Nový semafor funguje inak ako ostatné. Skrytý radar zapína červenú, vodiči nechápu
Viete, ako funguje nový semafor s dynamickým prepínaním zelenej a červenej? Neriadi ho žiadny automat, ani osoba v pozadí. O jeho fungovaní rozhodujú priamo vodiči.
Pre takýto nový prístup sa rozhodli v kanadskom meste Brossard, v blízkosti Montrealu. Nainštalovali tam nový semafor, ktorý je prvým svojho druhu v Kanade. Zariadenie nielen reguluje pohyb chodcov, ale zároveň aj kontroluje rýchlosť áut.
Prístroj, ktorý vyvinula spoločnosť Signalisation Kalitec a dostal názov Fred, má jednoduchú, no účinnú filozofiu. Auto, ktoré prekročí povolenú rýchlosť 30 km/h, musí zastaviť a počkať na ďalšiu zelenú fázu.
Radar rozhoduje o červenej
Semafor meria rýchlosť vozidla približne 30 metrov pred križovatkou. Ak vodič dodrží predpísanú rýchlosť, svetlo sa prepne na zelenú a umožní mu prejsť. V opačnom prípade musí auto zastaviť, čím systém núti vodičov k bezpečnejšej jazde a dodržiavaniu dopravných predpisov.
„Ako starostka, obyvateľka a matka sa snažím zvýšiť bezpečnosť našich detí a všetkých obyvateľov,“ argumentuje Doreen Assaad, starostka Brossardu. „Som hrdá, že môžeme zaviesť toto inovatívne pilotné opatrenie. Odmeňuje totiž správne jazdné návyky a zároveň zvyšuje bezpečnosť chodcov aj vodičov,“ dodala.
Nový semafor nahrádza policajtov
Podľa zástupcu spoločnosti Signalisation Calitec Anthonyho Lapointeho má byť táto metóda efektívnejšia než tradičné informačné radary pre meranie rýchlosti, ktoré vodičom často len dávajú možnosť spomaliť. Ak sa nový semafor osvedčí, môže sa rozšíriť nielen do ďalších častí spomenutého kanadského mesta, ale potenciálne aj do celej krajiny.
Podobné riešenia pritom nie sú úplnou novinkou. V susednom Česku už nájdete takéto semafory kombinované s radarmi. Využívajú sa hlavne v zónach v blízkosti škôl alebo v obciach s vysokou frekvenciou chodcov. Cieľom je predovšetkým prevencia a výchova vodičov k ohľaduplnejšej jazde, čo môže výrazne prispieť k zníženiu dopravných nehôd. Dynamický semafor zároveň nahrádza policajtov, ktorí strávia menej času kontrolou rýchlosti a môžu sa zameriavať viac na odhaľovanie iných priestupkov.
Čo sa týka nevýhod, takéto zariadenia sú samozrejme drahšie ako bežná dopravná značka s rýchlostným limitom. Okrem toho môžu spôsobiť prudké brzdenie. Ak vodič ide rýchlejšie, náhle spustenie červenej môže viesť k prudkému brzdeniu a dokonca ku riziku kolízií s inými autami.
Zdroj: motor1












