Plechovka váži 30 kg, dospelý chlap aj 5 ton: preťaženia pri čelnej zrážke sú nepredstaviteľné
Akýkoľvek nezaistený predmet predstavuje počas havárie riziko. Smrtiacou zbraňou sa môže stať aj plechovka s kolou.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Keď musíte počas jazdy prudko zabrzdiť z rýchlosti 30 km/h, vami, pasažiermi a nákladom v aute to dokáže poriadne zamávať. Až tak, že niektorému z pasažierov môžete spôsobiť zranenie krku.
Pri rýchlosti 50 km/h okamžité zastavenie automobilu znamená vystavenie sa enormnému preťaženiu, hoci iba na zlomok sekundy. Pri päťdesiatke môže preťaženie v prípade okamžitého zastavenia (napr. pri čelnej zrážke s múrom) dosiahnuť až 40-násobok hmotnosti predmetov. To znamená, že obyčajný mobil s hmotnosťou 150 gramov v takýchto podmienkach vyvinie váhu až 6 kilogramov a vnútorným priestorom auta lieta ako hodená tehla. Keď takýto predmet narazí do hlavy, môže spôsobiť vážne zranenie alebo aj smrť. Nezaistené predmety v interiéri teda predstavujú riziko aj pri rýchlosti 50 km/h, nehovoriac o 90 alebo 130 km/h.. Ak sa vám mobily zdajú byť príliš malým ohrozením, potom si predstavte taký 2-kilový notebook, nákup alebo fľašu od Coca-Coly. Alebo vlčiaka. A potom celého nepripútaného človeka na zadnom sedadle, ktorý v prípade nárazu preletí a svojou XY-násobne zväčšenou váhou narazí do vpredu sediaceho. Už ste sa niekedy pri športe zrazili hlavami so spoluhráčom? To nie je ani len slabý odvar toho, čo by vás čakalo v aute.Kľúčový je uhol nárazu a prekážka
To, čo určuje silu preťaženia pri náraze, je uhol, pod ktorým vozidlo narazilo do prekážky a či je táto prekážka poddajná, deformovateľná. Platí, že pravý uhol nárazu (90°) je tej najhorší a počas neho je možné dosahovať dočasný relatívny nárast váhy objektov až na úrovni tisícok percent. Ak je prekážka deformovateľná, dokáže absorbovať energiu nárazu a znižuje tak záťaž na pasažierov v havarovanom aute.Čítajte aj: Nikdy neprevážajte pneumatiky takto! Pri náraze sú smrteľne nebezpečné
Keď v roku 2001 monopost Luciana Burtiho na Spa 2001 narazil v rýchlosti 155 km/h do prekážky v 50° uhle, pôsobilo na pilota preťaženie až 243G. Na toto nie sú stavaní ani astronauti lietajúci do vesmíru. Oni vedia odolávať niekoľkonásobnému preťaženiu aj relatívne dlhý čas, avšak už 12G podľa EuroNCAP predstavuje zdravotné riziko. Aj pre vyššie uvedené dôvody je potrebné osvojiť si základ bezpečnosti pri jazde autom: zapínanie bezpečnostných pásov. Testy vo výskumnom stredisku v Gellinge pri Štokholme poukázali na to, že stačí havária v rýchlosti iba 27 km/h, aby nepripútaný človek prišiel o život.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Vyššia clá na autá dovezené z Číny? Čínske automobilky prechádzajú na plán B, pre Európu bude ešte horší
Nemeckí výrobcovia automobilových značiek odmietajú represívne clá na čínske automobilky.
STK
Technická kontrola aj bez návštevy STK. V Poľsku schvaľujú prelomový zákon, ktorý pošle STK priamo za majiteľom vozidla
Novela zákona o technických kontrolách vozidiel zavádza možnosť vykonať technickú skúšku aj mimo stanice technickej kontroly.
Novinka však nie je platná pre všetkých motoristov, navyše má svoje úskalia.Slovensko
Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách
V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.
Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.AKTUALITA
Toto je malá revolúcia v priamom prenose. Nová MAZDA EZ-6 je nielen úchvatná, ale dá sa ovládať zvonka hlasom
Inteligentná parkovacia technológia, ktorá umožňuje ovládať vozidlo hlasom, aj keď je vodič mimo vozidla, nadčasová elegancia a mnoho ďalšieho.
Nové elektrifikované vozidlá Mazda EZ-6 a Mazda ArataPlug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.