Skrachovala sieť čerpacích staníc: 140 prevádzok v ohrození, odhalili nové skutočnosti
V týchto dňoch došlo k jednému z najväčších krachov na trhu s palivami v regióne za posledné roky. Sieť čerpacích staníc, ktorá pôsobila na trhu už viac ako storočie a prevádzkovala 140 pobočiek, sa teraz ocitla v insolvenčnom konaní.
Podnikateľská skupina rodiny Stiglechner so sídlom v Linzi nezvládla finančný tlak a ukončuje podnikanie s pohonnými hmotami. Potom, čo sa rokovania s potenciálnym investorom skončili neúspechom, spoločnosť podala oficiálny návrh na vyhlásenie konkurzu. Ten odhalil aj obrovský dlh, ktorý neteší stovky zamestnancov a desiatky veriteľov.
V piatok boli na súd doručené príslušné návrhy, ktoré sa týkajú dvoch prepojených firiem. Tou prvou je Julius Stiglechner a druhá sa volá Stiglechner Tankstellen. Obe tvoria kľúčové časti skupiny a spoločne zastrešujú prevádzku staníc značky iQ a tiež franšízové pobočky značiek Shell, Eni či bp.

Sieť čerpacích staníc iQ nezvládla svoju finančnú situáciu
Podľa dostupných údajov dosahuje celkový objem záväzkov oboch spoločností približne 188 miliónov eur. Do problémov sa tak dostalo okolo 570 zamestnancov a približne 270 veriteľov.
Hlboký pád pre sieť čerpacích staníc
Firma Julius Stiglechner, ktorá tvorila akési jadro celej podnikateľskej skupiny, sa venuje nielen prevádzke čerpacích staníc, ale aj obchodovaniu s palivami, mazivami či technickými kvapalinami. Práve tu sa sústreďuje najväčšia časť dlhov. Vyjadrené v presných číslach, ide o sumu približne 166 miliónov eur. Okolo 46 miliónov z nej predstavujú zabezpečené pohľadávky, pri ktorých majú veritelia aspoň čiastočnú istotu náhrady, a to napríklad prostredníctvom nehnuteľností.
Druhá firma Stiglechner Tankstellen zodpovedá za každodennú prevádzku čerpacích staníc a umývacích liniek. V jej prípade dosahujú nahromadené dlhy výšku približne 22 miliónov eur.
Podnikanie odsúdené na krach
Samotná spoločnosť ako príčiny kolapsu označila výrazné prepady predajov počas pandémie, ku ktorým sa pridali prudké výkyvy cien energií a rast nákladov v dôsledku inflácie. Problémy firmy sa naplno prejavili už v roku 2023, a preto odštartovala rozsiahlu reštrukturalizáciu. Tá zahŕňala predaj majetku, zatváranie stratových prevádzok a hľadanie investora.
Napriek týmto krokom sa firme nedarilo stabilizovať financie a nakoniec dospela do bodu, pri ktorom bol krach jediným možným riešením. Veritelia môžu momentálne využiť možnosť získať naspäť 20 percent z neuhradených záväzkov na základe platných zákonov. Táto čiastka má splatnosť počas najbližších dvoch rokov. Pre veriteľov však ide o výraznú, až 80-percentnú stratu z hľadiska hodnoty pohľadávok.
Bude predaj paliva pokračovať?
O tom, či bude sieť čerpacích staníc fungovať aj počas konkurzu, rozhodnú až ustanovení správcovia konkurznej podstaty. Motoristi netušia, či môžu natankovať na benzínkach, na ktoré boli roky zvyknutí, alebo majú radšej využiť služby iných pumpárov.
Krach rodinného podnikania predstavuje každopádne významný otras pre rakúsky trh s pohonnými hmotami. Budúcnosť približne 140 staníc nesúcich značku iQ alebo fungujúcich v spolupráci s veľkými ropnými koncernmi zostáva zatiaľ neistá.
Zdroj: Kurier













