Fotogaléria:Špeciál Praga s motorom Renault

Na dobu lietajúcich automobilov si ešte budeme musieť počkať, no ani to neodradilo niektoré firmy od vytvorenia vlastných návrhov tejto alternatívnej formy dopravy.


Vymeníme asfalt za oblaky? Ťažko povedať. Už dnes majú letci problém s prehustenou premávkou, takže voľný pohyb podobných konceptov rozhodne neprichádza do úvahy. Ak by došlo k masovému rozšíreniu tohto spôsobu dopravy, bolo by nutné vytvoriť dokonalý navigačný systém, ktorý by zabránil zrážkam a vytváral neviditeľné vzdušné koridory.

Ani to však neodradilo rojkov od výroby ich celoživotného sna. Poďme sa preto pozrieť na ich najzaujímavejšie projekty:

**PAL-V LIBERTY**

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

O pohon sa stará až dvojica samostatných motorov. Letecky rotor využíva agregát s výkonom 197 koní, ktorý poskytne dostatočný ťah vo vzduchu, zatiaľ čo iný motor s polovičným výkonom poskytuje hybnú silu na súši. Veľká palivová nádrž postačí na 500 kilometrov dlhý let vo vzduchu. Na zemi však dokáže prejsť až o 800 kilometrov viac. Samotná premena z automobilu na lietadlo trvá približne 10 minút.

**DUBAI RTA/EHANG 184**

Ak má tento spôsob dopravy mať niekde budúcnosť, tak určite v Dubaji. V podstate sa jedná o zväčšený dron, do ktorého sa zmesti aj dospelý človek. Je výlučne elektrický a plne automatizovaný, takže o samotné riadenie sa starať nemusíte. Cestujúci si má na základe mapky vybrať destináciu a užívať si let. Konkrétne špecifikácie ešte nie sú dostupné.

**TERRAFUGIA TRANSITION**

Na prvý pohľad nevyzerá veľmi bezpečne, no v roku 2009 si získala pozornosť médií. Princíp pohonu je podobný ako v prípade konceptu Liberty. Terrafugia by mala ponúknuť až 650 kilometrový dolet pri rýchlosti 217 km/h, čo vôbec nie je zlé a stanovená bola aj cena – 150 000€. Reálne si ale Terrafugiu kúpiť nemôžete, pretože je stále vo vývoji.

**AEROMOBIL 3.0**

Tento slovenský experiment by mal byť schopný vzlietnuť na akomkoľvek hladkom trávnatom povrchu. Zaujímavosťou je, že sa Aeromobil skutočne dostal do vzduchu a momentálne je v testovacej prevádzke. S kľudným svedomím ho tiež možno označiť za jeden z najlepšie vyzerajúcich pokusov o vybudovanie lietajúceho auta. Na zrýchlenie z nuly do neba mu pritom stačí len 200 metrov dlhá trať a lietať si môže až do rýchlosti 200 km/h. Výrobca už teraz hovorí o sériovej produkcii, takže sa rozhodne máme na čo tešiť.

VIDEO: **![kzYb68qXpD0](http://img.youtube.com/vi/kzYb68qXpD0/0.jpg)**

Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.