Plechovka váži 30 kg, dospelý chlap aj 5 ton: preťaženia pri čelnej zrážke sú nepredstaviteľné
Akýkoľvek nezaistený predmet predstavuje počas havárie riziko. Smrtiacou zbraňou sa môže stať aj plechovka s kolou.
Vydané Text: Erik Stríž
Keď musíte počas jazdy prudko zabrzdiť z rýchlosti 30 km/h, vami, pasažiermi a nákladom v aute to dokáže poriadne zamávať. Až tak, že niektorému z pasažierov môžete spôsobiť zranenie krku.
Pri rýchlosti 50 km/h okamžité zastavenie automobilu znamená vystavenie sa enormnému preťaženiu, hoci iba na zlomok sekundy. Pri päťdesiatke môže preťaženie v prípade okamžitého zastavenia (napr. pri čelnej zrážke s múrom) dosiahnuť až 40-násobok hmotnosti predmetov. To znamená, že obyčajný mobil s hmotnosťou 150 gramov v takýchto podmienkach vyvinie váhu až 6 kilogramov a vnútorným priestorom auta lieta ako hodená tehla. Keď takýto predmet narazí do hlavy, môže spôsobiť vážne zranenie alebo aj smrť. Nezaistené predmety v interiéri teda predstavujú riziko aj pri rýchlosti 50 km/h, nehovoriac o 90 alebo 130 km/h.. Ak sa vám mobily zdajú byť príliš malým ohrozením, potom si predstavte taký 2-kilový notebook, nákup alebo fľašu od Coca-Coly. Alebo vlčiaka. A potom celého nepripútaného človeka na zadnom sedadle, ktorý v prípade nárazu preletí a svojou XY-násobne zväčšenou váhou narazí do vpredu sediaceho. Už ste sa niekedy pri športe zrazili hlavami so spoluhráčom? To nie je ani len slabý odvar toho, čo by vás čakalo v aute.Plný čelný náraz do nedeformovateľnej bariéry EuroNCAP realizuje od roku 2015 (ilustračné foto)
Kľúčový je uhol nárazu a prekážka
To, čo určuje silu preťaženia pri náraze, je uhol, pod ktorým vozidlo narazilo do prekážky a či je táto prekážka poddajná, deformovateľná. Platí, že pravý uhol nárazu (90°) je tej najhorší a počas neho je možné dosahovať dočasný relatívny nárast váhy objektov až na úrovni tisícok percent. Ak je prekážka deformovateľná, dokáže absorbovať energiu nárazu a znižuje tak záťaž na pasažierov v havarovanom aute.Čítajte aj: Nikdy neprevážajte pneumatiky takto! Pri náraze sú smrteľne nebezpečné
Keď v roku 2001 monopost Luciana Burtiho na Spa 2001 narazil v rýchlosti 155 km/h do prekážky v 50° uhle, pôsobilo na pilota preťaženie až 243G. Na toto nie sú stavaní ani astronauti lietajúci do vesmíru. Oni vedia odolávať niekoľkonásobnému preťaženiu aj relatívne dlhý čas, avšak už 12G podľa EuroNCAP predstavuje zdravotné riziko. Aj pre vyššie uvedené dôvody je potrebné osvojiť si základ bezpečnosti pri jazde autom: zapínanie bezpečnostných pásov. Testy vo výskumnom stredisku v Gellinge pri Štokholme poukázali na to, že stačí havária v rýchlosti iba 27 km/h, aby nepripútaný človek prišiel o život.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia