ľudí. Od roku 2008 však došlo k výraznému poklesu počtu usmrtených chodcov, a to zo 184 chodcov v roku 2008 na 59 v roku 2018. Ako najrizikovejší mesiac pre chodcov sa ukázal december a k nehodám s chodcami dochádza najčastejšie na cestách I. triedy. Počet motocyklistov a ich spolujazdcov, ktorí prichádzajú v nehodách o život, sa za posledných 10 rokov tiež znížil z 33 na 22. Krivka ich úmrtnosti však striedavo klesá a stúpa. ### Kde a kedy sa dochádza k dopravným nehodám K dopravným nehodám dochádzalo najčastejšie na cestách I. triedy (90), ďalej na cestách II. a III. triedy a najmenej ich bolo na rýchlostných cestách (8) a diaľniciach (12). Mesiac, počas ktorého došlo k najviac úmrtiam na cestách, bol jednoznačne august s počtom až 30 úmrtí. Najmenej úmrtí bolo vo februári (10). Ako najrizikovejší deň, počas ktorého dochádzalo najčastejšie k smrteľným nehodám, sa ukázal pondelok s počtom 44 úmrtí a najmenej rizikový bol štvrtok s počtom 21 úmrtí. ### Vinníci nehody Na Slovensku je evidovaných až 79,6% vodičov, ktorí majú vodičské oprávnenie viac ako 10 rokov. Iba 8,8% je držiteľom vodičského preukazu 6 až 10 rokov a vodičov, ktorí majú právo šoférovať 6 a menej rokov je 11,6%. Vinníkom dopravnej nehody sú najčastejšie držitelia vodičského oprávnenia do 5 rokov, teda vodiči s najmenej skúsenosťami. Ich vinou bolo spôsobených až 26% usmrtení počas dopravných nehôd. Toto číslo je najmenšie u vodičov jazdiacich 31 až 35 rokov (2%). Ak vás zaujímajú najstarší vodiči, teda tí, ktorí sú držiteľmi vodičáku 36 a viac rokov, ich podiel usmrtení pri dopravných nehodách je 18%, teda sú na druhom mieste hneď za najmenej skúsenými vodičmi. **Alkohol za volantom je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd**. Od roku 2008 počet zavinení nehôd šoférmi pod vplyvom alkoholu síce klesol z 3122 na 1656, čo je takmer polovica, ale v porovnaní s rokom 2017 bol zaznamenaný nárast o 71 nehôd.

Parkovanie a pohyb v obytnej zóne: čo hovorí zákon a aké majú chodci a vodiči povinnosti

Môžem v obytnej zóne parkovať pred vlastným domom? Prinášame odpovede na najčastejšie otázky týkajúce sa obytnej, pešej a školskej zóny.

### Evidencia vodičov a vozidiel Počet evidovaných vodičov oproti roku 2017 stúpol o 21%. V súčasnosti tak môže šoférovať až 3 558 613 ľudí (správa zohľadňuje rok 2018). Za posledných 10 rokov počet vodičov každoročne stúpa. Čo sa týka nehodovosti, z daného počtu vodičov približne každý 15 500. vodič spôsobí nejakú dopravnú nehodu, pri ktorej dôjde k strate na živote. Zaujímavejší je údaj o počte evidovaných motocyklov, ktorých počet oproti roku 2017 vzrástol **o neuveriteľných 87%**. V súčasnosti je v prevádzke 140 619 motocyklov a z nich každý približne každý 6 000. spôsobí smrteľnú dopravnú nehodu. **Hlavné príčiny vzniku smrteľných dopravných nehôd v roku 2018:** * Porušenie povinnosti vodiča. * Nedovolená rýchlosť jazdy. * Nesprávny spôsob jazdy. * Porušenie osobitných ustanovení o chodcoch. * Nesprávne predchádzanie. * Nesprávne odbočovanie. * Nesprávna jazda cez križovatku. * Nesprávne správanie sa na železničnom priecestí. * Porušenie povinností účastníka cestnej premávky. * Nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami.

Najzvláštnejšie cestné zákony vo svete

Ak sa vám občas zdá, že Slovensko má niektoré zákony navrhnuté nesprávne alebo nelogicky, vedzte, že v zahraničí to nie je oveľa lepšie. Pozrite sa na zoznam siedmich kurióznych cestných zákonov zo sveta.

Inzercia

Advertisement

Inzercia








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.