Test: Lancia Delta 1.6 JTD ORO

Redakcia, 14.12.2008
Štvrté písmeno gréckej abecedy symbolizuje kadečo, okrem iného je aj šifrou značiacou rozdiel. Je však nová Lancia Delta aj pod povrchom taká odlišná, ako to sľubuje jej extrovertne iný kabát?

Odpoveďou je rozhodné áno, v prípade, že sa na ňu pozeráte cez filter predchodcu. Toto posudzovanie by však bolo nanajvýš scestné, pretože nová Delta nemá byť a nechce byť športovým autom. Práve naopak, pokúša sa zotrieť prach z histórie luxusnej a dizajnovo extravagantne ladenej histórie značky, na ktorú sa možno v žiare reflektorov svetelnej rampy rely špeciálu spred pár desaťročí už takmer zabudlo.

Už prvý pohľad jasne odhalí ráznu rozlúčku s hranatými pragmatickými tvarmi predchodcu z minulého tisícročia. Nová Delta je šikmá, oblá, konvexná, konkávna.... Je to rozhodne jeden z najvýraznejších zjavov na našich cestách a neotočíte sa za ňou len vtedy, keď ju nezbadáte.

Miera odvahy, s ktorou vytvorili svoje dielo dizajnéri, sa však musela prejaviť v pragmatických kompromisoch. Napríklad predná kapota: je ozaj parádna, rozhodne ale nepatrí k najprehľadnejším. No a počítajte aj s tým, že si dlhý predný previs a nízko nad cestou sa vznášajúca spodná časť karosérie pred prednou nápravou vyžiadajú nadštandardnú opatrnosť pri zvýšených nájazdoch a parkovaní pri obrubníkoch.

Priam sochársky extravagantne je tvarovaná zadná časť karosérie. Hrúbka zadných stĺpikov v kombinácii so strmo stúpajúcim plechovým podielom bočnej časti karosérie však dosť výrazne obmedzujú výhľad dozadu. Bude veľmi zaujímavé vidieť konkrétne údaje, až si Deltu vezmú do parády naši nemeckí kolegovia a podrobia ju presným laserovým meraniam obmedzení vo výhľade....

S istými obmedzeniami počítajte aj v batožinovom priestore. Robustný zadný nárazník, mimoriadne elegantne strihnuté veko kufra a zjavná snaha o dosiahnutie čo najvyššej tuhosti karosérie sa podpísali pod riadne vysokú nakladaciu hranu batožinového priestoru.

Keď ste však po predošlých riadkoch nad novou Deltou už zlomili palicu, tak ju rýchlo nejako pozliepajte. V tomto momente sa totiž prúd kritiky na praktické dopady dizajnu končí a prichádzajú neutrálne a v mnohých prípadoch až prekvapivo pozitívne zistenia. Pri pohľade na rázvor s hodnotou presne 2,7 metra sa škrabkáme za uchom, či sa toto auto ešte dá vôbec zaradiť do nižšej strednej triedy.

Platformovým základom pre Deltu je síce Bravo, došlo tu však k značnému predĺženiu, ktoré prinieslo mnohé extra body aj do kabíny. Tá je v prednej časti vzdušná a priestranná, no a vzadu je to už doslova tančiareň. Keď sme si na prednom sedadle nastavili 985 mm našej internej normy, tak sme na zadnom sedadle za ním namerali dĺžku až 940 mm, čo je dokonca viac, než ponúkajú niektoré modely strednej triedy.

Predošlé merania platia pre prípad, že je zadné sedadlo posunuté do svojej najzadnejšej polohy. V tom prípade za ním ostáva kufor veľmi slušného základného objemu 380 litrov. Ak však obetujete komfort na zadných sedadlách a posuniete ich celkom dopredu, dopracujete sa k základnému objemu kufra až 465 litrov, čo je pre kompaktný hatchback, teda ak mu toto zaradenie priznáme, rekordná hodnota.

K zadným sedadlám ešte dve slohy oslavného chválospevu: tá prvá je o možnosti meniť sklon asymetricky deleného operadla, tá druhá o pozoruhodnom sedáku s málo vídanou dĺžkou až 53 centimetrov.

A ideme konečne jazdiť. Od podvozka s polotuhým či skôr polomäkkým ladením a zadnou nápravou s vlečnými ramenami sme nečakali zázraky, a tak sme neboli sklamaní. Vyznačuje sa solídnou vyváženosťou a neutralitou, auto veľmi dobre drží stopu pri rýchlej jazde priamo a v dlhých tiahlych zákrutách vďaka dlhému rázvoru.

Počítajte však s tým, že vám nezaťažený zadok v hrboľatých zákrutách trochu poodskakuje. Pokiaľ ide o komfort pruženia, na slovenské cesty vám rozhodne neodporúčame obutie s väčším priemerom disku a nižším profilom, než bolo nami testovaných a už tak trochu hranične akceptovateľných 225/45 R17. Asi najslabším článkom v tomto smere je riadenie, kde nie je celkom ideálne zladený priebeh účinku posilňovača so strmosťou a ani spätná väzba nestojí za pochvalu. Nebezpečne nepresné však rozhodne nie je, toho sa obávať nemusíte.

Posledných pár odsekov venujeme pohonnému reťazcu. Prednedávnom nás tak trochu sklamal motor 1.6 JTDm pod kapotou Alfy MiTo. Pri tom, čoho však bolo ten istý agregát, dokonca s dlhším sprevodovaním, schopný v službách podstatne ťažšej Delty, musíme konštatovať, že ten predošlý kus bolo buď chybný, alebo zle zabehnutý. Pri tejto jednašestke v tomto aute sme občas mali pocit, že pod kapotou je dvojliter. Veľmi pekne ťahala odspodu a slušne vyrovnane potiahla až po nejakých 4300-4400 otáčok.

Už spomenuté dlhšie sprevodovanie nebolo ani zďaleka také dlhé, aby obralo auto o dynamiku pri rozjazdoch a o pružnosť pri predbiehaní, zároveň nám však výrazne pomohlo šetriť palivo pri dlhých jazdách po diaľnici. Keď sa po chvíľke miešania mierne gumenou varechou v kulise ocitla šestka a na tachometri povolených 130, ručička otáčkomera sa upokojila výrazne pod pásmom 2500 otáčok. A v našej duši sa rozhostil pokoj nad tým, ako tento režim jazdy prispel ku celkovo peknému priemeru našej testovacej spotreby 6,2 l/100 km.

Text: Ladislav Malák
Foto: PANER (5) a autor

Hodnotenie **** Lancia Delta vo svojom novom vydaním má s pôvodnou nositeľkou tohto mena spoločné len to meno. Je to emotívny a neprehliadnuteľný automobil a nájdu sa tu dobré vlastnosti aj po stránke pragmatickej, nenechajte sa však zaslepiť jeho leskom.

Karoséria + veľký priestor vpredu
+ obrovský priestor vzadu
+ variabilita priestoru
- výhľad dozadu
- prístup do kufra

Jazdný komfort + slušný komfort pruženia
+ dobré odhlučnenie
+ zadné sedadlá
- bočné vedenie predných sedadiel

Pohon + ťah a reakcie motora
+ kultúra chodu
+ relatívne dobrá spotreba
- presnosť radenia

Jazdné vlastnosti + solídna neutralita
+ stabilita vedenia stopy
- presnosť a spätná väzba riadenia
- odskakovanie zadnej nápravy

Bezpečnosť + tuhá karoséria
+ veľmi bohatá bezpečnostná výbava

Životné prostredie + emisná norma Euro 5
+ časticový filter v sérii

Náklady + pomer medzi cenou a základnou výbavou
+ dlhý servisný interval
- relatívne krátka záruka na prehrdzavenie

Viac informácií nájdete v dvanástom čísle magazínu auto motor a šport, ktoré je práve v predaji!!! Technické údajeMotornaftový 1.6 R4Zdvihový objem1598 cm3Výkon88 kW/120 k pri 4000 ot/minKrútiaci moment300 Nm pri 1500 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4520 x 1797 x 1497 mmRázvor2700 mmBatožinový priestor380-465/1190 lPohotovostná hmotnosť1489 kgJazdné výkonyMaximálna rýchlosť195 km/hZrýchlenie 0-100 km/h11,6 sSpotreba počas testu6,2 l/100 kmSpotreba uvádzaná výrobcom4,9 l/100 kmEmisie CO2130 g/kmCenaZákladná cena verzieod 735 000 Sk / 24 397,53 €