Alfa Romeo 159 3.2 JTS V6: Splašené kone

Redakcia, 22.01.2009
Vrcholná motorizácia Alfy Romeo 159 so sebou prináša aj vrcholné zážitky. Nielen v oblasti nadpriemernej dynamiky, ale aj spotreby, z ktorej sa vám môže zakrútiť hlava.

Hoci môžeme model 159 označiť za najlepšiu novodobú Alfu Romeo, jej priemerné predaje nie sú tým, čo by chcel manažment automobilky vidieť. K lepším číslam majú Alfu 159 vyhnať mierne úpravy zahŕňajúce nielen zvýšenie kvality, ale aj zníženie hmotnosti. Práve vysoká hmotnosť doteraz zabíjala povestnú dynamiku a agilitu týchto vozidiel. S dynamikou však rozhodne nemá problém vrcholná verzia 159 3.2 JTS, ktorá prešla naším redakčným testom.

Jej interiér bol čalúnený nádhernou červenou kožou, ktorá ešte zvýraznila jeho športový charakter. Očarený orientáciou stredovej konzoly na vodiča Alfe radi prepáčite miernu stiesnenosť za volantom. S nedostatkom miesta na vodičovu hlavu je to už horšie. Vzadu tiež nie je miesta na rozdávanie, ale je to predsa Alfa.

Benzínový motor 3.2 JTS s priamym vstrekovaním tvorí vrchol motorovej palety Alfy 159, trochu mu však chýba charakter a výbušnosť predchádzajúcich šesťvalcov známych z modelov GTA. Nový agregát (ktorý už nie je dielom talianskych motorárov, ale pochádza z dielní GM) musí spĺňať prísnejšie emisné normy a tie zabili živelnosť talianskeho originálu.

Nedostatkom výkonu však rozhodne netrpí. Predné pneumatiky dokáže roztrhať behom krátkej chvíle, preto je prítomnosť trakčnej kontroly v tomto aute nevyhnutnosťou. Zvládať porciu 260 koní dá zabrať aj štvorkolkám, o výlučne prednom pohone testovanej Alfy ani nehovoriac.

Šesťstupňová prevodovka je pomerne presná, príjemný tuhší je chod krátkej prevodovej páky. Ani posilňovač riadenia to s aktivitou nepreháňa, takže sa občas musíte do volantu poriadne oprieť. Aj s veľkým motorom je auto pomerne agilné. V zákrutách pohotovo reaguje na pokyny volantu a odhodlane drží aj na rozbitých cestách.

Problémom je veľký polomer otáčania daný priečne uloženým motorom. Ako sme už naznačili, tienistou stránkou agregátu je jeho spotreba. Priemer okolo 13 l/100 km nie je pri športovej jazde problém vyhnať až k hranici 20 l/100 km. A to je už predsa len viac než dosť.

Text: Václav Lipavský
Foto: PANER (2) a autor

**Hodnotenie * * * *

Plusy** Krásne čalúnené sedadlá, športovo orientovaný interiér, zvuk motora, jazdné vlastnosti, výkonová rezerva.

Mínusy Trochu stiesnený interiér, podpriemerný batožinový priestor, príliš vysoká spotreba paliva, veľký polomer otáčania.

Technické údajeMotorbenzínový 3.2 V6Zdvihový objem3195 cm3Výkon191 kW/260 k pri 6200 ot/minKrútiaci moment322 Nm pri 4500 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4660x1828x1417 mmRázvor2700 mmBatožinový priestor405Jazdné výkonyMaximálna rýchlosť250 km/hZrýchlenie 0-100 km/h7,1 sSpotreba počas testu13,0 l/100 kmEmisie CO2260 g/kmCenaZákladná cena verzie35 900 € (1 081 523 Sk)