Nová daň 2 eurá za 100 kilometrov jazdy. Nepríjemný dôsledok je varovaním pre Slovensko
Slovensko si zažilo podobný príbeh s transakčnou daňou. Táto nová daň okamžite nahnevala podnikateľov a veľká časť z nich začala okamžite hľadať možnosti, ako ju obísť, alebo aspoň čo najviac eliminovať. Rovnako to funguje aj pri zvyšovaní zdaňovania motoristov.
Veľká Británia zaznamenala najpomalší mesačný rast predaja elektromobilov za posledné dva roky. Mnohí spájajú tento pokles s prísnymi opatreniami predstavenými v jesennom vládnom rozpočte. Jeho súčasťou je aj nová daň 0,03 libry za prejdenú míľu pre elektromobily. V prepočte na eurá to vychádza zhruba na poplatok 2,1 eura za 100 kilometrov.
Elektrické autá rastú pomalšie
Aj keď sa v novembri tohto roka predaje nových batériových elektromobilov vo Veľkej Británii zvýšili len mierne, napriek tomu stále elektromobily tvoria väčší podiel nových áut ako v rovnakom období minulého roka.
Podľa oficiálnych údajov bolo v novembri zaregistrovaných 39 965 nových batériových elektromobilov. Predaje vzrástli o 3,6 %, pričom čisto elektrické vozidlá teraz tvoria 26,4 % trhu s novými autami. To predstavuje nárast o 1,5 percentuálneho bodu oproti novembru 2024.
Hoci rast predaja elektromobilov je najslabší za posledné dva roky, tento druh pohonu stále reprezentuje viac ako štvrtinu všetkých predaných vozidiel. Ak sa do úvahy vezmú všetky elektrifikované vozidlá, teda aj plug-in hybridy a hybridy, podiel týchto vozidiel na britskom trhu dosahuje 51,4 %. Inak povedané, tradičné vozidlá na benzín a naftu sú už tretí mesiac v rade menšinou na trhu.
Nová daň a jej vplyv na vodičov
Britskí odborníci však upozorňujú, že uvedené údaje treba posudzovať v širšom kontexte trhu. Celkové registrácie nových áut klesli o 1,6 % na 151 154 vozidiel. Išlo už o šiesty mesačný pokles v roku 2025. Podľa expertov za tým stojí najmä znížený záujem o kúpu auta zo strany súkromných kupujúcich, ktorý poklesol o 5,5 %. Naopak, registrácie firemných a flotilových vozidiel vzrástli medziročne o 18 % v porovnaní s minulým rokom.
Dá sa skonštovať, že záujem o vozidlá s nulovými emisiami pokračuje, aj keď rast slabne. Britská vláda navyše až neskôr definitívne potvrdila, že nová daň pre elektromobily príde, a novembrové čísla tým pádom toto rozhodnutie ešte nereflektujú úplne. Už skôr sa však o ňom hovorilo verejne, čo určite vnímala minimálne časť motoristov.
O to dôležitejšie bude vyhodnotiť decembrové či januárové čísla vo Veľkej Británii. Neprekvapilo by však, keby nová daň účtovaná od apríla 2028 odradila časť motoristov od kúpy auta s ekologickou prevádzkou. Podpora elektromobility totiž rozhodne vyzerá inak.
Slovensko ani zďaleka nedosahuje taký podiel áut na elektrickú energiu ako Spojené kráľovstvo. Vládna koalícia však už viackrát ukázala snahu zachraňovať verejné financie vyberaním väčšieho množstva peňazí od ľudí. Rovnako ako pri transakčnej dani, aj prípadné výraznejšie zdanenie elektromobilov by sa jej nemuselo vyplatiť.
Zdroj: BBC












