Štyri veľké krajiny obmedzujú benzín a naftu, nové opatrenia odstránia klasické autá

Krajiny, v ktorých žije až 330 miliónov ľudí, sa rozhodli konať. Obmedzujú benzín a diesel takým spôsobom, ktorý má zabezpečiť rýchly prechod na elektromobily.
krajiny obmedzujú benzín

Ako to vyzerá, keď štáty obmedzujú benzín cez silnú podporu elektrického pohonu? Existuje príklad regiónu, ktorý možno nepatrí medzi nevyspelejšie krajiny sveta, no stále ukazuje silnú snahu rozvíjať elektrickú mobilitu.

Zatiaľ čo Európa stále vedie nekonečné debaty o definitívnom konci benzínových a naftových áut po roku 2035, východná časť afrického kontinentu už robí konkrétne kroky. Štyri veľké štáty, konkrétne Etiópia, Keňa, Tanzánia a Uganda, sa rozhodli budovať dopravný systém, ktorý bude elektrický. Do skupiny krajín, ktoré obmedzujú benzín, sa pridáva aj rozlohou menšia Rwanda.

Najodvážnejší krok doposiaľ urobila Etiópia, ktorá zvolila najradikálnejšiu stratégiu. Od roku 2024 nastal zákaz dovozu nových áut so spaľovacím motorom. Dôsledok sa prejavil okamžite. Elektromobily tvorili v tom istom roku približne 60 percent všetkých nových registrácií.

elektrický motocykel

Bolt chce v Keni prevádzkovať sieť 5-tisíc zdieľaných elektrických motocyklov

Krajina má výhodu, ktorú jej môžu závidieť aj najvyspelejšie štáty sveta. Elektrinu získava prakticky výhradne z obnoviteľných zdrojov, najmä z vodnej energie. Elektromobilita samozrejme prirodzene zapadá do tohto konceptu výroby elektrickej energie a umožňuje krajine znižovať dovoz fosílnych palív.

Motocykle na elektrinu dostávajú prednosť

Keňa vsadila na motoristický segment, ktorý je v regióne mimoriadne rozšírený. Ide o motorky. Elektrické motocykle a elektrobicykle sa tam za posledné dva roky rozšírili tak rýchlo, že počet registrovaných kusov sa od roku 2023 viac než zdvojnásobil. Pomohla tomu hustá sieť výmenných staníc batérií, ktorá eliminuje dlhé či nedostupné nabíjanie. Rwanda urobila podobný, no ešte prísnejší krok. Od roku 2025 nesmú byť v hlavnom meste Kigali v komerčnej doprave používané motocykle so spaľovacím motorom. Mototaxíky i doručovacie služby tak prechádzajú na batériové alternatívy.

Aj ugandská vláda si stanovila ambiciózny cieľ pre elektrický pohon. Do roku 2030 majú elektrické vozidlá tvoriť minimálne tretinu nových registrácií. Od roku 2040 chce krajina povoľovať len nové vozidlá bez emisií (z prevádzky). Podporu elektromobility tam zaisťuje systém daňových úľav pokrývajúci celý reťazec od výroby až po dovoz komponentov. Uganda sa vďaka tomu stala aj dôležitým dodávateľom elektrických autobusov pre susedné krajiny.

elektrický autobus

Elektrický autobus Kayoola Electric Coach 13M

Veľkú pozornosť vyvolal nový projekt domáceho výrobcu Kiira Motors. Jeho plne elektrický diaľkový autobus Kayoola Electric Coach 13M nedávno vyrazil na medzinárodnú prezentačnú cestu naprieč šiestimi krajinami až do Juhoafrickej republiky. Cieľom je predstaviť schopnosti miestnej výroby a upozorniť na potrebu spoločných štandardov nabíjania.

Pridáva sa aj Tanzánia, ktorá zaviedla výrazné daňové úľavy pre elektrické vozidlá a zbavuje sa dovozných ciel pri elektromobiloch. Aj tieto príklady ukazujú, ako štáty nepriamo obmedzujú benzín a tradičné autá, keď smerujú výraznú podporu do jazdenia na elektrinu.

Nová príležitosť pre ekonomiku

Mnohé africké krajiny si uvedomujú, že spolu s tým, ako obmedzujú benzín a iné fosílne palivá, prechod na elektromobilitu môže byť impulzom pre ich ekonomický rast. Vybudovanie lokálnych výrobných kapacít, montážnych liniek či servisných centier vytvára pracovné príležitosti pre mladú populáciu, ktorá v regióne rýchlo rastie. Východoafrické krajiny však nechcú iba využívať hotové technológie. Zameriavajú sa aj na vlastný výskum a výrobu hlavne v oblasti elektrických motocyklov a autobusov, kde vidia najväčší potenciál.

nabíjačka

Viaceré africké krajiny obmedzujú benzín a podporujú elektrický pohon

Odborníci pripomínajú, že mnohé africké štáty ani nestihli vybudovať masívnu infraštruktúru pre spaľovacie motory, akú poznáme z Európy. Práve preto môžu zrealizovať prechod na iný druh pohonu rýchlejšie a lacnejšie, ak rovno vsadia na elektrinu. Navyše, disponujú obrovským potenciálom v oblasti solárnej a veternej energie a zásobami strategických nerastov ako lítium či kobalt.

Pre Európu môžu byť tieto príklady krajín, ktoré obmedzujú benzín vo vozidlách, zaujímavou príležitosťou. Ak chceme znížiť závislosť od Číny pri dodávkach surovín a komponentov pre batérie, musíme konať rýchlo. Silnejšie partnerstvá s Afrikou môžu byť riešením.

Zdroj: Electrive